Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 111723 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #60 Gepost op: 9 december 2014, 12:49:52
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1313299 date=1418124617

En dan bij elke ernstige bloeding ook zo'n AED alert achtig iets eruit gooien? Waarvoor gaan die EHBO'ers nog meer lopen dan in de toekomst? Bij elke A1 melding voor de EHBO'ers een alert eruit gooien zodat zij eerste hulp kunnen leveren? Daarbij: Wil je dat er altijd niet-professioneel opgeleide mensen opgeroepen worden voor alles? Weet niet of je dit wilt, ook niet of ambulancepersoneel wilt met wat je helaas tevaak hoort/ziet. EHBO'ers denken het straks dan beter te weten dan ambulancepersoneel en discussie en herrie in de hut en slachtoffer/patiënt lijdt eronder (letterlijk).....


Grumpy,

Ik betwijfel of deze posting nu echt iets toevoegt aan de discussie. Waar het om gaat is dat je als EHBO'er in een voorkomende situatie een heel effectief hulpmiddel gebruikt om een levensbedreigende bloeding te controleren. Of je dat nou met een speciaal ontworpen C.A.T. doet, of met een geïmproviseerde knevel doet er niet toe.

Voorts gaat het om de vraag of deze handeling thuishoort in het domein van de EHBO'er. Daar waar dit vroeger ten stelligste werd ontraden lijkt dit inzicht nu te veranderen. De gemiddelde mens heeft vier- tot vijf liter circulerend bloed. Dat kun je in twee- tot drie minuten kwijt zijn. Daarom ben ik van mening dat het gebruik van een tourniquet binnen de EHBO een heel goede ontwikkeling is vanuit het adagium 'life over limb'.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #61 Gepost op: 9 december 2014, 13:34:43
Vanuit het adagium nut en noodzaak ben ik nog steeds niet overtuigd over het moeten hebben van. Het is een middel van circa 30 tot 40 euro voor situaties die erg bijzonder zijn. Dat je selectief politie/brandweer en BHV'ers bij risicobedrijven ermee uitrust kan ik inzien. Een standaard EHBO'er die bij evenementen EHBO't waarbij er een reële kans is op dit letsel zou naar mijn mening een ambulance met bemanning als achter vang moeten hebben staan.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #62 Gepost op: 9 december 2014, 13:58:12
Expert zeg toch ook  niet dat dit een CAT Tourniqet moet zijn?
Citaat van: Expert link=msg=1313304 date=1418125792
Waar het om gaat is dat je als EHBO'er in een voorkomende situatie een heel effectief hulpmiddel gebruikt om een levensbedreigende bloeding te controleren. Of je dat nou met een speciaal ontworpen C.A.T. doet, of met een geïmproviseerde knevel doet er niet toe.

Het doceren door bekwame docenten over het tourniquet en de mogelijke vormen die die kan nemen zou een mooie tussenweg kunnen zijn. Waarbij je in voorkomende gevallen een Macgyver tourniquet maakt met een riem en een tak, en in andere gevallen er voor kiest een CAT tourniquet in je uitrusting op te nemen.

De evidence geeft aan dat een tourniquet een goed werkende, laag risico, levensreddende handeling is bij een ernstige actieve bloeding (zoals het nu in de ehbo-boekjes heet). Dit behandelen in een EH cursus is net zo laag risicowerken als reanimatie, en dat vinden we al jaren heel normaal.  Wellicht interessant het eens bij de mensen van de boekjes onder de aandacht te brengen!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #63 Gepost op: 9 december 2014, 15:34:42
Citaat van: Golly link=msg=1313314 date=1418129892
Expert zeg toch ook  niet dat dit een CAT Tourniqet moet zijn?
Het doceren door bekwame docenten over het tourniquet en de mogelijke vormen die die kan nemen zou een mooie tussenweg kunnen zijn. Waarbij je in voorkomende gevallen een Macgyver tourniquet maakt met een riem en een tak, en in andere gevallen er voor kiest een CAT tourniquet in je uitrusting op te nemen.

De evidence geeft aan dat een tourniquet een goed werkende, laag risico, levensreddende handeling is bij een ernstige actieve bloeding (zoals het nu in de ehbo-boekjes heet). Dit behandelen in een EH cursus is net zo laag risicowerken als reanimatie, en dat vinden we al jaren heel normaal.  Wellicht interessant het eens bij de mensen van de boekjes onder de aandacht te brengen!
Ik ben dus OOK van mening dat je met je standaard EHBO spullen best een Macgyver tourniquet kunt maken. Het enige wat je eventueel extra in je koffer kunt stoppen is een stokje, maar ik denk dat een degelijke verbandschaar ook werkt. Het hebben van een speciaal 'instrument', daar heb ik twijfel over de meerwaarde ten opzichte van wat je kunt MacGyveren.  

