Koppelriem voor beveiligers: US police / sam browne belt

Auteur Topic: Koppelriem voor beveiligers: US police / sam browne belt  (gelezen 9543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

as_security

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Gepost op: 15 november 2014, 19:06:15
Voor onze uniformen zijn wij ook nog op zoek naar een goede koppelriem, en nu is de vraag welke: cordura/nylon (zoals bijv de Uncle Mikes) of leder. Wat betreft uitstraling zouden wij toch het liefste voor een mooie leren koppelriem kiezen.

Nu is mijn oog gevallen op de US politieriem, welke door veel amerikaanse agenten en beveiligers gedragen wordt (ook wel 'Sam Browne belt' genoemd). Deze wordt net als de Uncle Mikes ook over de broekriem gedragen.

Mijn vraag: Wie heeft er ervaring met deze koppelriem ? Wordt deze koppel ook door bepaalde mensen of diensten in Nederland gedragen? Of zijn er misschien NL agenten die ervaring met deze koppel hebben ?
En past deze naar jullie mening bij het uniform van een beveiliger ?

Wat betreft uitrusting aan de koppel denken we aan het volgende:

- portofoon
- zaklamp (waarschijnlijk fenix of iets in die trend)
- D-ring (voor evt de grote maglite)
- Houder voor multitool
- Houder voor wegwerphandschoenen
- Sleutelhouder
- beltkeepers voor broekriem

Hieronder een afbeelding van de koppel welke ik bedoel:





Gast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 15 november 2014, 19:17:39
Zeker in het begin zijn ze redelijk stug, die leren duty-belts. Je hebt "belt-keepers" nodig om de riem lekker op zijn plek te houden over de broek heen en de tussenruimte van de gaatjes in de riem bieden (net als bij normale riemen) geen mogelijkheid om de duty-belt precies rond je broeksrand te laten passen, tenzij je mazzel hebt. Met een nylon riem en zeker de modellen die aan beide zijden met klitteband tot op de centimtere nauwkeurig op maat te stellen zijn heb je altijd een riem die lekker zit en, door het dragen van een bijbehorende klittenband binnenriem, heb je geen belt-keepers nodig. Ik ben zelf alleen bekend met het dragen van de leren riem en misschien zie ik wel meer voordelen of zelfs nadelen van een nylon-riem over het hoofd, waar andere gebruikers wat over kunnen zeggen wellicht.

De vraag is: wil je gaan voor de looks of wil je gaan voor gebruikersgemak? Tenslotte wil je alleen maar omhangen wat je nodig hebt, en gebruikt, daarnaast zit je met een kostenplaatje want een leren riem is gemiddeld genomen (zeker als je Uncle Mike's wilt) wel wat duurder dan de nylon riemen. Puur qua gebruiksgemak lijkt mij nylon handiger, wil je een look neerzetten dan kun je voor leer gaan. Ook al is de leren dutybelt in de USA eigenlijk jarenlang standaard geweest, ook daar lopen meer en meer korpsen met nylon dutybelts in plaats van leren, het kostenplaatje is daar één overweging van.

In een ander topic over de kleding kwam het woordje "stoer" naar voren. De afweging of je voor stoer wilt gaan of voor professioneel is qua kleding maar ook qua riem afhankelijk van hoe je het totaalplaatje wilt neerzetten naast het all-in-all kostenaspect.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 15 november 2014, 21:49:30
De luchtmachtbewaking heeft jarenlang deze koppels gehad.
 - Ze zijn inderdaad stugger zoals Caprice al zegt.
 - De nylon koppel kun je makkelijker af en aan doen en zit vele malen beter vind ik. Het zit beter omdat je het beter kan afstellen.
Als ex luchtmachtbeveiliger/toezichthouder en straks mobiele surveillant zou ik zeker weer kiezen voor de Nylon versie.


as_security

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #3 Gepost op: 15 november 2014, 22:07:25
Dank Caprice 9C1 voor jouw reactie. Kan ik uit jouw profielfoto opmaken dat jij als agent in de VS gewerkt hebt :) ?

