Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 112139 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #100 Gepost op: 11 augustus 2015, 21:58:37
Citaat van: RAdeR link=msg=1366738 date=1439322341
Na het aanleggen van een tourniquet heb je je handen weer vrij.

.. en veel meer zekerheid dat je poging slaagt om een catastrofale bloeding onder controle te krijgen waardoor je je patient kans geeft om nog in leven te zijn zodra professionele hulpverleners de zorg van je over nemen.

Citaat
We observed attempts to arrest distal arterial pulses with “pressure point control” of brachial artery (arm, cubital fossa), femoral artery (groin), and popliteal artery (popliteal fossa) were unpredictable and unsustainable in 10 of 10 subjects. The latter phenomenon is a result of the well-known, extensive collateral arterial blood flow about elbow and knee.

We selectively studied the combat application tourniquet, the uniform belt (US military), and the Israeli tourniquet (with windlass) and observed that all were effective in all positions.  We concluded that the cloth with windlass tourniquet was the most easily devised in an emergency, if one was not already issued ( combat application tourniquet), that it could be used just as effectively below the elbow and knee as above those joints, thus avoiding their unnecessary sacrifice.

Tourniquets, Pressure Points, and Extremity Hemorrhage - COL Kenneth G. Swan , MC USAR (Ret.); Kenneth G. Swan Jr., MD; COL A. Mason Ahearn, MC USAR (Ret.) - MILITARY MEDICINE, 177, 1:6, 2012


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #101 Gepost op: 11 augustus 2015, 22:40:35
Citaat van: Oma link=msg=1366737 date=1439322001
Volgens mij is dit niet topic drukpunten door EHBO maar topic gebruik tourniquet door EHBO.

Ja..en....

Denk dat het een niet los staat van het ander..maar kan zijn dat ik een te logische link zie en leg hoor.. 998765

@radar...
Klopt helemaal...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #102 Gepost op: 11 augustus 2015, 23:00:57
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1366745 date=1439325635
Ja..en....

Denk dat het een niet los staat van het ander..maar kan zijn dat ik een te logische link zie en leg hoor.. 998765


Drukpunten zijn nutteloos bij catastrofale bloedingen van ledematen, waarom moeten "ze in EHBO" eerst maar weer eens drukpunten aanleren" ?

Eerste hulp bij levensbedreigende bloedingen ledematen is:

* Directe druk op wond
* Druk verband (eventueel gebruik hemostatisch verband, zoals QuickClot)
* Tourniquet (bijv. C-A-T) aanleggen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #103 Gepost op: 12 augustus 2015, 09:44:14
Citaat van: Oma link=msg=1366748 date=1439326857
Drukpunten zijn nutteloos bij catastrofale bloedingen van ledematen, waarom moeten "ze in EHBO" eerst maar weer eens drukpunten aanleren" ?

Eerste hulp bij levensbedreigende bloedingen ledematen is:

* Directe druk op wond
* Druk verband (eventueel gebruik hemostatisch verband, zoals QuickClot)
* Tourniquet (bijv. C-A-T) aanleggen.
En waar kun je een tourniquet het beste aanleggen volgens mij op het drukpunt zo dicht mogelijk bij de wond.
Want het doel is hetzelfde het stoppen van de bloeding.
Dus om een goede tourniquet aan te leggen heb je in de bassiskennis van drukpunten nodig.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #104 Gepost op: 12 augustus 2015, 09:48:38
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1366773 date=1439365454
En waar kun je een tourniquet het beste aanleggen volgens mij op het drukpunt zo dicht mogelijk bij de wond.
Want het doel is hetzelfde het stoppen van de bloeding.
Dus om een goede tourniquet aan te leggen heb je in de bassiskennis van drukpunten nodig.

Tourniquet leg je zo dicht mogelijk boven de wond aan.

Dus om een goed tourniquet aan te leggen heb je geen kennis van drukpunten nodig.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #105 Gepost op: 12 augustus 2015, 10:47:27


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #106 Gepost op: 12 augustus 2015, 13:13:34
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1366773 date=1439365454
En waar kun je een tourniquet het beste aanleggen volgens mij op het drukpunt zo dicht mogelijk bij de wond.
Want het doel is hetzelfde het stoppen van de bloeding.
Dus om een goede tourniquet aan te leggen heb je in de bassiskennis van drukpunten nodig.

Kan ook halverwege het lichaamsdeel. Bijvoorbeeld halverwege de onderarm/been.
Ik moet Oma gelijk geven dat het verstand hebben van drukpunten bij het plaatsen en gebruiken van een tourniqet, niet nodig is.

Echter ben ik wel van mening dat het niet nodig is voor EHBO'ers om deze voorbehouden handelingen te kunnen uitvoeren. Daar in tegen zou ik het wel geschikt vinden voor agenten, voor hunzelf maar ook slachtoffers van steek-/schietincidenten (enof andere denkbare omstandigheden).
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #107 Gepost op: 12 augustus 2015, 13:16:47
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1366805 date=1439378014
Kan ook halverwege het lichaamsdeel. Bijvoorbeeld halverwege de onderarm/been.
Ik moet Oma gelijk geven dat het verstand hebben van drukpunten bij het plaatsen en gebruiken van een tourniqet, niet nodig is.

Echter ben ik wel van mening dat het niet nodig is voor EHBO'ers om deze voorbehouden handelingen te kunnen uitvoeren. Daar in tegen zou ik het wel geschikt vinden voor agenten, voor hunzelf maar ook slachtoffers van steek-/schietincidenten (enof andere denkbare omstandigheden).

Voorbehouden handeling??


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #108 Gepost op: 12 augustus 2015, 13:28:39
Citaat van: Oma link=msg=1366807 date=1439378207
Voorbehouden handeling??
enige kennis van hoe of wat lijkt me gewenst ja...het moet een allerlaatste optie zijn.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #109 Gepost op: 12 augustus 2015, 13:50:06
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1366813 date=1439378919
enige kennis van hoe of wat lijkt me gewenst ja...het moet een allerlaatste optie zijn.

Wat heeft dat te maken met of het voorbehouden is of niet?