Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 69093 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: silque link=msg=1308968 date=1416308625
Nee excuus, ik reageerde op JJ75.
Duidelijk.  :)
Citaat van: silque link=msg=1308964 date=1416307797
Tsja, maar het lijkt me vanzelfsprekend. We moeten niet naar een Amerikaanse cultuur willen waarbij we iedere scheet toelichten, waarbij je zelfs als je een konijn koopt te horen krijgt dat hij niet levend in de magnetron of diepvries mag worden gestopt.
Laten we zelf proberen nog na te blijven denken, toch?
Dit. Gewoon zelf anticiperen op het verkeer om je heen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: JJ75 link=msg=1308969 date=1416308680
Op een lokale nieuwssite was deze tekst letterlijk opgenomen in een reactie.  Dit werd gebracht, zonder enige nuance, van zo moet je het doen maakt niet uit hoe.

Leek mij nogal kort door de bocht en dacht op de site van de politie genuanceerdere / betere / uitgebreidere info te vinden hoe te handelen en kwam daar deze tekst tegen. Ik kan mij nog de 'campagne' van vorig jaar herinneren waarbij uitgelegd werd wat wel en niet te doen http://nos.nl/artikel/483238-wat-te-doen-bij-sirene-en-zwaailicht.html enhttp://nos.nl/video/483478-regels-bij-zwaailichten-onduidelijk.html en had hier dus wat anders verwacht.
Leuk die campagne, maar als er nog niks van klopt..


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

 Een voorlichtingstekst van de politie. Ik heb wat moeite met de tekst: 'onder alle omstandigheden'.
Daarbij komt het feit dat in het RVV (helaas) vermeld staat dat ik een voorrangsvoertuig voor moet laten. De oude wettekst, die de voorlichter gebruikt, vond ik beter en ruimer van begrip.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Hoezo helaas Bert?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Bert doelt op de zin in de openingspost 'vrije doorgang te verlenen'. Dit is duidelijker dan 'voor laten gaan' zoals het nu in het RVV omschreven staat, mede door de verwarring met voorrang verlenen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Wat is het probleem?

Citaat van: Dion link=msg=1309173 date=1416387844
'vrije doorgang te verlenen'
Daarmee begreep de gemiddelde weggebruiker dat alles in het werk moest worden gesteld, daarmee lette men vaak niet op de eigen veiligheid of die van anderen.

