SBS 6: HvNL-special: De dubbele moord in Amsterdam-Noord 16-11-2014 Tijd 22:50 uur

Auteur Topic: SBS 6: HvNL-special: De dubbele moord in Amsterdam-Noord 16-11-2014 Tijd 22:50 uur  (gelezen 9082 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: Bas Witvliet link=msg=1308807 date=1416220250
Is de docu online terug te kijken ?
http://www.sbs6.nl/video/JlsT5i2SNALa/16-november-2014-hart-van-nederland-special-de-dubbele-moord-in-amsterdam-noord

''16 november 2014 hart van Nederland special de dubbele moord in Amsterdam noord''


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Ik heb de uitzending vandaag teruggekeken (klik!) en het is een zéér interessante special! Zeer goed werk van HvNL, en ook de recherche heeft het heel slim gedaan! O0

Voor wat betreft de daders, deze worden niet herkenbaar in beeld gebracht, de stem is dubbel vervormt en de naam wordt afgekort.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627

Citaat
De kans is groot dat verdachten in de toekomst niet meer zullen meewerken aan een politieverhoor omdat zij niet het risico willen lopen dat dit later op televisie wordt uitgezonden. Dat zegt advocaat Marianne Lochs in de Stelling van Amsterdam.

SBS zond afgelopen zondag een documentaire uit over het onderzoek naar de moord op het Amsterdams koppel Henk Opentij en Mary Run. Daarin zaten door justitie verstrekte opnames van politieverhoren met de twee veroordeelden.

Onrechtmatig
Volgens Marianne Lochs, advocaat van Miquel K, 1 van de twee veroordeelde daders is dit hoogstwaarschijnlijk onrechtmatig gebeurd en kan dit verstrekkende gevolgen hebben: 'Belangrijk punt is dat die verstrekking van beelden aan SBS denk ik onrechtmatig is. Waarom, de beelden worden opgenomen in het belang van het strafproces. Om te zorgen dat die verhoren goed verlopen, om er voor te zorgen dat er geen valse bekentenissen worden afgelegd en er geen ongeoorloofde druk wordt gezet. Op het moment dat bekend wordt dat dit soort beelden zonder ook maar raadpleging van de verdachten naar buiten worden gebracht. Dan zal dat denk ik betekenen dat verdachten in de toekomst niet zullen meewerken aan politieverhoren.'

http://www.at5.nl/artikelen/137364/verdachten-werken-in-toekomst-niet-meer-mee-aan-politieverhoor
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Wat ik alleen raar vindt is dat er wel eens vaker gedeeltes van politieverhoren zijn uitgezonden, waarom is dit nu opeens zo groot probleem?


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Daniel! link=msg=1309185 date=1416393538
Wat ik alleen raar vindt is dat er wel eens vaker gedeeltes van politieverhoren zijn uitgezonden, waarom is dit nu opeens zo groot probleem?

Maar waren in die gevallen beelden dan ook bewust geleverd door het OM, en zonder toestemming van de verdachten?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
'Verdachten werken in toekomst niet meer mee aan politieverhoor'
'Verdachten werken in toekomst niet meer mee aan politieverhoor'

Gepubliceerd op 18 nov. 2014 AT5
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: zwelgje link=msg=1309252 date=1416411935
Maar waren in die gevallen beelden dan ook bewust geleverd door het OM, en zonder toestemming van de verdachten?

Rechtspraak is openbaar. De burger moet kunnen toetsen hoe de rechters hun werk doen. Valt daar het openbaar maken van dossiers ook niet (deels) onder? In die zin zouden verhoren veel vaker vrijgegeven kunnen worden. Ik zie ook niet direct privacybezwaren omdat deze beelden ter zitting ook zonder blur, vervormingen en met alle personalia er in getoond worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: DiNozzo link=msg=1309552 date=1416513362
Rechtspraak is openbaar. De burger moet kunnen toetsen hoe de rechters hun werk doen. Valt daar het openbaar maken van dossiers ook niet (deels) onder? In die zin zouden verhoren veel vaker vrijgegeven kunnen worden. Ik zie ook niet direct privacybezwaren omdat deze beelden ter zitting ook zonder blur, vervormingen en met alle personalia er in getoond worden.

Verschil is wel, in een zitting zitten er een handje vol mensen en zal een journalist de beelden niet kunnen kopiëren. Nu staan deze beelden voor altijd op het internet. Interessant vond ik het om de beelden te zien, maar lijkt me niet het beste dat alles zomaar openbaar gemaakt moet worden... inderdaad men zal sneller zwijgen tijdens verhoren.

Als we de vraag nu omdraaien en zelf een keer voor de rechter moeten verschijnen, of je wordt verhoord door de politie. Dan mag er ook niet gefilmd worden tijdens verhoor of zitting. Dan vind ik dat het van 2 kanten moet komen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Rechtspraak is openbaar. De burger moet kunnen toetsen hoe de rechters hun werk doen. Valt daar het openbaar maken van dossiers ook niet (deels) onder? In die zin zouden verhoren veel vaker vrijgegeven kunnen worden.

Daarom weet ik nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het openbaar maken van dossiers lijkt nu vooral overgeleverd aan willekeur van voornamelijk het OM. En willekeur lijkt mij een slechte zaak...

Het OM zal in dit geval natuurlijk ook een afweging hebben gemaakt, alleen is niet duidelijk welke....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten