Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging

Auteur Topic: Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging  (gelezen 22742 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

29Thomas10

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
  • Hulpverlening geïnteresseerd
Reactie #40 Gepost op: 4 november 2014, 17:16:41
Citaat van: Dion link=msg=1306345 date=1415117255
"Ja meneer wacht even met schieten hoor, moet even de meldkamer bellen. Blijf maar even zo staan, kunnen we over minuutje gaan schieten. We moeten natuurlijk niet willen dat er straks nog iemand gewond raakt!"
"Ow, oke meneer agent"

 98uiye >:D

Hahaha, als we die tijd tegemoet gaan...

Maar waarom zou je, buiten je diensttijd, met je wapen over straat willen? Als er iets gebeurd en je moet dan schieten, de politie arriveert, hoe ga jij je dan bekend maken? Je kan dan moeilijk aan de verdachte (waar jij bijvoorbeeld nog mee worstelt) vragen om even een halve minuut te wachten...
Eerst een HBO opleiding, en daarna gaan solliciteren bij de marechaussee


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #41 Gepost op: 4 november 2014, 17:23:46
Wat denk je van een dienstnummer, lijkt me niet moeilijk te checken..

@Dion: heel leuk! Neem aan dat je niet eerst oog in oog met diegene gaat staan, om dan pas de mk in te lichten!
Gebruik je verstand en maak niet overal direct een grap van...
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


HTVP Amersfoort

  • Aspirant hoofdagent Politie eenheid Midden Nederland, ex Marechaussee,
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
Reactie #42 Gepost op: 4 november 2014, 18:11:43
Is er inmiddels al meer bekent over de daadwerkelijke boodschap van de korpschef? Ik ben geen agent dus ik kan ook niet op intranet, zag dat er net wel werd verwezen naar intranet.
Alles wat ik zeg is mijn mening en is niet te koppelen aan een organisatie.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #43 Gepost op: 4 november 2014, 21:29:56
Citaat van: Dutchzwb link=msg=1306253 date=1415097139
Je moet eens weten hoeveel collega's ik privé tegen kom in een winkelcentrum of supermarkt. Dit om nog maar te zwijgen over gevoelige doelen zoals intochten, festiviteiten en andere herdenkingen.

Je hebt ongeveer 6 FTE nodig om 1 dienst 24/7 te bemensen. Dat betekend dat wanneer er 1 agent aan het werk is, er gemiddeld 5 collega's vrij zijn, in het geval van parttimers nog meer. Wanneer bijvoorbeeld elke agent 20% van zijn/haar vrije tijd zijn/haar dienstwapen bij zich zou hebben, zijn er dus gemiddeld net zo veel agenten in hun vrije tijd bewapend als het aantal agenten dat in dienst is.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #44 Gepost op: 4 november 2014, 21:33:16
Citaat van: schuimer link=msg=1306336 date=1415115732
Daarnaast zou tijdens feitelijk optreden in burger, het dragen van een korpsbrevet, bijdrage kunnen leveren t.b.v. herkenning door andere collegae.

In Belgische politieseries zie ik dat agenten in burger een brede gekleurde band om hun arm doen.


HTVP Amersfoort

  • Aspirant hoofdagent Politie eenheid Midden Nederland, ex Marechaussee,
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
Reactie #45 Gepost op: 4 november 2014, 22:23:01
Citaat van: scorpio link=msg=1306427 date=1415133196
In Belgische politieseries zie ik dat agenten in burger een brede gekleurde band om hun arm doen.

Maar als agenten in Nederland dat dus zouden gaan doen om hun wapen buiten dienst te mogen dragen, maken ze dan zichzelf niet een simpeler doelwit?
Alles wat ik zeg is mijn mening en is niet te koppelen aan een organisatie.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #46 Gepost op: 4 november 2014, 22:24:10
Citaat van: 29Thomas10 link=msg=1306358 date=1415117801
Maar waarom zou je, buiten je diensttijd, met je wapen over straat willen? Als er iets gebeurd en je moet dan schieten, de politie arriveert, hoe ga jij je dan bekend maken? Je kan dan moeilijk aan de verdachte (waar jij bijvoorbeeld nog mee worstelt) vragen om even een halve minuut te wachten...

Daar zijn een paar manieren voor, die ik niet openlijk ga benoemen. In elk geval kom je door luisteren en braaf de opdrachten volgen al heel ver.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #47 Gepost op: 5 november 2014, 01:57:32
Citaat van: HTVP Amersfoort link=msg=1306442 date=1415136181
Maar als agenten in Nederland dat dus zouden gaan doen om hun wapen buiten dienst te mogen dragen, maken ze dan zichzelf niet een simpeler doelwit?

Jij denkt toch niet dat ik bedoel dat ze standaard met die band om gaan lopen? Het gaat er om dat wanneer zij besluiten om als agent op te treden, zich op de één of andere manier makkelijk herkenbaar kunnen maken als agent. Zo'n band als in België lijkt mij niet zo'n gek idee.

Maar goed, ik denk dat agenten wijs genoeg zijn om zelf te beoordelen hoe zij hier mee om gaan.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #48 Gepost op: 5 november 2014, 03:13:14
Puur voor de de discussie:

Prive zou ik dus echt geen vuurwapen willen dragen, waar zou anders de grens liggen?
Er wordt hier gesproken over tijdens het doen van boodschappen, maar dit neemt van de meeste mensen maar een gering deel van de tijd in beslag.

Wat te denken als ik naar de voetbal ga of lekker een avondje ga stappen? Ik acht de kans op een geweldsincident groter in het uitgaansleven dan bij een winkelcentrum. Als het om aanslagen gaat, tja deze kunnen overal en ten alle tijden plaatsvinden, vaak gebeurd dit op een plek en tijdstip dat je het immers niet verwacht.

Maar ik denk niet dat er mensen zitten te wachten op een agent die naar het cafe of de discotheek gaat met een vuurwapen op zak. En als deze alleen gedragen zou worden tijdens het doen van boodschappen, dan zie ik persoonlijk daar momenteel het nut en belang niet zo van in. Tuurlijk zou ook dit al de veiligheid voor een deel kunnen vergroten, maar de scenario's die net werden geschetst door anderen zijn ook zaken waar rekening mee gehouden dient te worden.

Maar gelukkig heeft de korpschef een update geplaatst, welke volgens mij duidelijk genoeg is. Het belangrijkste blijft dat we ons gezond verstand gebruiken.


Dutchzwb

  • Bpf B / ME / DHT
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • I'd rather be judged by 12 than carried by 6
Reactie #49 Gepost op: 5 november 2014, 07:50:22
De update schept eigenlijk alleen maar verwarring, ik verwacht dat er op korte termijn een duidelijk landelijk voorschrift komt