Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 69094 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
ARNHEM - Automobilisten weten niet goed genoeg wat ze mogen en kunnen doen als er hulpdiensten met zwaailichten aankomen. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut Fysieke Veiligheid in Arnhem.

Regels bij zwaailicht onbekend
TVGelderland




Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
"Rij nooit door rood". Skip even naar 1.10  ::)

 98uiye


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Oftewel.... Ga in een 30km zone niet harder rijden dan 30 om ruimte te maken voor een aanstormende hulpdienst!!  0098 0098
Met Vriendelijke Groet.....


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Dit is ook al besproken in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60345.msg991552#msg991552

Maar het is natuurlijk belachelijk hoe het gesteld wordt. Hopelijk dat men niet voor rood blijven wachten als ik aan kom. Want dan krijgen ze de acceptgiro vanzelf thuis voor het niet voor laten gaan van een voorrangsvoertuig. Kosen a 220 euro excl admi kosten.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Dat is dus het probleem. Aan de ene kant zegt de wetgever dat je (indien mogelijk) een voorrangsvoertuig voor moet laten gaan en aan de andere kant zegt dezelfde wetgever dat je geen verkeersregels mag overtreden. Dus in jouw geval Pully kun/moet je een bon schrijven voor beide situaties. Niet dat ik denk dat je er de tijd voor hebt, anders had je niet met OGS gereden 98uiye


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Dat is dus het probleem. Aan de ene kant zegt de wetgever dat je (indien mogelijk) een voorrangsvoertuig voor moet laten gaan en aan de andere kant zegt dezelfde wetgever dat je geen verkeersregels mag overtreden. Dus in jouw geval Pully kun/moet je een bon schrijven voor beide situaties. Niet dat ik denk dat je er de tijd voor hebt, anders had je niet met OGS gereden 98uiye

Het is niet indien mogelijk. Het is wettelijk verplicht.

Het RVV 1990:
Artikel 50 Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

Ik heb er wel degelijk tijd voor. Even kenteken, straat, tijd noteren op een kladje en dan op een rustig moment op het bureau de bon maken. Hoeft namelijk geen staande houding te zijn. Heb ze in het verleden meerdere malen uitgeschreven en gewoon doorgegaan.

Ik rij namelijk niet voor de korte achternaam met die disco aan. Dat de wet dan krom in elkaar zit, dat is iets wat in de rechtbank uitgevochten moet worden. Ik ga dat niet doen, als ik onderweg ben naar een reanimatie dan wil ik er gewoon snel zijn.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Het RVV 1990:
Artikel 50 Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

Artikel 50 zegt dat men een bestuurder van een voorrangsvoertuig voor moet latengaan, niet dat men een verkeersovertreding moet plegen om een voorrangsvoertuig voor te laten gaan.
In dit geval een bekeuring schrijven omdat men niet door rood reed, terwijl er een voorrangsvoertuig naderede, is onterecht.
Art.50 is bijvoorbeeld van toepassing, indien men aan een voorrangsvoertuig dat bijvoorbeeld van links komt geen voorrang verleent.
Wil men dat het voertuig dat in de weg staat door rood rijdt, dan zal men dit voertuig eerst een aanwijzing om door rood te rijden moeten geven.


J.D.

  • reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Dat is dus het probleem. Aan de ene kant zegt de wetgever dat je (indien mogelijk) een voorrangsvoertuig voor moet laten gaan en aan de andere kant zegt dezelfde wetgever dat je geen verkeersregels mag overtreden. Dus in jouw geval Pully kun/moet je een bon schrijven voor beide situaties. Niet dat ik denk dat je er de tijd voor hebt, anders had je niet met OGS gereden 98uiye
meschien een rare vraag maar zijn et naar jullie weten dan ook uitspraken geweest hoe te handelen als automobilist als je door een voorangsvoertuig word " gedwongen " door rood te rijden. En dat niet gedaan hebt en dan een bekeuring daar voor krijgen. Heb het dus niet over een aanrijding of ongeval achteraf.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Dan wordt het tijd om het artikel iets te wijzigen. Wat te denken van "een ongehinderde/onbelemmerde doorgang te verlenen".


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Precies Bert, het probleem is dus dat het voor sommige mensen niet duidelijk is.

Maar het artikel is heel duidelijk. Je moet een voorrangsvoertuig voor laten gaan. Hoe duidelijk wil je het hebben. Het klopt dat er nergens staat dat je een overtreding mag begaan, maar er staat ook nergens dat het NIET mag.

Nu zijn er een aantal mensen die ongefundeerd met onderdelen uit een onderzoek komen. Hierdoor wordt alles uit zijn verband getrokken en nemen de azijnze*kers het allemaal weer heel erg letterlijk. Neem eerst het onderzoek en lees de jurisprudentie voordat er uitspraken worden gedaan.

Kijkend naar het artikel ben je verplicht om een voorrangsvoertuig voor te laten gaan. Hoe je dat doet, staat niet omschreven. Dus dat is naar eigen inzicht. Maar doe je het niet, dan loop je het risico dat je een herinnering uit Leeuwarden krijgt.

Ik blijf ze dus ook gewoon uitschrijven indien nodig.

@Oscar:
Hoe wil je dat gaan doen met een OGS voertuig anders dan die in dienst bij de politie of KMar? Want een Ambu, Brandweer, Sanquin, METR of ProRail mogen geen aanwijzingen geven. Deze rijden wel met OGS en zijn dus voorrangsvoertuigen. Moet er dan op deze voertuigen ten allen tijde een VKR meerijden die deze aanwijzing mag geven??

Is wel erg kortzichtig.

Maar voor degene die zeggen dat je geen overtredingen mag begaan, ik zou graag dat willen zien middels een juridische onderbouwing. Bijvoorbeeld een wetsartikel of jurisprudentie.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.