Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 68790 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: HIT link=msg=1309677 date=1416567746
In mijn voorbeeld met de vrachtauto en berm zal hij toch echt achter mij moeten blijven rijden. Dit wordt overigens ook bij rijlessen en examen door examinatoren en instructeurs  bevestigd. Daarom is de regel ook veranderd, omdat juist de weggebruikers de wet anders lezen als de handhaver. "Vrije doorgang verlenen" betekend dus in dit geval dat ik wel de berm in moet, "voor laten gaan" betekend dat ik moet stoppen bij kruisingen ed maar geeft mij ook het recht om niet de berm in te gaan. De hele wettekst is overigens dusdanig aangepast opdat er geen onzinnige boete's meer mogen worden gegeven. De tekst is nu meer op mogelijkheden toegeschreven als op verplichting.
Uiteraard snappen ik en m'n collega's dat je met een vrachtwagen niet zomaar de berm in kan duiken. Echter ben ik het niet eens met je interpretatie van 'voor laten gaan'. Dit is zeker niet enkel van toepassing bij kruisingen. Als een voorrangsvoertuig achter je rijdt, zal je deze ook voor moeten laten gaan.  Nogmaals, zolang dit mogelijk is. Maar dat was voorheen ook al zo, vandaar dat in mijn ogen er praktisch niks is veranderd.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er voorheen sprake was van onzinnige boetes v.w.b. het niet een vrije doorgang verlenen van een voorrangsvoertuig. Voor zover ik weet wordt daar al veelte weinig voor geverbaliseerd. Laat staan in situaties waar het verlenen van een vrije doorgang simpelweg niet veilig mogelijk is.

Citaat
Die campagne klopt dan ook niet met de geldende regels, ook ik had moeite met de filmpjes ten opzichte van de realiteit en werkbaarheid van de manieren uit de diverse filmpjes.
En ik zie ook gelijk meer gevaar opdoemen dan de voorbeelden die gegeven worden in de diverse voorlichtingsfilmpjes.  
Dit fimpje ken ik alleen zolang de kans dat men bekeurd wordt voor het rode licht en weken/maanden lang bezig is met een bezwaar dat al dan niet wordt gehonoreerd door een OvJV of rechter zal dit niet veranderen.
De precieze cijfers weet ik niet, maar van de honderden kruispunten met verkeerslichten die ik elke dag passeer, hebben er maar zeer weinig een rood licht camera. De kans dat er dus automatisch een bekeuring wordt gegeven is dus al heel klein. Daarnaast wordt altijd het voorrangsvoertuig zelf ook geflitst, dus is er mijns inziens genoeg bewijs voor een strafuitsluitingsgrond. Het termijn dat je bezwaarschrift duurt is inderdaad soms lang, maar je bent er niet fulltime mee bezig. De daadwerkelijke tijd dat je er mee bezig bent komt meestal maar neer op een paar uur dingen uitzoeken en opsturen. De rest is wachttijd.


Citaat van: JJ75 link=msg=1309680 date=1416568763
Als ik het kort samenvat. De politie verwacht dat ik door rood rij en de overige diensten NIFV zegt dat niet te doen? Snap je dat ik dan de weg kwijt raak? Daarom verwacht ik dat de politie in hun voorlichtingsinformatie aangeeft wat wel en niet te doen.
Ik denk niet dat de ambulancebemanning er erg vrolijk van wordt als je ze laat wachten voor rood terwijl ze onderweg zijn naar een reanimatie. Voor de brandweer geldt het zelfde. De beste voorlichting is ook de kortste; gebruik gewoon je verstand.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Maar diezelfde wetgever deelt voor door rood licht rijden boetes uit van 230 euro omdat daar een hoge gevaarzetting bij is. En mezelf en/of anderen in gevaar brengen mag ik niet. Krijg ik een ongeluk omdat iemand niet door heeft dat ik door rood rij om ruimte te maken voor een voorrangsvoertuig dan ben ik aansprakelijk.

Ik maak ruimte voor zover ik kan op een veilige wijze. Zodra is een sirene hoor hou ik meer afstand en begin ik ruimte te zoeken/maken. (veilig een parkeerplaats op/afslag nemen, rustig rondje op een rotonde maken) En als ieder dat doet kan een ambu er tussendoor of er omheen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: JJ75 link=msg=1309694 date=1416573023
Maar diezelfde wetgever deelt voor door rood licht rijden boetes uit van 230 euro omdat daar een hoge gevaarzetting bij is. En mezelf en/of anderen in gevaar brengen mag ik niet. Krijg ik een ongeluk omdat iemand niet door heeft dat ik door rood rij om ruimte te maken voor een voorrangsvoertuig dan ben ik aansprakelijk.