De reden dat we voor deze riem zouden kiezen is inderdaad vooral 'de looks'.

Het idee komt eigenlijk van een collega van mij. Hij heeft een aantal jaren in de VS als police officer gewerkt en is nog steeds een fervent verzamelaar van politie insignes etc. We werken hier met een klein hecht team van jonge mensen en bepalen momenteel gezamenlijk hoe ons nieuwe uniform eruit moet gaan zien. Hierbij heeft de Amerikaanse politie ons zeker geïnspireerd en willen we gaan voor een eigen onderscheidende en ietwat stoere look. We zijn momenteel ook aan het kijken naar amerikaanse uniform overhemden (licht- of donkerblauw) en willen ook onze eigen schouderemblemen/patches ontwerpen.

Maar gebruikersgemak en comfort zijn natuurlijk zeker ook belangrijk, vandaar mijn vraag hier of mensen ervaring hebben met deze koppel en of deze ook in Nederland gebruikt wordt.
En daarnaast is e.e.a. natuurlijk ook afhankelijk van de regels die gelden voor uniformen voor de particuliere beveiliging, en de goedkeuring van het ontwerp door het ministerie.


as_security

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #4 Gepost op: 15 november 2014, 22:18:49
Citaat van: Sylvester link=msg=1308569 date=1416084570
De luchtmachtbewaking heeft jarenlang deze koppels gehad.
 - Ze zijn inderdaad stugger zoals Caprice al zegt.
 - De nylon koppel kun je makkelijker af en aan doen en zit vele malen beter vind ik. Het zit beter omdat je het beter kan afstellen.
Als ex luchtmachtbeveiliger/toezichthouder en straks mobiele surveillant zou ik zeker weer kiezen voor de Nylon versie.

Mijn post kruiste deze net...worden deze koppels momenteel nog steeds gedragen door de luchtmachtbewaking? Nooit opgevallen :) Ik heb zelf een jaar of 10 geleden voor de Kmar gewerkt en we droegen destijds ook leren koppels maar gewoon in de riemlussen en niet het amerikaanse model.
De reden zoals ik in mijn vorige post aangaf om voor deze koppel te kiezen zou vooral de 'look' zijn.
Zijn deze amerikaanse koppels dan wellicht ook nog in Nederland te krijgen ??


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 15 november 2014, 23:15:59
Caprice is geen (voormalig) US police officer, zie: Dallas Police Caprice Project .
Of de luchtmachtbewaking (lees: DBBO) deze koppels nog heeft weet ik niet, ben er sinds 2012 weg. De leren koppels droegen wij over het uniform heen.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #6 Gepost op: 16 november 2014, 00:43:53
Ik draag de leren koppel al jaren, gewoon in de lussen van mijn broek.
Uitrustingstukken gewoon aan de leren koppel tussen de lussen.
Alles blijft netjes zitten, alleen kan je niet even je koppel afleggen.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #7 Gepost op: 16 november 2014, 08:21:11
Mogelijk kun je op het onderstaande topic ook nog iets vinden wat bij kan dragen aan je keuze:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=67627.0
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Gast

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 16 november 2014, 08:31:25
Citaat van: as_security link=msg=1308572 date=1416085645
Het idee komt eigenlijk van een collega van mij. Hij heeft een aantal jaren in de VS als police officer gewerkt en is nog steeds een fervent verzamelaar van politie insignes etc.

Toevallig dit mede forumlid?


as_security

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #9 Gepost op: 16 november 2014, 21:14:25
Dank zover voor alle tips !
Van een collega hoorde ik dat Arle BV (www.arle.nl) importeur is van de producten van Safariland en Bianchi en deze producten zou moeten hebben, dus ik ga daar eens informeren. Misschien hebben jullie ook nog iets aan die tip.
Nu nog even verder met alle 'papierenrompslomp' voor ons nieuwe bedrijfje.