Gehoorbescherming nodig bij (tot 156 decibel) vuurwerk?

Auteur Topic: Gehoorbescherming nodig bij (tot 156 decibel) vuurwerk?  (gelezen 8929 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vragen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Gepost op: 5 november 2014, 17:23:39
Meerdere bronnen geven aan dat het vuurwerk een geluidsdruk mag hebben van 156 decibel. O.a. te lezen op http://www.gezondheidsnet.nl/beter-gehoor/vuurwerk-gevaarlijk-voor-gehoor

Voor de hulpverlening is het dan denk ik ook essentiëel dat je gehoorbescherming gaat dragen. Maar ook voor de burgers. Ik begrijp niet goed dat de norm is vastgelegd op 156 decibel?





Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #1 Gepost op: 5 november 2014, 17:27:04
Bij ons (politie) worden met nieuwjaar ook extra pbm's uitgerijkt


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2 Gepost op: 5 november 2014, 17:56:19
Op wat voor afstand is die 156 dB gemeten? Als dat is op de hoogte waarop de vuurpijl "ontploft" dan is het geluidsniveau op de grond lager.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


vragen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #3 Gepost op: 5 november 2014, 18:02:26
Ja, daar mag je op hopen dat het in de lucht ontploft. Het geluid neemt af in een bepaalde formule dacht ik.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #4 Gepost op: 5 november 2014, 18:07:01
Klopt, ik weet de formule niet meer uit mijn hoofd, heb die wel ooit moeten leren 98uiye

Maar dan is het volume waarmee je het hoort lager dan die 156 dB.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #5 Gepost op: 5 november 2014, 18:23:04
@Grumpy: er zijn natuurlijk vele soorten vuurwerk. Denk bijvoorbeeld aan duizendklappers en de eenvoudige rotjes die wel "dichtbij" geluid maken.

Vorig jaar heb ik bij de start van ons vuurwerkproject ook oordoppen gekregen van het korps.
In de praktijk werkt dat echter niet. Je kunt bijvoorbeeld je portofoonoortje niet meer dragen en minder makkelijk communiceren met je collega.
Senior GGP / Oost-Brabant


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 5 november 2014, 18:48:32
Bij ons liggen de dagen rond de jaarwisseling oordopjes op beide TSen, en is dus direct voor ons beschikbaar.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #7 Gepost op: 5 november 2014, 19:30:53
Citaat van: Nick link=msg=1306664 date=1415208184
@Grumpy: er zijn natuurlijk vele soorten vuurwerk. Denk bijvoorbeeld aan duizendklappers en de eenvoudige rotjes die wel "dichtbij" geluid maken.

Vorig jaar heb ik bij de start van ons vuurwerkproject ook oordoppen gekregen van het korps.
In de praktijk werkt dat echter niet. Je kunt bijvoorbeeld je portofoonoortje niet meer dragen en minder makkelijk communiceren met je collega.

En van die otoplastieken laten maken? Ja ze zijn duur maar je kan ze laten maken waar je zowel filter als inplug voor oortje van porto zit. Alleen zit hier een prijskaartje aan van een 200 euro ofzo (ff uit mijn hoofd).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #8 Gepost op: 6 november 2014, 10:21:52
Het lijkt me dat als je een oortje in hebt er al zo wie zo minder geluid binnenkomt. eea wel afhankelijk van het soort oortje. Ik draag als burger altijd oordopjes bij het afsteken van vuurwerk en het carbid schieten.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #9 Gepost op: 7 november 2014, 04:31:53
156dB is een loze term, gezien de manier van weging er niet bij vermeld wordt. Een meting in dB(C) heeft een totaal andere uitkomst dan in dB(A). Ook spreekt het artikel van een meting op 2 meter afstand. Dit is redelijk onzinnig, gezien de drukgolf een dB(C)-meting volledig zal vertekenen. Een knal met een geluidsdruk van 156dB(A) op het gehoor, zal er voor zorgen dat je trommelvlies scheurt...

Dit zijn wat eerste vraagtekens die zo snel in me opkomen. Overigens kan ik nergens wetsteksten/ regelgeving/ richtlijnen vinden waar die 156dB in gepubliceerd staat? Ik ben wel erg benieuwd naar de meetvoorwaarden.

Betreffende de vragen over afname van geluidsdruk: dit is een logaritme (kwadratische afname). Een vuistregel is dat de geluidsdruk met -6dB afneemt per verdubbeling van de afstand. Voor de liefhebber de formule: Lp = Lw-20·logr-11. De formule voor vuurwerk dat op de grond tot ontploffing komt is de volgende: Lp = LW-20·logr-8. Dit omdat de grond een reflecterend oppervlak is, wat weer 3dB rendement oplevert. Op het moment dat je het vuurwerk tegen je huis tot ontploffing brengt krijg je een extra rendement van 6dB (formule: Lp = LW-20·logr-5).

Maar even zonder dollen: een klap van 156dB (ongeacht de weging), levert op een afstand van 50 meter een resultaat van heel ruim boven de 100dB op. Dit doet pijn, veel pijn zelfs. De onderbouwing van het artikel van Gezondheidsnet klopt voor geen meter, maar de waarschuwing wel degelijk.

Toch vind ik het voor bijv. een politie-agent een moeilijke afweging. Het gemiddelde oordopje dempt ongeveer 30-40dB (niet lineair). Aan de ene kant dus een prima bescherming tegen gehoorschade door vuurwerk, aan de andere kant kun je je omgeving een stuk minder goed horen. Ik als brandweermeneer zal niet snel oordoppen dragen bij een inzet: ik hoor liever op tijd dat er een auto of een groep jeugd aankomt, dan dat ik het achteraf voel...