Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 109534 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #10 Gepost op: 13 november 2014, 08:38:57
Ons is het ook niet aangeleerd bij de EHBO bij onze BHV opleiding.
Reden genoemd was dat een verkeerd geplaatst tourniquet snel meer schade oplevert en dat je met een drukverband heel ver komt. Lukt het niet op de wond dan een drukverband, zo dichtbij de wond mogelijk, tussen wond en hart. Ook al blijft het dan iets bloeden, er is daarmee voldoende tijd te winnen om te kunnen wachten op de ambulance die 'zwaardere maatregelen' kunnen nemen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #11 Gepost op: 13 november 2014, 08:48:33
Citaat van: JJ75 link=msg=1308117 date=1415864337
Ons is het ook niet aangeleerd bij de EHBO bij onze BHV opleiding.
Reden genoemd was dat een verkeerd geplaatst tourniquet snel meer schade oplevert en dat je met een drukverband heel ver komt. Lukt het niet op de wond dan een drukverband, zo dichtbij de wond mogelijk, tussen wond en hart. Ook al blijft het dan iets bloeden, er is daarmee voldoende tijd te winnen om te kunnen wachten op de ambulance die 'zwaardere maatregelen' kunnen nemen.

Precies, dat was hem! Daarom mochten/leerden we die niet bij EHBO.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 13 november 2014, 08:50:53
Citaat van: JJ75 link=msg=1308117 date=1415864337
Ons is het ook niet aangeleerd bij de EHBO bij onze BHV opleiding.
Reden genoemd was dat een verkeerd geplaatst tourniquet snel meer schade oplevert en dat je met een drukverband heel ver komt. Lukt het niet op de wond dan een drukverband, zo dichtbij de wond mogelijk, tussen wond en hart. Ook al blijft het dan iets bloeden, er is daarmee voldoende tijd te winnen om te kunnen wachten op de ambulance die 'zwaardere maatregelen' kunnen nemen.

Wat schrijf je nu precies, ik snap het niet helemaal. Ga je een drukverband aanleggen tussen het hart en de wond? Dus niet op de wond zelf?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #13 Gepost op: 13 november 2014, 08:53:32
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1308121 date=1415865053
Wat schrijf je nu precies, ik snap het niet helemaal. Ga je een drukverband aanleggen tussen het hart en de wond? Dus niet op de wond zelf?

Hij bedoelt een drukverband op de wond, mocht het niet volledig op de wond zelf gaan zo veel mogelijk op de wond zelf.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 13 november 2014, 09:01:21
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1308123 date=1415865212
Hij bedoelt een drukverband op de wond, mocht het niet volledig op de wond zelf gaan zo veel mogelijk op de wond zelf.

Als het niet op de wond gaat dan proberen op de wond? Is het zo vroeg?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #15 Gepost op: 13 november 2014, 09:02:56
Ja, het is inderdaad nog beetje te vroeg 98uiye

Bedoeling is dus dat je het drukverband zo veel mogelijk op de wond aanlegt
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 13 november 2014, 09:10:10
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1308127 date=1415865776
Ja, het is inderdaad nog beetje te vroeg 98uiye

Bedoeling is dus dat je het drukverband zo veel mogelijk op de wond aanlegt

Dat lijkt me wel de bedoel ja. Er naast doet het niet zo veel. Of je moet het heel erg strak aanleggen, maar dan ben je in feite een tourniquet aan het aanleggen met ander materiaal ;-)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #17 Gepost op: 13 november 2014, 09:32:16
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1308129 date=1415866210
Dat lijkt me wel de bedoel ja. Er naast doet het niet zo veel. Of je moet het heel erg strak aanleggen, maar dan ben je in feite een tourniquet aan het aanleggen met ander materiaal ;-)
Gewoon strak is al voldoende, effect beoordelen en eventueel strakker maken. En een snelverband is niet nodig als hem niet op de wond zelf kan doen. (Duh)

Een drukverband mogen we oefenen op echte mensen, een tourniquet is ons verboden vanwege mogelijke schade intern.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 13 november 2014, 09:52:17
Maar een drukverband niet op de wond maar tussen wond en hart stopt de bloeding volgens jou????? Dan moet je hem volgens mij wel heel erg strak doen en heb je het zelfde effect als bij een tourniquet, je drukt gewoon alle (slag)aders dicht. Je krijgt dan ook de zelfde nadelen als het tourniquet.

Ik twijfel ook of een drukverband met erg veel druk tussen wond en hart beter zou werken dan een drukverband met even veel druk recht op de wond.

Zoals jij het omschrijft ben je gewoon een tourniquet aan het aanleggen maar gebruik je ideaalwindsel in plaats van een rubberen band.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #19 Gepost op: 13 november 2014, 10:24:45
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1308139 date=1415868737
Maar een drukverband niet op de wond maar tussen wond en hart stopt de bloeding volgens jou????? Dan moet je hem volgens mij wel heel erg strak doen en heb je het zelfde effect als bij een tourniquet, je drukt gewoon alle (slag)aders dicht. Je krijgt dan ook de zelfde nadelen als het tourniquet.

Ik twijfel ook of een drukverband met erg veel druk tussen wond en hart beter zou werken dan een drukverband met even veel druk recht op de wond.

Zoals jij het omschrijft ben je gewoon een tourniquet aan het aanleggen maar gebruik je ideaalwindsel in plaats van een rubberen band.
Als het niet de wond kan dan......