Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging

Auteur Topic: Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging  (gelezen 22736 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchzwb

  • Bpf B / ME / DHT
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • I'd rather be judged by 12 than carried by 6
Reactie #30 Gepost op: 4 november 2014, 11:32:19

Als iedere collega, op zijn of haar manier, een weg vind om op de daar voor hem of haar geschikte momenten, de beschikking te hebben over een dienstwapen. Dan geloof ik dat dat enorm zal bijdragen aan de veiligheid en slagkracht bij een incident en de kans op onnodige slachtoffers bij een aanslag zal beperken.

Denk aan schietdrama's in Alphen en aan de lone wulf acties, die nu de internationale media beheersen, in het kader van religie.

Je moet eens weten hoeveel collega's ik privé tegen kom in een winkelcentrum of supermarkt. Dit om nog maar te zwijgen over gevoelige doelen zoals intochten, festiviteiten en andere herdenkingen.


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #31 Gepost op: 4 november 2014, 11:58:34
Citaat van: Dutchzwb link=msg=1306253 date=1415097139
Als iedere collega, op zijn of haar manier, een weg vind om op de daar voor hem of haar geschikte momenten, de beschikking te hebben over een dienstwapen. Dan geloof ik dat dat enorm zal bijdragen aan de veiligheid en slagkracht bij een incident en de kans op onnodige slachtoffers bij een aanslag zal beperken.

Denk aan schietdrama's in Alphen en aan de lone wulf acties, die nu de internationale media beheersen, in het kader van religie.

Je moet eens weten hoeveel collega's ik privé tegen kom in een winkelcentrum of supermarkt. Dit om nog maar te zwijgen over gevoelige doelen zoals intochten, festiviteiten en andere herdenkingen.

He-le-maal mee eens!!  O0
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #32 Gepost op: 4 november 2014, 13:09:29
Als ik iemand zie die met zijn gezin in de dierentuin/supermarkt loopt met een wapen dan bel ik 112. Dan ontbreekt bij mij teveel context om te concluderen dat het een agent betreft en geen crimineel.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #33 Gepost op: 4 november 2014, 13:21:25
Citaat van: JJ75 link=msg=1306272 date=1415102969
Als ik iemand zie die met zijn gezin in de dierentuin/supermarkt loopt met een wapen dan bel ik 112. Dan ontbreekt bij mij teveel context om te concluderen dat het een agent betreft en geen crimineel.

Tja als ik er voor kies dat ik mijn dienstwapen verdekt draag en dit wordt toevallig gezien door een ander die daar de politie over belt. Geen probleem. In eerste instantie wordt daar toch de NHT op af gestuurd. Daarbij zal ik dan ook echt wel mijn politielegitimatie bij mij hebben. Ja is even vervelend. Andere kant is ook dat die burger wel lekker scherp is en niet aarzelde om de politie te bellen. O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #34 Gepost op: 4 november 2014, 13:31:19
is dan niet de vraag of de agenten die erop afkomen niet in grotere getalen komen? Dit omdat het gaat om mogelijk vuurwapengevaarlijk persoon? (dat die persoon bij de politie ziet zie je niet als die in burger loopt met verdekt wapen....)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #35 Gepost op: 4 november 2014, 13:47:39
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1306275 date=1415104279
is dan niet de vraag of de agenten die erop afkomen niet in grotere getalen komen? Dit omdat het gaat om mogelijk vuurwapengevaarlijk persoon?

Nee, dat is niet de vraag. Dat gaat gebeuren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #36 Gepost op: 4 november 2014, 14:09:27
Citaat van: Dutchzwb link=msg=1306253 date=1415097139
Als iedere collega, op zijn of haar manier, een weg vind om op de daar voor hem of haar geschikte momenten, de beschikking te hebben over een dienstwapen. Dan geloof ik dat dat enorm zal bijdragen aan de veiligheid en slagkracht bij een incident en de kans op onnodige slachtoffers bij een aanslag zal beperken.

Denk aan schietdrama's in Alphen en aan de lone wulf acties, die nu de internationale media beheersen, in het kader van religie.

