Gebruik tourniqet door EHBO

Auteur Topic: Gebruik tourniqet door EHBO  (gelezen 109471 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #350 Gepost op: 29 december 2018, 15:36:45


Tourniquetten zullen in de praktijk hooguit 30-60 minuten zitten, tijd waarin (permanente) schade aan zenuwen klein wordt geacht. Kneuzingen veroorzaakt door de aanleg van een touniquet helen vanzelf wel.
Het gebruik van alternatieve tourniquets bij gebrek aan commerciele tourniquets, verdient in mijn ogen nog altijd voorrang.

Bij een grote ramp duurt het uren voordat de t1 en t2 slachtoffers in het ziekenhuis zijn, zeker in bijvoorbeeld noord Nederland (24% van het land oppervlakte) en als je in de zelfde regio kijkt, waar Groningen het enige level 1 trauma centrum is en je voor de rest overgeleverd bent aan kleine perifere ziekenhuizen, hoef je echt niet te verwachten dat iemand met een tourniquet binnen 30 tot 60 minuten op de OK is.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #351 Gepost op: 29 december 2018, 16:54:04
Bij een grote ramp duurt het uren voordat de t1 en t2 slachtoffers in het ziekenhuis zijn, zeker in bijvoorbeeld noord Nederland (24% van het land oppervlakte) en als je in dezelfde regio kijkt, waar Groningen het enige level 1 trauma centrum is en je voor de rest overgeleverd bent aan kleine perifere ziekenhuizen, hoef je echt niet te verwachten dat iemand met een tourniquet binnen 30 tot 60 minuten op de OK is.
Ziekenhuis na ziekenhuis, en SEH na SEH sluit.
Het drama wordt steeds groter.

Maar houdt moed, de gemiddelde (naieve) Nederlander gelooft toch niet dat er een grote aanslag zal plaatsvinden in Nederland, dus gebeurt dat gelukkig ook niet.  :(
Aanslagen vinden alleen plaats in het buitenland, in onze favoriete vakantielanden als duitsland, turkije, spanje, frankrijk, belgie, egypte etc... Ja toch.
Dus waarom investeren in SEH's.
 98uiye  98uiye  98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #352 Gepost op: 29 december 2018, 17:50:33
Het gezegde "Do no further harm" is in principe een goed beginsel.
Alleen op het moment dat je bewust gaat nadenken bij een catastrofale bloeding over (mogelijke) nevenschade  en daarmee onbewust (!) het stelpen vertraagt en/of uitstelt (met verbloeding tot gevolg) ben je verkeerd bezig.

Maw. mogelijke nevenschade is totaal ondergeschikt aan het stelpen van catastrofale bloedingen.
Vergelijk het maar met een reanimatiepoging waar (ernstige) kneuzingen en mogelijk rib breuken totaal ondergeschikt zijn aan het einddoel, het laten overleven van slachtoffers.

Tourniquetten zullen in de praktijk hooguit 30-60 minuten zitten, tijd waarin (permanente) schade aan zenuwen klein wordt geacht. Kneuzingen veroorzaakt door de aanleg van een touniquet helen vanzelf wel.
Het gebruik van alternatieve tourniquets bij gebrek aan commerciele tourniquets, verdient in mijn ogen nog altijd voorrang.

Het onbewust doorploeteren met geïmproviseerde tourniquets die weinig tot geen nut hebben geeft in mijn opzicht meer schade.... dat er nevenschade kan zijn hoeft inderdaad niet altijd een probleem te zijn. De tijdsduur van 60 minuten betwijfel ik inderdaad soms, maar ook al zit het langer, dan hoeft dit ook nog niet direct een probleem te zijn. Echter houdt wel rekening met het feit dat er slechts weinig onderzoek is gedaan naar geïmproviseerde tourniquets. Bijna al het onderzoek richt zich op commerciële tourniquets en nemen soms zijdelings een geïmproviseerde mee in de methode van onderzoek. Eventuele nevenschade (en werkzaamheid) kan dus ook erg verschillen. Is ook wel logisch als je nagaat dat er verschil kan zijn tussen koortjes en een CAT-band van enkele cm breed. Echter het stelpen heeft inderdaad prioriteit. Echter de ogen open houden dat er wel bewijs is dat verschillende geïmproviseerde tourniquets weinig tot geen nut hebben lijkt mij wel verstandig. Dat er in de praktijk als noodmaatregel wordt overstapt en het probeert als alle opties falen.. zal je mij niet snel over horen klagen.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #353 Gepost op: 30 december 2018, 16:49:21
Een van de grootste problemen met het toepassen van tourniquets blijkt ook nog van andere aard: in Brussel (rondom de aanslagen) waren allerlei vormen van bloedingen stelpen toegepast. Daarna echter schoot de zorg (door de grote aantallen SO's tekort). De patiënten hebben i.v.m. onhoudbare pijn zelf hun tourniquets los gemaakt en zijn alsnog verbloed. Mooi streven dus, maar je hebt daarna pijnstilling en opvolgende zorg nodig


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #354 Gepost op: 30 december 2018, 19:38:05
Een van de grootste problemen met het toepassen van tourniquets blijkt ook nog van andere aard: in Brussel (rondom de aanslagen) waren allerlei vormen van bloedingen stelpen toegepast. Daarna echter schoot de zorg (door de grote aantallen SO's tekort). De patiënten hebben i.v.m. onhoudbare pijn zelf hun tourniquets los gemaakt en zijn alsnog verbloed. Mooi streven dus, maar je hebt daarna pijnstilling en opvolgende zorg nodig

Exact, iets waar ik mij in dit land zorgen over maak.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.