Vuurpijl

Auteur Topic: Vuurpijl  (gelezen 5325 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Gepost op: 22 april 2003, 01:25:24
Als iemand op het water in nood is, kan hij een rode vuurpijl afsteken, in de hoop dat iemand dat ding ziet en alarm slaat.
Nu heb ik ooit gehoord / gelezen dat als antwoord een andere kleur vuurpijl wordt afgestoken. Welke kleur is dat? En wanneer wordt die afgestoken, bij het uitvaren of gelijk bij het signaleren van de rode vuurpijl? En wie heeft die andere kleur vuurpijl nu bij? Werkt het wel?

Christian




peter.131313

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 april 2003, 17:36:31
Christian ,

Er zijn diverse kleuren vuurpijlen, één met witte vuurbal en wat mij bekend is ook nog met een groene vuurbal.
Bij onze brigade gebruiken we de groene bij oefeningen.
Wat exact de betekenis van de groene en de witte zijn is mij niet bekend.

groeten,
peter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 22 april 2003, 19:19:45
Beste Peter/Christian,

Een witte vuurpijl (event een die drie witte sterren uitwerpt betekent: (3 x afgevuurd met een tussenpoos van één minuut)

"U bent gezien, hulp zal zo spoedig mogelijk worden geboden"

Een groene vuurpijl betekent "Bevestiging":

Tros ontvangen, schietlijn opgevangen, er is iemand in de broeking enz.

Groeten Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 24 april 2003, 17:49:00
In het dagelijks gebruik zijn de rode noodsignalen, ende witte zijn voor verlichting en om aan te tonen dater gezocht wordt. Groene pijlen worden volgens mij nooit gebruikt.

9910001
9910001


Lifeguard

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2003, 18:47:24
Niet iedereen is op de hoogte van die kleurcodering en daarom is rood het belangrijkst: ik heb snel hulp nodig.
De rest van de kleuren kun je vaak in de avond op kermissen zien bij een vuurwerkdemo, ha ha.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2003, 14:49:12
Bij de KNRM gebruiken we twee kleuren rood als alternatief voor de marifoon als we zelf in nood zijn, en wit om een zoekgebied te verlichten, er gaan bijna geen zoekacties voorbij (jaaaa alleen s'nachts) dat we niet één of meer witte vuurpijlen afschieten.
NoordBorgh go's North again in 2009


Lifeguard

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2003, 02:01:38
He Rescue Boy,
In Petten waar ze nu even de Meerval hebben liggen hadden ze gisteravond een test van een nieuwe witte lichtkogel.
Wat zijn daar de resultaten van?
Groetjes.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2003, 08:03:24
He Rescue Boy,
In Petten waar ze nu even de Meerval hebben liggen hadden ze gisteravond een test van een nieuwe witte lichtkogel.
Wat zijn daar de resultaten van?
Groetjes.

Collega,

Ja we zijn aan het testen met Pains-Wessex, de cometjes bevallen niet zo, ze doen het nogal vaak niet.
Alle stations hebben nu twee pains-wessex pijlen gekregen met de vraag om deze te testen en de bevindingen te rapporteren.
De uitkomst van deze rapporten is mij nog niet bekend, ik denk dat wij ze dinsdag a.s back to back gaan testen (comet versus pains wessex).

We spreken elkaar vast nog wel,

René.
NoordBorgh go's North again in 2009


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 21 december 2003, 03:12:31
De juiste beschrijving van de signalen staan in het "Internationaal Seinboek" daarnaast zijn witte flares zoals aangegeven in gebruik voor verlichting van de omgeving tijdens SAR acties.
Alle 3 de kleuren kunnen vanaf een walpost worden gebruikt, meestal de eerder aangegeven 3 x wit.

Kees


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 23 december 2003, 23:00:05
Ik denk dat overheid beter zijn best moet doen om misbruik te bestraffen. Zeker in deze periode. Als de pieper gaat voor een lichtkogel, dan denk je al vlug het is toch voor niets.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/