Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 109480 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 12 november 2014, 18:38:46
afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=86764
Citaat van: Expert link=msg=1305108 date=1414576190
Een tourniquet is een zeer effectieve manier om iemand het leven te redden. Dat kun je beter bij je hebben dan en ABCD zakkaartje.

Ik heb nog nooit een tourniquet toegepast. N.a.v. deze discussie heb ik er 1 aangeschaft. Het aanleggen is best simpel. Ik zie geen bezwaar in het gebruik door de EHBO-er. Wie wel? Wat zijn de pitfalls?




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2014, 18:48:55
Tourniquet mag niet gebruikt worden door EHBO'ers wat ik altijd heb begrepen en afgelopen maandagavond weer gehoord. Ookal kan het zeker zeer effectief zijn!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2014, 18:50:52
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1308004 date=1415814535
Tourniquet mag niet gebruikt worden door EHBO'ers wat ik altijd heb begrepen en afgelopen maandagavond weer gehoord. Ookal kan het zeker zeer effectief zijn!

Wat is de onderliggende motivatie? Half jaren negentig heb ik het nog geleerd bij de GOR-opleiding bij het NRK, maar hier zaten allemaal voorwaarden aan vast, inclusief allemaal teksten op iemand zijn voorhoofd...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2014, 18:53:23
Exacte motivatie durf ik niet zo uit mijn hoofd te zeggen, weet wel dat dit niet behandeld wordt in het Oranje Kruis EHBO boekje en in het Rode Kruis EHBO boek(je). Ik zal zorgen dat ik achter de motivatie kom waarom tourniquet niet meer mag door EHBO'er. Volgens mij doordat er te groot fout risico was. Maar ik kom er nog op terug!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2014, 19:14:01
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1308004 date=1415814535
Tourniquet mag niet gebruikt worden door EHBO'ers wat ik altijd heb begrepen en afgelopen maandagavond weer gehoord. Ookal kan het zeker zeer effectief zijn!
van wie niet?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #5 Gepost op: 12 november 2014, 19:19:54
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1308004 date=1415814535
Tourniquet mag niet gebruikt worden door EHBO'ers wat ik altijd heb begrepen en afgelopen maandagavond weer gehoord. Ookal kan het zeker zeer effectief zijn!
Onzin. Wie bepaalt dat dan wel dat een tourniquet niet mag worden gebruikt.
Het gebruik van een tourniquet staat in geen enkele wet en regelgeving, dus mag het gebruikt worden als laatste redmiddel als andere handelingen als hooghouden, druk op de wond uitoefenen, wonddrukverband of traumazwachtels en drukpunten falen.
Dat men een tourniquet in de Nederlandse EHBO niet leert te gebruiken is een ingeboezemde angst door de gevestigde EHBO orde (lees OK). Buitenlandse EHBO organisaties leren het in voorkomende gevallen wel aan EHBO-ers.
Dat een tourniquet het laatste redmiddel is dient men overigens wel terdege te beseffen.

Mijn vraag is: laat je iemand verbloeden als gevolg van bijv. een arbeidsongeval omdat de ingeboezemde angst voor het gebruik van een tourniquet boven komt drijven, of red je iemands leven door een tourniquet als laatste redmiddel te gebruiken?

Een tourniquet hoeft natuurlijk niet specifiek benoemd te worden op een zakkaartje, maar kan wel onder het kopje ernstige bloedingen stelpen vallen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6 Gepost op: 12 november 2014, 20:06:22
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1308014 date=1415816041
van wie niet?

Van de instructeur. Maar als het moet zal ik het zeker gebruiken. Ofja, 1 aanleggen op wat voor effectieve manier dan ook.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #7 Gepost op: 12 november 2014, 20:18:36
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1308029 date=1415819182
Van de instructeur. Maar als het moet zal ik het zeker gebruiken. Ofja, 1 aanleggen op wat voor effectieve manier dan ook.
:'(
Het mag kennelijk niet van zijn organisatie waar hij instructeur van is. Tsja .........

Is het aangeven bij desbetreffende instructeur dat je een tourniquet wel wil gebruiken soms een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid?  998765
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #8 Gepost op: 12 november 2014, 20:26:52
Citaat van: Willem D. link=msg=1308032 date=1415819916
:'(
Het mag kennelijk niet van zijn organisatie waar hij instructeur van is. Tsja .........

Is het aangeven bij desbetreffende instructeur dat je een tourniquet wel wil gebruiken soms een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid?  998765

Wij krijgen het niet aangeleerd hoe je 1 gebruikt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #9 Gepost op: 13 november 2014, 01:48:32
Vroeger in het leger leerden we het wel. Riem met stok of magazijn aandraaien tot bloeden stopt en dan halve slag terug als ik me goed herinner dan een T op voorhoofd met datumtijdgroep. En elk half uur weer een beetje los draaien. Is dit nog steeds een goede manier?? Maar dit was ook een laatste redmiddel want ook moesten we de druk punten leren wat ik in de huidige EHBO ook mis. Ik zou het nu zeker niet zo snel gebruiken maar laat ook niet iemand doodbloeden dus als echt niets helpt gewoon doen lijkt mij.

Welke risico's zitten er dan aan als je alleen op deze manier iemand zijn leven kan redden. Het is natuurlijk nooit voor lang want de ambulance is er normaal gesproken binnen 15 minuten dus elk half uur los draaien hoeft al niet alleen dus tijd van aanleggen wel doorgeven lijkt me.