Ik heb formeel ook niet geleerd deze toe te passen. Ik heb geleerd drukverband op de wond, lukt dat niet dan drukverband zetten boven de wond (daar waar je een tourniquet zou plaatsen) Het mag best een beetje blijven lekken. Gaat het erg hard, been er af situatie, dan MacGyveren we. Dan vind ik de watten niet zo belangrijk meer en zet er eventueel extra druk op door met mijn schaar er extra druk op te draaien (En ja daar heb je.....).

Trouwens kunnen MacGyveren is het meest belangrijke middel in je koffer


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #64 Gepost op: 20 december 2014, 11:59:07
Het schijnt dat de knevel/tourniqet weer terug komt binnen het rode kruis. Dit ivm een aantal schaatsincidenten waarbij dit toch gemist is. Met de komst van een mogelijke 11stedentocht zal al het personeel hierin geschoold moeten worden.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #65 Gepost op: 20 december 2014, 13:14:21
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1315792 date=1419073147
Het schijnt dat de knevel/tourniqet weer terug komt binnen het rode kruis. Dit ivm een aantal schaatsincidenten waarbij dit toch gemist is. Met de komst van een mogelijke 11stedentocht zal al het personeel hierin geschoold moeten worden.

Dit klinkt mij een beetje vaag in de oren. Er is blijkbaar een noodzaak om mensen op te leiden voor het gebruik van een tourniqet. Maar men gaat dat vervolgens alleen doen als er 11 stedentocht in het verschiet ligt? Wat is het verschil tussen dit evenement en vele andere schaatsevenementen en hoog-energetische activiteiten?


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #66 Gepost op: 20 december 2014, 14:04:19
Ik denk niet dat het bij schaatsen gaat om een HET wat een tourniquet nodig maakt, maar de scherpte van de ijzers. Bij een eventuele elfstedentocht zijn er natuurlijk enorme hoeveelheden mensen aan het schaatsen waarbij het risico dat men een ander verwond relatief groot maakt.

Onlangs vond dit plaats:
Citaat
Een schaatsijzer sneed in zijn knie de slagader, spieren, pezen en zenuwen door. Op het ijs is voor zijn leven gevochten.
(bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1250231/ernstig-schaatsongeval-martin-van-de-pol.html

En dat zijn de ongevallen waarbij je een tourniquet wil aan kunnen leggen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #67 Gepost op: 20 december 2014, 14:24:41
Citaat van: Job45 link=msg=1315816 date=1419080659
Ik denk niet dat het bij schaatsen gaat om een HET wat een tourniquet nodig maakt, maar de scherpte van de ijzers. Bij een eventuele elfstedentocht zijn er natuurlijk enorme hoeveelheden mensen aan het schaatsen waarbij het risico dat men een ander verwond relatief groot maakt.

Genoeg andere locaties met duizenden schaatsers bij elkaar, op soms zeer lastig te bereiken plekken.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #68 Gepost op: 20 december 2014, 15:29:49
De elfstedentocht spant wat dit betreft natuurlijk wel de kroon, neemt niet weg dat er natuurlijk dat het onderwijzen van het gebruik van een tourniquet niet hiervan afhankelijk hoeft te zijn. Ik zie de tourniquet liever gisteren dan vandaag onderwezen worden aan de eerste hulp verleners.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #69 Gepost op: 21 december 2014, 21:31:27
Gaat idd om schaatsincidenten algemeen. Vanuit het werkveld is de vraag gesteld wat te doen bij een ernstige bloeding zoals in het hiervoor gelinkte artikel beschreven staat. Ehbo'ers gaven aan: We mogen immers geen knevel en drukpunten aanleggen...wat doen we met een dergelijk situatie. Bij andere evenementen doen soortgelijke verwondingen zich gelukkig zelden voor. Echter is het bij schaatsevenementen een verhoogt risico ivm de verwondingen aan de vlijmscherpe ijzers.

Het 'personeel' is er momenteel niet in geschoold. Vandaar dat er binnen het rode kruis de ruis is ontstaan om deze handelingen goed en juist aan te leren. Uiteraard zal daarin meegenomen worden dat het een uiterst laatste redmiddel is.

Ik spreek namens mijzelf van wat mij te horen is gekomen binnen de afdeling van het rk.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge