Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 109532 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #50 Gepost op: 8 december 2014, 13:30:49
Het gaat mij om de kans dat een gewone EHBO'er dit meemaakt. Op de evenementen waar dit een reeel risico is zou toch een ambulance gereed moeten staan voor dit soort handelingen. Ik blijf erbij dat (voor mij) de kans op 1 keer per mijn leven is dat ik een ernstige levensbedreigende bloeding meemaak en dat de kans dat ik het dan niet (lang genoeg) red met de standaard spullen weer 1 op 100 is.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #51 Gepost op: 8 december 2014, 14:07:03
Citaat van: JJ75 link=msg=1313058 date=1418041849

Het gaat mij om de kans dat een gewone EHBO'er dit meemaakt. Op de evenementen waar dit een reeel risico is zou toch een ambulance gereed moeten staan voor dit soort handelingen. Ik blijf erbij dat (voor mij) de kans op 1 keer per mijn leven is dat ik een ernstige levensbedreigende bloeding meemaak en dat de kans dat ik het dan niet (lang genoeg) red met de standaard spullen weer 1 op 100 is.


Hoe groot denk je dat de kans is, dat je als burger ooit een reanimatie meemaakt?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #52 Gepost op: 8 december 2014, 14:26:04
Citaat van: Expert link=msg=1313072 date=1418044023
Hoe groot denk je dat de kans is, dat je als burger ooit een reanimatie meemaakt?
Groter maar ook heel klein. Voor mijzelf 4 per 39 jaar. Sinds ik zelf kan reanimeren nog nul.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #53 Gepost op: 8 december 2014, 16:03:10
Citaat van: JJ75 link=msg=1313075 date=1418045164

Groter maar ook heel klein. Voor mijzelf 4 per 39 jaar. Sinds ik zelf kan reanimeren nog nul.


Nou.., dat bedoel ik. Als je burger is de kans klein dat je met levensbedreigende situatie wordt geconfronteerd, waarbij het aankomt op jouw doortastendheid in die situatie.


helm

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 8 december 2014, 18:38:46
Citaat van: Golly link=msg=1313019 date=1418027981
Dit is wat ik opmaak uit het citaat van René.

klopt als een bus!


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #55 Gepost op: 8 december 2014, 19:45:17
Citaat van: JJ75 link=msg=1313058 date=1418041849
Het gaat mij om de kans dat een gewone EHBO'er dit meemaakt. Op de evenementen waar dit een reeel risico is zou toch een ambulance gereed moeten staan voor dit soort handelingen.
Het gaat natuurlijk niet alleen om evenementen. Dit kan ook bij jou thuis gebeuren, bij de buurman, op straat etc.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #56 Gepost op: 9 december 2014, 08:05:43
Citaat van: Job45 link=msg=1313155 date=1418064317
Het gaat natuurlijk niet alleen om evenementen. Dit kan ook bij jou thuis gebeuren, bij de buurman, op straat etc.
Ja en hoe vaak gebeurd het? En hoe vaak is er een EHBO'er bij betrokken? Laat me eens de kans zien dat ik een tourniquet nodig heb als BHV'er/EHBO'er omdat al mijn andere middelen in mijn koffer niet voldoende zijn. Dat ik de bloeding niet zo weet te beperken dat de ambulance niks meer kan beginnen?

Verwacht je dat iedere burger dit in huis gaat hebben en kan gebruiken? Ik niet. Nu al ben ik 1 van de weinigen in de hele straat die een drukverband kan aanleggen omdat ik de spullen in huis heb. In de standaard kruitvat trommeltjes zit het niet.

Ik zie alleen voordelen op plaatsen met een echt verhoogd risico. Op andere plaatsen is het koffervulling.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #57 Gepost op: 9 december 2014, 08:48:51
De kans dat je het als EHBO-er meemaakt is klein, daar is iedereen het over eens.
Als je het meemaakt is een tourniquet effectiever dan de spullen die een doorsnee EHBO-trommel of tas zitten.
Of je je tas of trommel gaat 'vullen' met dit hulpmiddel of dat je in voorkomende gevallen aangewezen bent op alternatieven is een eigen keus.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #58 Gepost op: 9 december 2014, 11:57:12
Bij elke AED ook een tourniquet. Grote beschikbaarheid en dan kan de reanimatie-opleiding aangevuld worden met het stelpen van ernstige bloedingen. Is ook goed voor de verkopers 8)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #59 Gepost op: 9 december 2014, 12:30:17
En dan bij elke ernstige bloeding ook zo'n AED alert achtig iets eruit gooien? Waarvoor gaan die EHBO'ers nog meer lopen dan in de toekomst? Bij elke A1 melding voor de EHBO'ers een alert eruit gooien zodat zij eerste hulp kunnen leveren? Daarbij: Wil je dat er altijd niet-professioneel opgeleide mensen opgeroepen worden voor alles? Weet niet of je dit wilt, ook niet of ambulancepersoneel wilt met wat je helaas tevaak hoort/ziet. EHBO'ers denken het straks dan beter te weten dan ambulancepersoneel en discussie en herrie in de hut en slachtoffer/patiënt lijdt eronder (letterlijk).....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel