Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 111045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #300 Gepost op: 28 september 2016, 21:24:17
Het is domweg onmogelijk om bij/in ieder cafe, discotheek, winkelcentrum, uitgaansgebied, boulevard ed. om een grote hoeveelheid tourniquets te plaatsen. AEDTourniquetkasten en/of op elke hoek een materiaalwagen/container te plaatsen is geen reele optie.
Tijd heb je ook niet om deze in voldoende aantallen tijdig te laten aanrukken. Minutenwerk bij verbloeding.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #301 Gepost op: 28 september 2016, 21:32:31
Citaat van: Willem D. link=msg=1449809 date=1475087143
Alles is beter dan iemand laten verbloeden.

"Sorry, ik heb geen tourniquet bij me, dus laat ik je maar doodbloeden". Lijkt mij een echt "worst case scenario" voor een slachtoffer.

Bij zwaar explosieletsel aan de ledematen is het uberhaupt nog maar de vraag of een ledemaat uiteindelijk te redden valt.
Het is dus wat mij betreft een bewuste keuze: improviseren bij gebrek aan tourniquet(s). Zie ook recentelijk België.

Tja dan desnoods met je eigen handen de wond dichtduwen. Een Tourniquet werkt ook alleen maar rond ledenmaten, er zijn genoeg plekken waar je net zo goed heel hard dood kunt bloeden en geen tourniquet geplaats kan worden. Dan moet je ook wat.


helm

  • Gast
Reactie #302 Gepost op: 28 september 2016, 21:51:53
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1449847 date=1475091151
Tja dan desnoods met je eigen handen de wond dichtduwen. Een Tourniquet werkt ook alleen maar rond ledenmaten, er zijn genoeg plekken waar je net zo goed heel hard dood kunt bloeden en geen tourniquet geplaats kan worden. Dan moet je ook wat.

Inderdaad, dan moet je stelpen meet hemostatisch verband.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #303 Gepost op: 29 september 2016, 11:13:12
Citaat van: René van der Helm link=msg=1449849 date=1475092313
Inderdaad, dan moet je stelpen meet hemostatisch verband.
Naast de tourniquet  dus ook Israëlisch maandverband in de aed kast :)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #304 Gepost op: 1 oktober 2016, 22:57:57
Citaat van: Willem D. link=msg=1449809 date=1475087143
Het is dus wat mij betreft een bewuste keuze: improviseren bij gebrek aan tourniquet(s). Zie ook recentelijk België.

Citaat van: oma link=msg=1449815 date=1475087987
Belgie en Frankrijk zijn voorbeelden van landen die dit nog onvoldoende op orde hadden. In Parijs en Brussel liepen paramedics met de broek onder aan de kont zonder veters in de schoenen terwijl er mensen zijn doodgebloed op de keien.

Bij het optreden na een terreuraanslag wil je ook niet dat je getrainde paramedics bij iedere patient tijd verknoeien omdat ze een tourniquet moet improviseren. Je moet zorgen dat deze jongens en meiden beschikken over veel tourniquets waardoor ze in korte tijd heel veel mensenlevens kunnen redden.

Een leek met vier tourniquets kan vele malen sneller vier mensenlevens redden dan een ambulanceverpleegkundige die zijn broeksriem moet afdoen, beide schoenveters uit de schoenen moet halen en bij de vierde patient zijn onderbroek moet opofferen.

Campus Vesta
@CampusVesta 9d
Nieuwe realiteit 6 mdn na #BrusselsAttacks brandweer, politie & medische hulpverleners @prov_antwerpen volgen Tactical First Aid.




Kris Versaen
@kversaeVVSG
.@JanJambon geeft opdracht aan KCCE om opleiding #oorlogsgeneeskunde te voorzien voor brandweer #bvvcongres @WillyVanderstra


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #305 Gepost op: 2 oktober 2016, 15:09:26
de eerste Ambulance Academie instructeurs zijn momenteel in de USA voor de TECC cursus, dus binnenkort in uw RAV ook een TECC terror opleiding via de academie.. ;) nu eens zien hoe snel die uitgerold is over Ambu Nederland..... :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #306 Gepost op: 2 oktober 2016, 16:08:42
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1450405 date=1475413766
de eerste Ambulance Academie instructeurs zijn momenteel in de USA voor de TECC cursus, dus binnenkort in uw RAV ook een TECC terror opleiding via de academie.. ;) nu eens zien hoe snel die uitgerold is over Ambu Nederland..... :-X

Ik ben benieuwd hoe men dat gaat brengen hier. Hoe men dat in de VS aanloopt vs de Nederlandse methode... Daar gaan nog een hoop woorden over gesproken worden...


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #307 Gepost op: 3 oktober 2016, 02:06:28
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1450424 date=1475417322
Ik ben benieuwd hoe men dat gaat brengen hier. Hoe men dat in de VS aanloopt vs de Nederlandse methode... Daar gaan nog een hoop woorden over gesproken worden...

Je bedoelt daarmee het optreden van de ambulanceteams in de hot / warm zone?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #308 Gepost op: 3 oktober 2016, 11:37:32
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1450495 date=1475453188
Je bedoelt daarmee het optreden van de ambulanceteams in de hot / warm zone?

Inderdaad.

Afgezien van deze cursus van de Ambulance Academie weet ik van geen opleiding die ambulance personeel enigszins voorbereid op deze casussen. Ik juich het initiatief luidkeels en van harte toe, maar vraag me af of er vanuit de RAV'en en personeel veel belangstelling voor is.


http://www.academievoorambulancezorg.nl/wp-content/uploads/2016/09/TECC.pdf

Mocht iemand deze cursus gaan volgen, hoor ik graag wat ze er van vonden.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #309 Gepost op: 3 oktober 2016, 15:40:04
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=1222356367822951

Daar gaan de AvA afgevaardigden: TECC instructeurs.
Dat wordt weer geld verdienen voor de AvA aan een theoretische cursus. In de praktijk verwacht ik dat we hiermee niets kunnen.
Geen visiewijziging in "eigen veiligheid eerst" en geen beschikbaar materieel voor praktische uitvoering.