Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 109560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #340 Gepost op: 18 december 2016, 15:37:27
Misschien wil Oma ons een keer een cursus Stop the bleed geven als ze weer eens in NL is?

Het lijkt mij echt van toegevoegde waarde in de ehbo (bij evenementen) om zoveel mogelijk mensen dit aan te leren.
RemRoof, morgen even bespreken bij het overleg?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #341 Gepost op: 20 december 2016, 19:01:08


helm

  • Gast
Reactie #342 Gepost op: 21 december 2016, 10:30:29
Het eind van het jaar is een goed moment om de balans op te maken.
De tourniquet en het hemostatisch gaas  maken een standaard onderdeel uit van de cursus BLSAED, BHV, ERO en SEHSO | EHBO.
Er zijn inmiddels een paar duizend mensen getraind en gecertificeerd. De cursussen worden gegeven door NedCert gecertificeerde instructeurs.
De ervaring van de instructeurs is, dat het eenvoudig is aan te leren.
Terwijl de toepassing bij steek- en schietincidenten voor de hand leek te liggen, bleek dat heftige bloedingen vooral bij bedrijfs- en verkeersongevallen plaatsvinden.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #343 Gepost op: 21 december 2016, 21:07:37
Dat verbaast me niks, de kans slachtoffer te worden van een bedrijfs of verkeersongeval is ook veel groter. Als je niet in de buurt van water bent is de kans op verdrinking ook kleiner  ;)


Kevin_F

  • Bewakingsagent - Civilian Tactical Medic- Kandidaat ambulancier
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #344 Gepost op: 28 december 2018, 03:48:52
Drukpunten zijn nutteloos bij catastrofale bloedingen van ledematen, waarom moeten "ze in EHBO" eerst maar weer eens drukpunten aanleren" ?

Eerste hulp bij levensbedreigende bloedingen ledematen is:

* Directe druk op wond
* Druk verband (eventueel gebruik hemostatisch verband, zoals QuickClot)
* Tourniquet (bijv. C-A-T) aanleggen.


Ik wil nu niet tegen artsen ingaan maar de norm is tegenwoordig (naar wat ik heb geleerd):
- 1st tourniquet (bij zware bloeding) (directe druk kan maar is bij een afgerukt ledemaat zinloos, beter gebruik maken van pressure points in de lies en terwijl TQ aanleggen)
- bij steekwonden hemostatisch gaas (drukverband is geen Quickclot/hemostatisch verband (bestaat niet, enkel hemo. gaas))
bij steekwondend pack to the bone techniek gebruiken.
Wonden die niet bloeden: afblijven.
Bene agere et nil timere


Kevin_F

  • Bewakingsagent - Civilian Tactical Medic- Kandidaat ambulancier
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #345 Gepost op: 28 december 2018, 03:56:29
Je kan iedereen in 20 minuten gratis leren hoe ze volgens dit prinicpe moeten handelen na een bomaanslag of spree shooting. Het zorgt dat je zoveel mogelijk mensen informatie en instructie hebt gegeven waardoor de kans zo groot mogelijk gaat worden dat het aantal slachtoffers in je land tot een minimum beperkt gaat worden.

Je hebt er geen gecertificeerde opleiding van de VUmc academie voor nodig.

Ook hier weer toch even een kritische noot:
leren een tourniquet aan te brengen kan in 20 minuten.
Het probleem is dat artsen dit vaak aanleren onder klinische omstandigheden en dit in de realiteit bij aanslagen, massarampen niet werkt.
Dokters, verdiep in in Tactical Medicine (vooral TACTICAL) als u deze opleiding aanbiedt. Anders werkt dit niet. Enkel bij verkeersongevallen enz zal dit werken omdat er geen dreiging is.
Dit wordt vaak buiten beschouwing gelaten, maar bij terreuraanslagen moet er tactisch medisch gehandeld worden, we willen immers niet dat diegene die de TQ plaatst ook slachtoffer wordt.
Ik zou dus als arts mij meer richten op een meerwaarde biedende bijkomende opleiding bij EHBO trainingen of zichzelf bijscholen in Tactical Combat Casualty Care en de principes van TCCC meenemen bij de opleiding die u aanbiedt.
Bene agere et nil timere


