Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging

Auteur Topic: Politiemensen moeten wapen altijd dragen vanwege terreurdreiging  (gelezen 22808 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

juanneele

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #20 Gepost op: 3 november 2014, 19:22:24
Moeten we dan ook de Pepperspray, wapenstok en boeien mee naar huis?
Als alleen het vuurwapen mee moet in privé tijd kunnen we immers geen afweging maken.

Blijf het een dubbele oproep vinden, aan de ene kant positief, aan de andere kant zijn er veel argumenten waarom ik het niet zou doen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #21 Gepost op: 3 november 2014, 19:24:31
Dacht ik ook al, het kan bijna niet anders dan dat dit gaat over dragen tijdens de dienst door collega's die dit nu zelden tot nooit doen. In 'privé' tijd je wapen dragen zou 'onnederlands' zijn, al ben ik er niet per definitie tegen. Een goede opbergmogelijkheid zou daar onderdeel van moeten zijn. Kortom: ik denk dat Bouman het anders bedoelt dan nu door velen gesuggereerd wordt.

@Diamondback, ik denk dat Dinozzo je vragen heeft beantwoord. Iedereen met het nieuwe vuurwapen is in bezit van een burgerholster en is getraind in het schieten met verdekt dragen. Het drukken op de noodknop maakt sowieso geen deel uit van de procedure, dus dat zal wel loslopen. Verdere uitweiding hierover lijkt me niet handig.
Juridisch maakt het inderdaad geen verschil, wettelijk gezien mogen wij ons wapen 24/7 dragen en conform de AI gebruiken. Echter zijn er wel 'interne' regels tussen werknemer/werkgever over hoe wij om moeten gaan met het wapen. We hoeven ons iig niet te conformeren aan de regels van sportschutters, omdat het gebruik/doel anders is. Dat het wel wenselijk is om goed en veilig op te bergen lijkt me duidelijk, daarmee voorkom je als het goed is ook dat de overige inwoners aan het vuurwapen komen.

Maar zo kan ik ook nog wel wat argumenten bedenken tegen het privé dragen van het vuurwapen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


HTVP Amersfoort

  • Aspirant hoofdagent Politie eenheid Midden Nederland, ex Marechaussee,
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
Reactie #22 Gepost op: 3 november 2014, 19:25:09
Citaat van: juanneele link=msg=1306099 date=1415038944
Moeten we dan ook de Pepperspray, wapenstok en boeien mee naar huis?
Als alleen het vuurwapen mee moet in privé tijd kunnen we immers geen afweging maken.

Blijf het een dubbele oproep vinden, aan de ene kant positief, aan de andere kant zijn er veel argumenten waarom ik het niet zou doen.

Ik denk dat het hier vooral gaat om terreurdreiging en als een terrorist op je afkomt zal hij over het algemeen de bedoeling hebben om je om te leggen denk ik. Dus ik denk dat pepperspray, wapenstok en boeien dan overbodig zijn?

Als ik het verkeerd heb begrepen zeg het dan vooral! Maar in eerste instantie vat ik het zo op  ;)
Alles wat ik zeg is mijn mening en is niet te koppelen aan een organisatie.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #23 Gepost op: 3 november 2014, 21:41:04
Aangezien ik vrij was heb ik het blogbericht nog niet kunnen lezen. Ik vind de berichten in de media erg vaag en sowieso niet te vertrouwen.

Ik denk dat er een hele rare situatie gaat ontstaan als we het wapen daadwerkelijk in vrije tijd mogen gaan dragen. Niet dat collega's in vrije tijd niet te vetrouwen zijn met het wapen, maar hoe reageert het publiek er bijvoorbeeld op als ze iemand zien rondlopen met een verdekt vuurwapen? Natuurlijk gebeurt dit wel eens met rechercheurs, maar dat is natuurlijk slechts incidenteel.

Mbt kluis, in Amsterdam hebben we (bijna) allemaal een wapenkluis gekregen. Dacht dat dit ook in andere korpsen was, maar niet dus. Over de kwaliteit van de kluis valt wel wat te zeggen, maar dat is een andere discussie.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #24 Gepost op: 3 november 2014, 22:03:28
Zit inderdaad een gevaar in Lars. Zal niet de eerste keer zijn dat een (AT) inzet volgt nav zo'n melding.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #25 Gepost op: 3 november 2014, 23:39:57
Citaat van: Lars O. link=msg=1306142 date=1415047264
maar hoe reageert het publiek er bijvoorbeeld op als ze iemand zien rondlopen met een verdekt vuurwapen?

Zolang hij verdekt blijft is er natuurlijk niets aan de hand. Maar wellicht zouden jullie hem gewoon onverdekt moeten gaan dragen, net als in "Flikken Maastricht". Daar loopt rechercheur Eva gewoon in burger met haar wapen open en bloot op haar heup, alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.

Verder vind ik het onvoorstelbaar dat een interne memo van de hoogste baas tot zoveel onduidelijkheid kan leiden, en er gespeculeerd moet gaan worden wat hij nu precies bedoeld.


michaelmiata89

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #26 Gepost op: 4 november 2014, 08:03:46
Een week of wat geleden liep ik langs ons wijkbureau en stopte er een oudere audi en een oudere opel astra voertuigen aan de overzijde van het bureau. Uit beide auto's kwamen er 3 tot 4 mannen en vrouwen welke allemaal een wapen op de heup droegen. Nou ben ik niet zo heel snel van mijn apropos, maar het zag er op zijn minst vreemd/on-nederlands uit. Ik kan me voorstellen dan andere burgers dit hier best van schrikken....
Motorbegeleider, evenementen verkeersregelaar en actief in wijk preventie team


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #27 Gepost op: 4 november 2014, 08:32:13
Voor de collega's, lees even de aanvulling van onze korpschef op intranet. Ik denk dat dit al weer veel duidelijkheid schept. Voor de meelezers, er is op het intranet een aanvulling op dit bericht gezet wat de discussie aardig beperkt naar mijn mening.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #28 Gepost op: 4 november 2014, 10:05:59
Citaat van: michaelmiata89 link=msg=1306211 date=1415084626
Een week of wat geleden liep ik langs ons wijkbureau en stopte er een oudere audi en een oudere opel astra voertuigen aan de overzijde van het bureau. Uit beide auto's kwamen er 3 tot 4 mannen en vrouwen welke allemaal een wapen op de heup droegen. Nou ben ik niet zo heel snel van mijn apropos, maar het zag er op zijn minst vreemd/on-nederlands uit. Ik kan me voorstellen dan andere burgers dit hier best van schrikken....

Dat wel. Maar zoals alles is het ook even wennen voor de burgerij.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #29 Gepost op: 4 november 2014, 10:51:07
Citaat van: grizz link=msg=1306217 date=1415086333
Voor de collega's, lees even de aanvulling van onze korpschef op intranet. Ik denk dat dit al weer veel duidelijkheid schept. Voor de meelezers, er is op het intranet een aanvulling op dit bericht gezet wat de discussie aardig beperkt naar mijn mening.

Misschien zou het dan voor de beeldvorming handig zijn dat de korpsleiding daarover ook iets naar buiten brengt, nu het aanvankelijke bericht de media heeft bereikt.