Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging

Auteur Topic: Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging  (gelezen 22809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #60 Gepost op: 5 november 2014, 14:40:18
Wij kennen geen formeel 'in dienst' en zijn reeds bevoegd om 24/7 een wapen te dragen. Sterker nog, al onze bevoegdheden zijn 24/7 waaronder de toegang tot alle plaatsen in de gevallen zoals omschreven.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #61 Gepost op: 5 november 2014, 15:47:20
Is dat zo?

Het vuurwapen zou dus meteen een mogelijkheid worden om toegang te hebben tot een "iets" enkel en alleen omdat de drager agent is? Ook als zijn aanwezigheid aldaar niet beroepsmatig is?

Leuke casus.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #62 Gepost op: 5 november 2014, 15:52:03
Is dat zo?

Het vuurwapen zou dus meteen een mogelijkheid worden om toegang te hebben tot een "iets" enkel en alleen omdat de drager agent is? Ook als zijn aanwezigheid aldaar niet beroepsmatig is?

Leuke casus.
ehh.. indien nodig voor enig politietaak. En die kan al gauw komen als je als agent iets ziet dat bv niet in de haak is. Maar die bevoegdheid heeft niks te maken het het feit dat een agent een wapen mag dragen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #63 Gepost op: 5 november 2014, 15:56:51
Maar in hoeverre verhoudt zich die politietaak met het halen van een half bruin bij de bakker, een meter bier in de kroeg of een duik in het golfslagbad van een vakantiepark?


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #64 Gepost op: 5 november 2014, 16:27:31
Citaat van: Diamondback link=msg=1306604 date=1415199411
Maar in hoeverre verhoudt zich die politietaak met het halen van een half bruin bij de bakker, een meter bier in de kroeg of een duik in het golfslagbad van een vakantiepark?

Zal ik dan voortaan mijn wapen ook even afhangen wanneer ik een halfuur onbetaalde pauze heb? Ik ben dan immers brood aan het eten en niet bezig met enig politietaak.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #65 Gepost op: 5 november 2014, 16:39:16
Cabo:

Laat ik het zo stellen en het wordt nu wel heel zwart wit: staat het 24/7 in dienst zijn gelijk met het controleren of mijn vrouw mijn onderbroeken wel gestreken in de kast heeft gelegd?

Ik denk het dus even niet.

Dat is geen enige politietaak. Dat jij je koppel niet afhangt omdat je een half uurtje je brood naar binnen werkt, is al wat grijzer en voor mij geen punt van discussie. Waar het mij omdraait, is dat nu niet de functie het 24/7 agent zijn verlangt, maar dat dat kennelijk kan worden overgeheveld naar het dragen van het vuurwapen. Dat vind ik een buitengewone interessante discussie. Neem de door mij aangehaalde huisregels in de horeca - die zouden dan ineens niet meer gaan gelden voor agenten. Maar vinden die horeca-exploïtanten dat wel goed? Discrimineren vanwege huidskleur hebben we verboden. Maar gaat dat ook op voor een Walther P99Q-NL?


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #66 Gepost op: 5 november 2014, 17:18:50
Citaat van: Diamondback link=msg=1306616 date=1415201956
Cabo:

Laat ik het zo stellen en het wordt nu wel heel zwart wit: staat het 24/7 in dienst zijn gelijk met het controleren of mijn vrouw mijn onderbroeken wel gestreken in de kast heeft gelegd?

Ik denk het dus even niet.

Dat is geen enige politietaak. Dat jij je koppel niet afhangt omdat je een half uurtje je brood naar binnen werkt, is al wat grijzer en voor mij geen punt van discussie. Waar het mij omdraait, is dat nu niet de functie het 24/7 agent zijn verlangt, maar dat dat kennelijk kan worden overgeheveld naar het dragen van het vuurwapen. Dat vind ik een buitengewone interessante discussie. Neem de door mij aangehaalde huisregels in de horeca - die zouden dan ineens niet meer gaan gelden voor agenten. Maar vinden die horeca-exploïtanten dat wel goed? Discrimineren vanwege huidskleur hebben we verboden. Maar gaat dat ook op voor een Walther P99Q-NL?

