SBS 6: HvNL-special: De dubbele moord in Amsterdam-Noord 16-11-2014 Tijd 22:50 uur

Auteur Topic: SBS 6: HvNL-special: De dubbele moord in Amsterdam-Noord 16-11-2014 Tijd 22:50 uur  (gelezen 9063 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Citaat van: PWB link=msg=1308827 date=1416231989
Onschuldpresumptie,
Ze zijn door de rechter schuldig bevonden.

Citaat van: PWB link=msg=1308827 date=1416231989
onrechtmatige inbreuk op eerbiedig van de persoonlijke levenssfeer
Net als het vermoorden van een bejaard stel.

Citaat van: PWB link=msg=1308827 date=1416231989
portretrecht
Ze worden onherkenbaar in beeld gebracht.

Citaat van: PWB link=msg=1308827 date=1416231989
dat verdachten alleen nog maar zullen verklaren bij de rechter ipv bij de politie
Rechtspraak is juist openbaar...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Frank. link=msg=1308858 date=1416239765
Rechtspraak is juist openbaar...
Maar blijven verhoren vertoond in de rechtszaal altijd en voor immer zichtbaar? Worden verhoren vertoond in de rechtzaal?


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Er kan in deze zaak nog gecasseerd worden. Dan dus: verdachten

Oog om oog, tand om tand of vertrouwen in een democratische rechtsstaat?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Deze moordenaars moeten niet zo zeuren want het is allemaal onherkenbaar gemaakt. En dit is geen oog om oog want dan leefden ze niet meer. Wat mij betreft mochten ze vol in beeld. Als je op zo'n manier je slachtoffers vermoord heb je zelf ook niet veel respect.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Daniel! link=msg=1308824 date=1416229885
Voor de mensen die niet helemaal achter het besluit staan van het OM m.b.t. het afgeven van de verhoren,

Puur uit interesse, wat zijn jullie bezwaren?

Privacy laat ik even buiten beschouwing, omdat dit vaker onderwerp van discussie is geweest en, voor mij, wel duidelijk is hoe het OM daar mee omgaat.
Voor de duidelijkheid, ik ben er nog niet over uit wat ik er van vind.  Maar vooral dit punt is waarom ik interesse heb ik de afweging van het OM:

Citaat van: JJ75 link=msg=1308828 date=1416232146
Omdat het een drempel op spreken door toekomstige verdachten kan leggen.

Daarnaast zijn er een aantal praktische zaken, zoals: wanneer geeft men wel beeldmateriaal vrij, wanneer niet. Wat wordt er vrijgegeven: integraal of vooraf gemonteerd door het OM.? Wat als niet het OM, maar een verdachte/veroordeelde beelden in de pers wil hebben? etc....
Van de andere kant, vrije nieuwsgaring is ook een groot goed. Dus bij spraakmakende zaken kan ik me voorstellen dat dit gegeven meeweegt in de beslissing....

Citaat van: Frank. link=msg=1308858 date=1416239765
Rechtspraak is juist openbaar...

Maar niet de dossiers waartoe de verhoren behoren. Dus waarom wel dit stukje dossier vrijgeven, en niet de rest?
En het is mij ook niet duidelijk of deze beelden ook in de rechtszaal zijn vertoond gedurende het proces. Als dit niet zo is, waarom dan wel beelden aan de pers geven?

Verder is deze zaak aan het rollen gebracht door Peter R de Vries, via zijn programma op SBS6. Het lijkt wel heel toevallig dat het OM nu besluit om wel beelden van een verhoor af te staan aan dezelfde zender...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: jelte link=msg=1308866 date=1416241945
Deze moordenaars moeten niet zo zeuren want het is allemaal onherkenbaar gemaakt. En dit is geen oog om oog want dan leefden ze niet meer. Wat mij betreft mochten ze vol in beeld. Als je op zo'n manier je slachtoffers vermoord heb je zelf ook niet veel respect.
Als zij respectloos waren dan hoeven wij daar als samenleving nog niet in mee te gaan.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Kan idd weinig respect opbrengen voor deze moordenaars.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Citaat van: jelte link=msg=1308866 date=1416241945
Deze moordenaars moeten niet zo zeuren want het is allemaal onherkenbaar gemaakt. En dit is geen oog om oog want dan leefden ze niet meer. Wat mij betreft mochten ze vol in beeld. Als je op zo'n manier je slachtoffers vermoord heb je zelf ook niet veel respect.
oog om oog tand om tand dus. Hebben ze dan geen rechten meer omdat ze al eens veroordeeld zijn?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat van: Job45 link=msg=1308804 date=1416216366
In de aftiteling werden Politie Amsterdam en een andere betrokken partij bedankt. Er zal dus samengewerkt zijn met deze partijen en deze zullen dit beeldmateriaal hebben aangeleverd.

Ik ben vooral benieuwd naar de juridische basis waarop de beelden aan de omroep verstrekt zijn.
Het bekende artikel 126nd Wetboek van Strafvorderingen is hier zeker niet van toepassing.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: jelte link=msg=1308866 date=1416241945
Deze moordenaars moeten niet zo zeuren want het is allemaal onherkenbaar gemaakt. En dit is geen oog om oog want dan leefden ze niet meer. Wat mij betreft mochten ze vol in beeld. Als je op zo'n manier je slachtoffers vermoord heb je zelf ook niet veel respect.
Ik begrijp de reactie..  zo denken veel mensen...  maar 1 van daders had ook een gezin.. als de daders vol in beeld waren gekomen dan zou de link naar de familie snel gelegd zijn en dan was de naam binnen no-time bekend. Wat kunnen de kinderen hieraan doen?
Af en toe worden bepaalde zaken achter gesloten deuren afgehandeld om te voorkomen dat persoonsgegevens bekend worden.