Ik maak ruimte voor zover ik kan op een veilige wijze. Zodra is een sirene hoor hou ik meer afstand en begin ik ruimte te zoeken/maken. (veilig een parkeerplaats op/afslag nemen, rustig rondje op een rotonde maken) En als ieder dat doet kan een ambu er tussendoor of er omheen.
Door rood rijden hoeft toch niet persee te betekenen dat je anderen in gevaar brengt. Je kan uiteraard als een kip zonder kop met 70 km/u door het rode licht scheuren, maar dan verdien je de bon van €230 ook gewoon. Als je voorgesorteerd staat en stapvoets de stopstreep overschrijdt om ruimte te maken voor het voorrangsvoertuig, en daarbij het andere verkeer goed in de gaten houd is er niks aan de hand en valt het gevaar wel mee. Het heeft uiteraard de voorkeur om je voertuig voor andere voertuigen te plaatsen die anders staan voorgesorteerd, zodat je geen tot weinig conflictsituaties met kruisende richtingen hebt. Maar dat kan niet altijd.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: JJ75 link=msg=1309694 date=1416573023
Maar diezelfde wetgever deelt voor door rood licht rijden boetes uit van 230 euro omdat daar een hoge gevaarzetting bij is. En mezelf en/of anderen in gevaar brengen mag ik niet. Krijg ik een ongeluk omdat iemand niet door heeft dat ik door rood rij om ruimte te maken voor een voorrangsvoertuig dan ben ik aansprakelijk.

Ik maak ruimte voor zover ik kan op een veilige wijze. Zodra is een sirene hoor hou ik meer afstand en begin ik ruimte te zoeken/maken. (veilig een parkeerplaats op/afslag nemen, rustig rondje op een rotonde maken) En als ieder dat doet kan een ambu er tussendoor of er omheen.

Wacht even... Door rood rijden betekent niet dat jij die kruising mag oversteken. Door rood rijden kan ook betekenen dat jij met je wielen de streep passeert zodat je genoeg ruimte kunt maken voor het voorrangsvoertuig, maar je nog wel onder de verkeerslichten of voor de rotonde blijft staan. Natuurlijk doe je alles met je gbv en let je goed op jezelf en je mede weggebruikers.
Over dat flitsen: zodra je denkt te zijn geflitst bel je even met 0900-8844, geef de locatie/tijd/kenteken door en zij zullen zelf al e.e.a. in werking stellen. Als je dan de bon thuis krijgt heb je genoeg gronden voor bezwaar, de pit-auto wordt immers ook geflitst. Je bent echt niet de eerste bij wie zoiets gebeurt, dit gebeurt dagelijks.

Mijn advies: ga niet wijs doen, ga je niet blindstaren op hoe je een regel moet interpreteren. Als er een hulpdienst met toeters en bellen aan komt is er een leven in gevaar!! Denk niet aan jezelf, maar probeer op een zo veilig mogelijke manier met je gezonde boeren verstand ruimte te maken voor de hulpverleningsdiensten. Doe je dat niet dan riskeer je inderdaad een proces-verbaal en wellicht kost dit in het uiterste geval een mensenleven.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Als er echt geen plaats is om een voorrangsvoertuig te laten passeren, zet dan gewoon je pinker op naar rechts en geef op die manier aan dat je het voorrangsvoertuig wil laten passeren, dat is toch niet zo moeilijk. Indien nodig vertraag je en dan kan het voorrangsvoertuig je gewoon inhalen als daar de plaats voor is. Indien het een weg is met aan beide kanten van de rijstrook een hoge borduur, dan blijf je gewoon doorrijden tot je de mogelijkheid hebt om het voorrangsvoertuig te laten passeren. Probleem schuilt dikwijls in het file rijden, iedereen rijd vlak op zijn voorligger en dan heb je dus 0 kans om ook maar iets uit te wijken en zo plaats te maken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't




sylvester1986

  • Gast


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
 :o
Durven de mensen niet op te rijden omdat daar een flitspaal staat?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Bert65 link=msg=1332939 date=1424734988
:o
Durven de mensen niet op te rijden omdat daar een flitspaal staat?

Kan ik me iets bij voorstellen, voor je het weet sta je erop voor ruim 200 euro ;)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
En die weten niet als ze in bezwaar gaan dat de boete doorgescheurd wordt als het aantoonbaar is (zoals hier)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel