Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging

Auteur Topic: Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging  (gelezen 22745 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #10 Gepost op: 3 november 2014, 17:12:52
Ik ga er vanuit dat je dan puur op het veilig opbergen doelt? Want als je iemand privé niet met een wapen kunt vertrouwen, kan dat tijdens de dienst ook niet. Bovendien kunnen agenten 24/7 bij hun wapen.
Vwb het bergen, daarom is het belangrijk dat de interne regelgeving wordt aangepast of iedereen een kluisje krijgt. Ik heb het intranet artikel nog niet gelezen, maar als ik het zo mag lezen worden we geacht het wapen ook tijdens het boodschappenrondje mee te nemen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #11 Gepost op: 3 november 2014, 17:15:33
Je zou er nu als burger wel een beetje bang van worden zeg. De dreiging is al maanden "substantieel" en nu worden ineens maatregelen genomen als "niet in uniform naar huis" voor defensie-personeel, wapens dragen voor agenten buiten diensttijd.

Ik kan me niet voorstellen dat de dreiging dan niet hoger is dan substantieel.
Worden we wel voldoende ingelicht als burger?

Het is niet te hopen dat door deze maatregel meer schietpartijen op straat plaats gaan vinden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #12 Gepost op: 3 november 2014, 17:27:47
Citaat van: silque link=msg=1306058 date=1415031172
Ik ga er vanuit dat je dan puur op het veilig opbergen doelt?

Ik ga nog veel verder. Opbergen is daar een facet van, maar ook hoe is de situatie thuis? Zijn er omstandigheden waarbij je je moet afvragen of een agent zijn wapen wel thuis moet hebben? Vergelijk ze maar met - inderdaad - sportschutters. Het gekkebriefje waarop wij "gescreened" worden omhelst ook de verhoudingen tussen wapen en partners/huisgenoten. Zijn er privéfactoren die die combinatie niet wenselijk maken? Hoe zit het met draagsystemen? Heeft iedereen naast het standaardholster ook een holster voor het verborgen dragen? En bovenal: hebben jullie wel eens geschoten met je wapen in je burgeroutfit? Zijn jullie ook voorbereid om ad hoc te schieten zonder daarna op je noodknop van je porto te kunnen drukken? Zijstapje: hoe zit dit eigenlijk juridisch als iemand van jullie in burger iemand uitschakeld zonder de gebruikelijke riedel?

Kortom: hoe staat het met de mindset die komt kijken bij 24/7 carry? En dan niet alleen in professionele zin, maar ook "gewoon jezelf" zin.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #13 Gepost op: 3 november 2014, 17:29:04
Ik vraag me ook af in hoeverre wij als burger op dit moment geinformeerd worden. En wat gaat deze maatregel inhouden voor personeel van andere overheidsinstanties? Denk daarbij aan militairen (niet reizen in uniform) Douane (reizen in uniform afgeraden, maar wel een dienstauto bij huis). En zo zijn er vast nog een paar diensten waar je een veiligheids 'probleem' zou kunnen zoeken.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #14 Gepost op: 3 november 2014, 17:37:05
De laatste keer dat ik het over mindset icm wapens had was in dit topic.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72596.40

Tijd voor een stukje extra instructie? Thuis zul je geen ontlaadblok hebben, vrees ik...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #15 Gepost op: 3 november 2014, 18:18:25
Citaat van: Diamondback link=msg=1306062 date=1415032067
Hoe zit het met draagsystemen? Heeft iedereen naast het standaardholster ook een holster voor het verborgen dragen? En bovenal: hebben jullie wel eens geschoten met je wapen in je burgeroutfit?
Ja en ja voor het overgrote deel van de dienders. Omwille van de veiligheid ga ik hier niet veel uitleg aan besteden.
Citaat
Zijn jullie ook voorbereid om ad hoc te schieten zonder daarna op je noodknop van je porto te kunnen drukken?
Dat zal diender afhankelijk zijn.

 
Citaat
Zijstapje: hoe zit dit eigenlijk juridisch als iemand van jullie in burger iemand uitschakeld zonder de gebruikelijke riedel?
Niet anders dan het gebruikelijke riedeltje als je het doet tijdens diensttijd. Rijksrecherche komt onderzoek doen naar de situatie. Juridisch gezien bestaat er niet zoiets als buiten dienst zijn van een agent dus alles zal getoetst worden conform de ambtsinstructie en straf-/schulduitsluitingsgronden.

Ik heb zelf nog geen kennis genomen van de instructie maar ik verwacht dat het voornamelijk de executieven betreft die tijdens diensttijd zelden een wapen dragen zoals rechercheurs.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #16 Gepost op: 3 november 2014, 18:24:19
Gaat toch niet gebeuren, daarnaast hoor ik iedereen over een kluis maar voor ons is dat wettelijk niet van toepassing. Wij hebben namelijk niets te maken met de circulaire wwm.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #17 Gepost op: 3 november 2014, 18:26:19
Citaat van: Matth link=msg=1306079 date=1415035459
Gaat toch niet gebeuren, daarnaast hoor ik iedereen over een kluis maar voor ons is dat wettelijk niet van toepassing. Wij hebben namelijk niets te maken met de circulaire wwm.
Kan zo zijn, maar als ik mijn wapen thuis zou hebben, zou ik niet willen dat 'ie ergens anders ligt dan in een kluis!


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #18 Gepost op: 3 november 2014, 18:51:40
Citaat van: Matth link=msg=1306079 date=1415035459
Gaat toch niet gebeuren, daarnaast hoor ik iedereen over een kluis maar voor ons is dat wettelijk niet van toepassing. Wij hebben namelijk niets te maken met de circulaire wwm.
Dit word als het goed is geregeld door de aanwijzingen van de dienst, en over het algemeen staat daarin dat het dienstwapen als deze niet gedragen word moet worden opgeborgen in een daar voor bestemde ruimte. Wat deze precies is en hoe dat moet dat verschilt net weer per dienst/regio/afdeling. Tenminste zo is het mij verteld.

Verder lees ik in het stukje van Nu.nl dat er word gezegd dat de agenten alleen maar hun wapen mee mogen nemen als zij deze op een juiste manier kunnen opbergen. Zelf had ik wel zo mijn bedenkingen bij het feit zoals het in het nieuws werd gebracht. Niet dat ik het vervelend vind dat mensen die bevoegd zijn hun wapen prive dragen, maar het kan bij sommige mensen wel een amerikaans gevoel geven.

Daarnaast blijf je ook met de persoonlijke vraag zitten wanneer wel en wanneer niet. Bij boodschappen wel maar bij verjaardag niet, dagje shoppen wel en dagje dierentuin niet. Dat is toch wel een vraag die heel persoonlijk is en ook voor mij niet makkelijk te beantwoorden zal zijn.

En DB, de instructie voor het opbergen (waar ik het eerder over had) die zegt ook dat de wapens geladen worden weggelegd. Juist om de extra handelingen tegen te gaan omdat er geen goede mogelijkheid is om te ontladen. Dus ja al met al levert het nieuws bericht meer vragen op dan dat het antwoorden kan geven. Ik hoop dan ook voor de heren en dames die het interne stuk kunnen en mogen lezen dat dit stuk wel wat helderder is.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #19 Gepost op: 3 november 2014, 19:11:16
VMHP @politieplatform
Berichtgeving door div. media over aanscherpen "dragen dienstwapen" onzorgvuldig&onvolledig. Bestaande regelgeving is en blijft van kracht!