Je moet eens weten hoeveel collega's ik privé tegen kom in een winkelcentrum of supermarkt. Dit om nog maar te zwijgen over gevoelige doelen zoals intochten, festiviteiten en andere herdenkingen.

Volgens mij moet je dan ook nadenken hoe je jezelf in zo'n situatie herkenbaar maakt als politieagent.

Stel je loopt in een winkelcentrum als agent, prive, met wapen. Je wordt geconfronteerd met een schutter die door het winkelcentrum gaat.

Jij trekt je wapen en gaat op zoek naar de schutter. Intussen komt de geallarmeerde politie aan ziet jou lopen met een wapen. Of er loopt nog een andere diender in prive tijd met een wapen. Wie is wie?

Ik snap dat je niet op eerste zicht iemand met een vuurwapen neer schiet. Maar als je na een aantal slachtoffers wordt geconfronteerd met iemand die iemand anders neer schiet dat de geallarmeerde politieagent zich genoodzaakt voelt om direct in te grijpen. Als de schutter dan een agent blijkt te zijn die net de echte schutter neer schiet...

Een agent zal zich ook niet zo snel aangesproken voelen als iemand roept: politie, laat je wapen vallen...

De agent in burger zal zich denk ik zeer bewust moeten zijn van het feit dat zijn collega's hem/haar wellicht niet direct als collega herkennen.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #37 Gepost op: 4 november 2014, 16:41:09
Citaat van: RemcoV link=msg=1306278 date=1415106567
Volgens mij moet je dan ook nadenken hoe je jezelf in zo'n situatie herkenbaar maakt als politieagent.

Stel je loopt in een winkelcentrum als agent, prive, met wapen. Je wordt geconfronteerd met een schutter die door het winkelcentrum gaat.

Jij trekt je wapen en gaat op zoek naar de schutter. Intussen komt de geallarmeerde politie aan ziet jou lopen met een wapen. Of er loopt nog een andere diender in prive tijd met een wapen. Wie is wie?

Ik snap dat je niet op eerste zicht iemand met een vuurwapen neer schiet. Maar als je na een aantal slachtoffers wordt geconfronteerd met iemand die iemand anders neer schiet dat de geallarmeerde politieagent zich genoodzaakt voelt om direct in te grijpen. Als de schutter dan een agent blijkt te zijn die net de echte schutter neer schiet...

Een agent zal zich ook niet zo snel aangesproken voelen als iemand roept: politie, laat je wapen vallen...

De agent in burger zal zich denk ik zeer bewust moeten zijn van het feit dat zijn collega's hem/haar wellicht niet direct als collega herkennen.
Kortom je zal ook communicatiemiddelen nodig hebben
Hobby Bobby eenheid Den Haag


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #38 Gepost op: 4 november 2014, 16:42:12
Als je als agent in je vrije tijd ergens met verdekt (schouder) holster loopt en in een schietwaardige situatie terechtkomt/ dreigt te komen, is er toch niets op tegen om eerst de meldkamer telefonisch van je optreden/aanwezigheid in kennis te stellen? Daarnaast zou tijdens feitelijk optreden in burger, het dragen van een korpsbrevet, bijdrage kunnen leveren t.b.v. herkenning door andere collegae.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #39 Gepost op: 4 november 2014, 17:07:35
Citaat van: schuimer link=msg=1306336 date=1415115732
Als je als agent in je vrije tijd ergens met verdekt (schouder) holster loopt en in een schietwaardige situatie terechtkomt/ dreigt te komen, is er toch niets op tegen om eerst de meldkamer telefonisch van je optreden/aanwezigheid in kennis te stellen? Daarnaast zou tijdens feitelijk optreden in burger, het dragen van een korpsbrevet, bijdrage kunnen leveren t.b.v. herkenning door andere collegae.
"Ja meneer wacht even met schieten hoor, moet even de meldkamer bellen. Blijf maar even zo staan, kunnen we over minuutje gaan schieten. We moeten natuurlijk niet willen dat er straks nog iemand gewond raakt!"
"Ow, oke meneer agent"

 98uiye >:D