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #346 Gepost op: 28 december 2018, 20:10:30
Ook hier weer toch even een kritische noot:
leren een tourniquet aan te brengen kan in 20 minuten.
Het probleem is dat artsen dit vaak aanleren onder klinische omstandigheden en dit in de realiteit bij aanslagen, massarampen niet werkt.
Dokters, verdiep in in Tactical Medicine (vooral TACTICAL) als u deze opleiding aanbiedt. Anders werkt dit niet. Enkel bij verkeersongevallen enz zal dit werken omdat er geen dreiging is.
Dit wordt vaak buiten beschouwing gelaten, maar bij terreuraanslagen moet er tactisch medisch gehandeld worden, we willen immers niet dat diegene die de TQ plaatst ook slachtoffer wordt.
Ik zou dus als arts mij meer richten op een meerwaarde biedende bijkomende opleiding bij EHBO trainingen of zichzelf bijscholen in Tactical Combat Casualty Care en de principes van TCCC meenemen bij de opleiding die u aanbiedt.

De eerste 10-15 minuten is er niet of nauwelijks sprake van medische hulpverlening voor meerdere slachtoffers.
In Nederland hebben wij domweg niet de ervaring en inrichting om binnen een 10-15 minuten massale medische eerstehulp te verlenen.
Die twee tourniquetten die op elke ambulance zitten (regio 17 tenminste) zijn slechts een druppeltje.
EHBO-ers trainen in het gebruik van tourniquetten, maar ook het gebruik van alternatieven daarvan juich ik daarom toe.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Schurk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #347 Gepost op: 28 december 2018, 20:24:11
Ook hier weer toch even een kritische noot:
leren een tourniquet aan te brengen kan in 20 minuten.
Het probleem is dat artsen dit vaak aanleren onder klinische omstandigheden en dit in de realiteit bij aanslagen, massarampen niet werkt.
Dokters, verdiep in in Tactical Medicine (vooral TACTICAL) als u deze opleiding aanbiedt. Anders werkt dit niet. Enkel bij verkeersongevallen enz zal dit werken omdat er geen dreiging is.
Dit wordt vaak buiten beschouwing gelaten, maar bij terreuraanslagen moet er tactisch medisch gehandeld worden, we willen immers niet dat diegene die de TQ plaatst ook slachtoffer wordt.
Ik zou dus als arts mij meer richten op een meerwaarde biedende bijkomende opleiding bij EHBO trainingen of zichzelf bijscholen in Tactical Combat Casualty Care en de principes van TCCC meenemen bij de opleiding die u aanbiedt.

Iemand weleens zoiets in de praktijk echt toegepast, of alleen maar in cursus omgevingen?


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #348 Gepost op: 28 december 2018, 21:55:45
….
EHBO-ers trainen in het gebruik van tourniquetten, maar ook het gebruik van alternatieven daarvan juich ik daarom toe.

Het gebruik van alternatieven geeft echter wel meer kans op schade die bij gewone een commerciële tourniquet niet aan de orde is. Onderzoeken zijn volgens mij nog tegenstrijdig in de effectiviteit van geïmproviseerde tourniquets. Aan de ene kant is de ehbo'er qua setting het meest geschikt om, indien het bewezen effectief is, dit aan te leren. Echter qua doelgroep lijkt mij dit niet de meest voor de hand liggende.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #349 Gepost op: 29 december 2018, 13:44:11
Het gebruik van alternatieven geeft echter wel meer kans op schade die bij gewone een commerciële tourniquet niet aan de orde is. Onderzoeken zijn volgens mij nog tegenstrijdig in de effectiviteit van geïmproviseerde tourniquets. Aan de ene kant is de ehbo'er qua setting het meest geschikt om, indien het bewezen effectief is, dit aan te leren. Echter qua doelgroep lijkt mij dit niet de meest voor de hand liggende.
Het gezegde "Do no further harm" is in principe een goed beginsel.
Alleen op het moment dat je bewust gaat nadenken bij een catastrofale bloeding over (mogelijke) nevenschade  en daarmee onbewust (!) het stelpen vertraagt en/of uitstelt (met verbloeding tot gevolg) ben je verkeerd bezig.

Maw. mogelijke nevenschade is totaal ondergeschikt aan het stelpen van catastrofale bloedingen.
Vergelijk het maar met een reanimatiepoging waar (ernstige) kneuzingen en mogelijk rib breuken totaal ondergeschikt zijn aan het einddoel, het laten overleven van slachtoffers.

Tourniquetten zullen in de praktijk hooguit 30-60 minuten zitten, tijd waarin (permanente) schade aan zenuwen klein wordt geacht. Kneuzingen veroorzaakt door de aanleg van een touniquet helen vanzelf wel.
Het gebruik van alternatieve tourniquets bij gebrek aan commerciele tourniquets, verdient in mijn ogen nog altijd voorrang.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we