Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 109469 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #30 Gepost op: 14 november 2014, 00:06:04
De instructeurs zeggen wat het ok en rk zeggen. Volgens mij is het ook nier fout wat ze zeggen. Laat de gemiddelde ehbo'er maar gewoon direct op de wond druk uit oefenen, zo hard als nodig is. Vergeet niet dat de gemiddelde instructeur les geeft aan de gemiddelde ehbo'er en die laatste komt hier niet en maakt niet de nuances en afwegingen die de gemiddeld iets betere ehbo'er hier wel maakt.

Met de voordelen en nadelen van een tourniquet op een rij denk ik dat het voor het gros van de ehbo'ers en bhv'ers het veiligste is om te zeggen gebruik geen tourniquet. Voor dat ene slachtoffer dat ze redden leggen ze bij 100 ten onrechte een tourniquet aan. Gelukkig kennen de meeste instructeurs hun cursisten.

Het is alleen niet zo dat instructeurs bepalend zijn over wat wel en wat niet mag juridisch gezien in EHBO land. Wettelijk gezien mag je een tourniquet aanleggen. Doe je dat op eenmoment waarop het niet nodig is maak je je waarschijnlijk wel schuldig aan mishandeling.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #31 Gepost op: 14 november 2014, 07:30:15
Mee eens.  :) Goed verwoord. Alleen de laatste zin ligt dacht ik genuanceerder.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #32 Gepost op: 16 november 2014, 09:58:57
Citaat van: remung link=msg=1308296 date=1415913725

Een van mijn instructeurs is dezelfde instructeur als Grumpy heeft, deze heeft inderdaad verteld dat tourniqetten niet meer in de EHBO thuis horen…


Kun je aangeven wat zijn motivatie is?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #33 Gepost op: 16 november 2014, 19:41:29
Als het niet
Citaat van: Expert link=msg=1308627 date=1416128337
Kun je aangeven wat zijn motivatie is?
Als een tourniquet niet in de eindtermen staat en ook niet in het OK boekjes staan omschreven, dan mag het ook niet!  098uo
(In de denkwijze van vastgeroeste instructeurs en EHBO-ers wel te verstaan).
Dat vindt ik uitermate kortzichtig, daar EHBO in de praktijk juist vraagt om improvisatie en EHBO nooit verloopt zoals wordt omschreven door strak gereguleerde examens van het OK.
Menig instructeur en EHBO-er doet alles in de ban wat niet niet in het OK boekje staat blijkens de vele discussies. Het OK bepaalt alleen haar eigen eindtermen en niet die van andere organisaties.
Helaas zetten OK en instructeurs EHBO-ers zich daarmee klem indien een letsel en stoornis niet wordt omschreven in de OK boekjes.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #34 Gepost op: 16 november 2014, 20:25:16
Heb je wel een tourniquet nodig of kun je daarvoor ook spullen voor een drukverband en een schaar gebruiken om hetzelfde doel te bereiken?


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #35 Gepost op: 16 november 2014, 20:42:40
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, je kunt een tourniqet maken van een shirt met een tak, of een drukverband met een schaar (mits je verband de kracht aan kan). Een stuwband of een riem hebben ook hetzelfde effect, mits strak genoeg aangehaald.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #36 Gepost op: 16 november 2014, 20:44:33
Citaat van: Job45 link=msg=1308736 date=1416166960
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, je kunt een tourniqet maken van een shirt met een tak, of een drukverband met een schaar (mits je verband de kracht aan kan).

Vergeet ook de stuwband en tensieband niet, uiteraard niet voorhanden bij de EHBO, maar voor in een klinische setting een prima methode ;)


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #37 Gepost op: 16 november 2014, 20:45:52
Ja, bedacht ik me later ook. Had ze al toegevoegd, maar bedankt voor het meedenken!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #38 Gepost op: 16 november 2014, 21:02:27
zou het ook kunnen met een broekspijp of is dat wellicht te groot/onhandig?  Meeste mensen hebben wel een broek bij de hand


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #39 Gepost op: 16 november 2014, 21:05:24
Alles wat je strak genoeg kan aanhalen om de bloedtoevoer te stoppen voldoet als tourniquet.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.