Citaat van: Dion link=msg=1309173 date=1416387844
'voor laten gaan'
Waarom zou het niet net zo duidelijk zijn als bij voetgangers die je "voor laten gaan" moet ipv dat men voorrang heeft? Let wel, je bent een voorrangsvoertuig maar je kan/mag het niet afdwingen als een ander geen mogelijkheid ziet je "voor te laten gaan" ( heej waar staat die opmerking ook alweer, juist het RVV misschien is de tekst daarom veranderd? ). Door deze verandering ben ik als vrachtautochauffeur ook  niet meer in overtreding als ik niet een drijfnatte berm in duik omdat men met OGS aan komt rijden, zo zijn er legio van redenen waarom "vrije doorgang verlenen" gewoon niet mogelijk is en daarom dus niet meer geëist kan worden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: HIT link=msg=1309175 date=1416388922
Daarmee begreep de gemiddelde weggebruiker dat alles in het werk moest worden gesteld, daarmee lette men vaak niet op de eigen veiligheid of die van anderen.
Alsof de gemiddelde weggebruiker de letterlijke wetsteksten uit zijn hoofd weet en deze als zodanig interpreteert  ;)
Citaat van: HIT link=msg=1309175 date=1416388922
Waarom zou het niet net zo duidelijk zijn als bij voetgangers die je "voor laten gaan" moet ipv dat men voorrang heeft? Let wel, je bent een voorrangsvoertuig maar je kan/mag het niet afdwingen als een ander geen mogelijkheid ziet je "voor te laten gaan" ( heej waar staat die opmerking ook alweer, juist het RVV misschien is de tekst daarom veranderd? ). Door deze verandering ben ik als vrachtautochauffeur ook  niet meer in overtreding als ik niet een drijfnatte berm in duik omdat men met OGS aan komt rijden, zo zijn er legio van redenen waarom "vrije doorgang verlenen" gewoon niet mogelijk is en daarom dus niet meer geëist kan worden.
Als een ambulance achter je rijdt en er niet langs kan, laat je hem niet voor en ben je dus nog steeds in overtreding. Als het niet kan, dan kan het niet, dat snapt iedereen met een GBV natuurlijk wel. Mijns inziens is er met de verandering in de wetstekst praktisch niks veranderd, het is er alleen niet duidelijker op geworden. En dat blijkt n.a.v. de 'campagne' en de reacties daarop.
Ik wilde een filmpje bijvoegen van een brandweervoertuig dan 40 seconden achter een auto voor rood staat te toeteren, maar de bestuurder het verdomt om door rood te rijden. Helaas kan ik hem even niet meer vinden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Dion link=msg=1309672 date=1416564482
Als een ambulance achter je rijdt en er niet langs kan, laat je hem niet voor en ben je dus nog steeds in overtreding. Als het niet kan, dan kan het niet, dat snapt iedereen met een GBV natuurlijk wel.
In mijn voorbeeld met de vrachtauto en berm zal hij toch echt achter mij moeten blijven rijden. Dit wordt overigens ook bij rijlessen en examen door examinatoren en instructeurs  bevestigd. Daarom is de regel ook veranderd, omdat juist de weggebruikers de wet anders lezen als de handhaver. "Vrije doorgang verlenen" betekend dus in dit geval dat ik wel de berm in moet, "voor laten gaan" betekend dat ik moet stoppen bij kruisingen ed maar geeft mij ook het recht om niet de berm in te gaan. De hele wettekst is overigens dusdanig aangepast opdat er geen onzinnige boete's meer mogen worden gegeven. De tekst is nu meer op mogelijkheden toegeschreven als op verplichting.

Citaat van: Dion link=msg=1309672 date=1416564482
dat blijkt n.a.v. de 'campagne' en de reacties daarop.
Die campagne klopt dan ook niet met de geldende regels, ook ik had moeite met de filmpjes ten opzichte van de realiteit en werkbaarheid van de manieren uit de diverse filmpjes.
En ik zie ook gelijk meer gevaar opdoemen dan de voorbeelden die gegeven worden in de diverse voorlichtingsfilmpjes.  

Citaat van: Dion link=msg=1309672 date=1416564482
Ik wilde een filmpje bijvoegen van een brandweervoertuig dan 40 seconden achter een auto voor rood staat te toeteren, maar de bestuurder het verdomt om door rood te rijden. Helaas kan ik hem even niet meer vinden.
Dit fimpje ken ik alleen zolang de kans dat men bekeurd wordt voor het rode licht en weken/maanden lang bezig is met een bezwaar dat al dan niet wordt gehonoreerd door een OvJV of rechter zal dit niet veranderen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Als ik het kort samenvat. De politie verwacht dat ik door rood rij en de overige diensten NIFV zegt dat niet te doen? Snap je dat ik dan de weg kwijt raak? Daarom verwacht ik dat de politie in hun voorlichtingsinformatie aangeeft wat wel en niet te doen.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: JJ75 link=msg=1309680 date=1416568763
Als ik het kort samenvat. De politie verwacht dat ik door rood rij en de overige diensten NIFV zegt dat niet te doen? Snap je dat ik dan de weg kwijt raak? Daarom verwacht ik dat de politie in hun voorlichtingsinformatie aangeeft wat wel en niet te doen.
Nee, eigenlijk niet. Je moet gewoon handelen naar de omstandigheden die er op dat moment zijn. Niet alles hoeft altijd helemaal uitgekauwd te worden om de logica van iets in te zien.