blauw/oranje licht

Auteur Topic: blauw/oranje licht  (gelezen 45548 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #30 Gepost op: 22 augustus 2003, 14:55:08
Beste Henk en Dave,
Als  jullie nou door blijven mekkeren over de knrm met hun blauwe zwaailichten komt er nooit  een goede samenwerking.

Dit is weer een opmerking van niks, want ze waren allang uitgemekkerd over de blauwe zwaailichten. :-\

Christian


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 22 augustus 2003, 23:37:42
Ja, want we waren allang gewoon aan het mekkeren, zonder blauw zwaailicht ;D


Dave

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 23 augustus 2003, 19:34:04
Weet je wat het grote probleem is? Mensen die zulk commentaar geven durven zich vaak niet in te schrijven... (het blijft een klein wereltje hé ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 16 september 2003, 22:43:55
Citaat
author=gast link=board=12;threadid=875;start=20#msg19102 date=1061551987]
Beste Henk en Dave,
Als  jullie nou door blijven mekkeren over de knrm met hun blauwe zwaailichten komt er nooit  een goede samenwerking.

Ook bij de ambulance afdeling is men ook tot de conclusie gekomen dat blauwe lichten overdag slecht zichtbaar zijn. Flitsende koplampen werken beter. Dus ben ik voor een oranje zwaailamp/flitser op een reddingsboot tijdens een uitruk, ook al om aan te geven dat je een uitwijkplicht hebt ten overstaan van de overige scheepvaart.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #34 Gepost op: 17 september 2003, 11:54:49
Is het blauwe licht niet ter herkenbaarheid in het donker, over dag is het wel duidelijk dat het een reddingsboot betreft die daar vaart. Hierbij zal wat minder sociaal vaargedrag wel begrepen worden als er voor een actie wat harder gevaren wordt. Een goede herkenbare boot heeft meer effect al een zwaailicht deze hebben alleen maar meer waarde als het donker is. In het donker zal er nog twijvel bij mij zijn of ik in mijn open boot een zwaailamp aan zal zetten volgens mij wordt je helemaal gek van een dergelijke disco, en blijft er minder concentratie over voor het varen. Maar ik heb alleen de ervaring van een oranje zwaailicht op een trekker in het donker.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #35 Gepost op: 18 september 2003, 07:44:03
Is het blauwe licht niet ter herkenbaarheid in het donker, over dag is het wel duidelijk dat het een reddingsboot betreft die daar vaart. Hierbij zal wat minder sociaal vaargedrag wel begrepen worden als er voor een actie wat harder gevaren wordt. Een goede herkenbare boot heeft meer effect al een zwaailicht deze hebben alleen maar meer waarde als het donker is. In het donker zal er nog twijvel bij mij zijn of ik in mijn open boot een zwaailamp aan zal zetten volgens mij wordt je helemaal gek van een dergelijke disco, en blijft er minder concentratie over voor het varen. Maar ik heb alleen de ervaring van een oranje zwaailicht op een trekker in het donker.

9910001



9910001, wat heb jij tegen oranje? Het is wettelijk onderbouwd, helderder en niet verboden...

Waarom perse blauw als het slechter zichtbaar is, verboden en geen betekenis heeft op het water...

Oke, blauw is stoerder, je bent net politie.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #36 Gepost op: 18 september 2003, 11:39:50
BLauwis meer polite inderdaad, liever politie als een werkboot. Dit is het grote verschil, dit blauwe licht moet je alleen aanzetten alshet echt nodig is. Dus voor een jachtje dat vast zit hoef je geen blauw te gebruiklen vanals je rustig vaart dan ligt het jachtje er nog steeds. Dus bij een drenkeling of een zinkende boot hierbij ga je met blauw varen en de snelheid van je boot volledig gebruiken.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 18 september 2003, 15:22:03
Ook wanneer er een bootje vast ligt is snelheid geboden! Immers bij het vastlopen kan er een opvarende gewond raken door een klap van de giek, of de klap van het vastlopen opzich.

Het is dus van groot belang om, wanneer je niets weet over de opvarenden toch met enige spoed ter plaatse te gaan. Wanneer er contact met het schip is geweest en bekend is dat er niemand gewond is kun je rustig doorvaren.

Met betrekking van de kleur van de zwaailamp blijf ik erbij dat een reddingsboot 'gewoon' een oranje lamp moet voeren. De blauwe lamp heeft immers alleen wethandhavings functie op het water en geen (zoals op het land) voorangvereningsplichtige functie. Zoals eerder duidelijk is gemaakt door diverse mensen is dat de blauwe lamp zeker overdag nauwelijks zichtbaar is.
Wanneer je een zwaailamp gebruikt met de wetenschap dat niemand hem zal zien tenzij je naast hem vaart, wat voor nut heeft die zwaailamp dan?

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #38 Gepost op: 18 september 2003, 17:49:26
Een zwaailamp heeft het nut dat een reddingsboot beter zochtbaar gaat worden, overdag is je boot goed zichtbaar en herkenbaar. In het donker niet dus gebruik je een zwaailamp, het zelfde geld voor je toplicht, die heeft ook alleen nut als het donker is overdag zie je een topllicht ook nauwelijks daarom heeft een toplicht tog een functie. Oranje wordt op werkboten gebruikt en als pas op signaal, blauw toont aan dat je haast hebt, dus daarom blauw en geen oranje. Overdag zijn reddingsboten voldoende herkenbaar, als het goed is en kan er dus ook harder gevaren worden.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 19 september 2003, 09:02:32
Niet alleen werkboten voeren een oranje zwaailicht, de oranje zwaailamp is verplicht voor snelvarende schepen met uitwijkplicht. Dat is een duidelijke en wettige onderbouwing van het voeren van een oranje zwaailamp door een snel varende reddingsboot, zowel overdag als 's nachts.

Blauw is wel macho.

Henk