Ik snap jouw visie en beleving wel echter moet je twee zaken uitelkaar houden. Het betreden van plaatsen in een bevoegdheid uit de politiewet. Welke van toepassing is voor je uitvoering van je taak. Dus ook als ik zie dat er een fietsendief een tuin in vlucht als ik vrij ben.

Wat je wel duidelijk aan de tant voelt is, wat die relatie tot het dragen van je wapen met je prive leven.

Het besluit uitrusting en bewapening speekt namelijk ook over het feit dat alle geweldsmiddelen gedragen moeten worden. Dit is prive gewoon niet te doen.

Daarnaast heel deze discussie is gewoon een hersenspinsel, daar de overheid nimmer van ons gaat verlangen 24/7 een pistool bij je te dragen.


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #67 Gepost op: 5 november 2014, 17:29:04
Ik snap alleen de problemen binnen de politieorganisatie niet. Van politieagenten kan verwacht worden dat zij met hun boerenverstand echt wel weten wanneer ze 't geweldsmiddel bij zich kunnen hebben en wanneer niet. Daarnaast vertrouwen ze de agent wel binnen dienst met een vw, maar erbuiten levert het problemen op?

Een hondengeleider neemt zijn geweldsmiddel toch ook mee naar huis? Ik snap dat dat niet anders kan, maar het gaat om het principe.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #68 Gepost op: 5 november 2014, 17:40:39
Citaat van: Diamondback link=msg=1306601 date=1415198840
Is dat zo?

Het vuurwapen zou dus meteen een mogelijkheid worden om toegang te hebben tot een "iets" enkel en alleen omdat de drager agent is? Ook als zijn aanwezigheid aldaar niet beroepsmatig is?

Leuke casus.

Ho wacht even, nu ga je wel heel snel. Dat heb ik ook nooit gezegd! Het vuurwapen heeft niets met de toegang tot een pand te maken, maar het feit dat ik ben aangesteld als politie ambtenaar wel. Dat betekent JURIDISCH gezien dat als ik in mijn vrije tijd bijvoorbeeld iemand op heterdaad betrap op het plegen van een misdrijf, ik mijn bevoegdheden als politieambtenaar gewoon mag gebruiken. Dit betekent dus ook een pand in ter aanhouding, terwijl ik in mijn vrije tijd ben. Als ik die boef niet zou achtervolgen, mag ik natuurlijk dat pand ook niet in.

Als ik met mijn vuurwapen in mijn vrije tijd een kroeg in wil - omdat ik zin heb om wat te drinken - mag die horeca ondernemer mij dit inderdaad verbieden (huisregels). Mijn bevoegdheden gelden pas indien dit noodzakelijk is ter uitvoering van de politietaak en dat is niet omdat ik wat wil drinken, maar zou wel gelden als ik die boef achtervolg in die kroeg.
Je moet dus wel het onderscheid maken tussen de privé situatie én het uitvoeren van de politietaak binnen de privésituatie. Dit is geen grijs gebied en de scheidslijn daarin is heel duidelijk, staat keurig omschreven in onze wet en regelgeving. Bovendien wordt dit alles ook nog eens getoetst door de HovJ.

Kortom: het dragen van een wapen geeft je geen vrijbrief en mag door ondernemers inderdaad aan banden worden gelegd door de huisregels. Maar als er iets gebeurt wordt er verwacht van mij dat ik optreed en heb ik mijn bevoegdheden die ik kan gebruiken, ook in situaties dat ik privé ben.
Sterker nog, als ik niets zou doen ben ik zelfs strafbaar.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #69 Gepost op: 5 november 2014, 17:56:09
Ik denk dat silque het mooi en duidelijk omschreven heeft zo. Echter ben ik zelf geen voorstander om privé een vuurwapen te dragen. Ik zie er voordelen in, maar zeker ook erg veel, persoonlijke, nadelen.