Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 69161 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Surveillanceteam

  • Gast
Die chauffeur van de HV lijkt de afmetingen van zijn voertuig niet goed in te kunnen schatten.....Waarom staat hij 'zo lang' stil achter die auto's? Kon hij toch makkelijk langs, iets waar hij later zelf achter komt...


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1332964 date=1424767111
Die chauffeur van de HV lijkt de afmetingen van zijn voertuig niet goed in te kunnen schatten.....Waarom staat hij 'zo lang' stil achter die auto's? Kon hij toch makkelijk langs, iets waar hij later zelf achter komt...
Een knuppel zonder spiegels is uit het rijtje gereden en staat meer naar links. de HV kiest er voor om niet door de groenstrook te ploegen.


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1332943 date=1424736094
En die weten niet als ze in bezwaar gaan dat de boete doorgescheurd wordt als het aantoonbaar is (zoals hier)
Als het hulpverleningsvoertuig ook geflitst wordt ja, anders kun je die hele papierwinkel in van bezwaren schrijven, brieven sturen, met een beetje pech mag je nog een dag vrij gaan nemen om voor de kantonrechter je verhaal te gaan doen etc. etc. en moet je nog maar zien dat je boete wordt geseponeerd. Nee dank je, ik doe het ook niet.  ;)

Uiteraard altijd ruimte maken door zover mogelijk naar links/rechts te sturen, maar niet door rood rijden en ook niet over de stopstreep want dan krijg je er ook mooi ééntje voor het niet stoppen voor de stopstreep (al eens gehad). Meestal kan het voertuig er dan gewoon tussendoor, maar die enkele keer dat het niet kan zullen ze -helaas- moeten wachten. Staat er geen flitspaal dan rij ik uiteraard wel gewoon het kruisingsvlak op, indien nodig.

Edit: Weet niet precies wat de regels zijn, maar als ik dit zo lees mag het ook nieteens: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21374088/___Niet_door_rood_voor_sirene___.html
Dus daar ga je al, met je bezwaarschrift. Als ze willen word je gewoon gelijk een oor aangenaaid en kun je gewoon betalen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ook als het voertuig zelf niet geflitst wordt kan je het toch geseponeerd worden? Er kan toch aangetoond worden dat er iets met blauwblauw heeft gereden?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Even bellen naar de veiligheidsregio, GGD of politie helpt ook. Alle ritten worden gelogd. Medewerkers kunnen achterhaald worden en ik zal iemand altijd helpen als hij netjes is uitgeweken en daardoor een verbaal krijgt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
2 opmerkingen:

Als ik de advocaat van de duivel mag spelen, waarom rijdt die ambu niet gewoon door? Het levert wat lak schade op maar die burger is veel meer kwijt dan 1 rood licht-pvb. In het kader van: wie niet luisteren wil moet maar voelen. (trouwens: bij een RLC worden 2 foto's genomen. Uit die beide foto's moet een overtreding bewezen worden)
En ten tweede: wat hangt die Hoeran door z'n achteras? En dat komt niet door het optrekken! Wat zat daar in vredesnaam achterin? Verklaart dat dan ook het twijfelende gedrag van de bestuurder van d Hoeran want die van de ambu was twijfelachtig, dat van de bestuurder van de Hoeran was om te  :'(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: moppersmurf link=msg=1333151 date=1424819216
Als ik de advocaat van de duivel mag spelen, waarom rijdt die ambu niet gewoon door? Het levert wat lak schade op maar die burger is veel meer kwijt dan 1 rood licht-pvb. In het kader van: wie niet luisteren wil moet maar voelen. (trouwens: bij een RLC worden 2 foto's genomen. Uit die beide foto's moet een overtreding bewezen worden)

Omdat je dan doorrijdt na een aanrijding, en dus een misdrijf pleegt.

Citaat van: moppersmurf link=msg=1333151 date=1424819216
En ten tweede: wat hangt die Hoeran door z'n achteras? En dat komt niet door het optrekken! Wat zat daar in vredesnaam achterin? Verklaart dat dan ook het twijfelende gedrag van de bestuurder van d Hoeran want die van de ambu was twijfelachtig, dat van de bestuurder van de Hoeran was om te  :'(

Dat we politie af en toe pliesie noemen oke, maar om tourans nou hoerans te noemen? Het twijfelen heet kijken voordat je door rood rijdt, wat officieel met maximaal 20 km/u moet gebeuren. Daarnaast blijven er auto's van rechts komen en wordt het zicht enigszins geblokkeerd door de stilstaande auto die door rood gereden heeft. Ik ben net als jou wel benieuwd wat er achterin lag, of wat er aan de hand was met de vering/ophanging aan de achterkant.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: DiNozzo link=msg=1333113 date=1424807028
Even bellen naar de veiligheidsregio, GGD of politie helpt ook. Alle ritten worden gelogd. Medewerkers kunnen achterhaald worden en ik zal iemand altijd helpen als hij netjes is uitgeweken en daardoor een verbaal krijgt.
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1333071 date=1424793967
Ook als het voertuig zelf niet geflitst wordt kan je het toch geseponeerd worden? Er kan toch aangetoond worden dat er iets met blauwblauw heeft gereden?
Een collega van mij kreeg een schrijven van het CJIB thuis voor het rijden door rood. Op de opgevraagde foto's waren duidelijk 4 vkr's te zien die het verkeer regelden. Bij de kantonrechter presteerde de OVJ nog zonder blikken of blozen te verkondigen dat mijn collega echt door rood had gereden, De kantonrechter had, na het zien van de foto's, een andere mening.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Bert65 link=msg=1333159 date=1424821599
Een collega van mij kreeg een schrijven van het CJIB thuis voor het rijden door rood. Op de opgevraagde foto's waren duidelijk 4 vkr's te zien die het verkeer regelden. Bij de kantonrechter presteerde de OVJ nog zonder blikken of blozen te verkondigen dat mijn collega echt door rood had gereden, De kantonrechter had, na het zien van de foto's, een andere mening.

Boete kwijtgescholden neem ik aan. Ook ik neem het risico niet. Ik ga zo ver mogelijk aan de kant en daarmee houdt het wel zo'n beetje op. Ook bij verkeersregelaars op een kruising met een flitspaal zal ik de gok niet nemen. Ik snap dat ik in mijn recht sta en dat de boete kwijtgescholden zal worden (Als ik mijn gelijk aan kan tonen). Maar ik heb het al wel druk zat in het leven. Een bezwaarprocedure en kort geding kosten mij (en de staat) weer een hoop tijd en dus geld.  Sorry, maar het is niet anders. Zet die flitspalen dan maar ergens anders neer. Het klinkt misschien asociaal als je daardoor het teken van een verkeersregelaar negeert. Maar dat is dan maar zo.  e050
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ik doe het niet, ik neem het risico niet, ik heb het druk, ik heb geen tijd, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik.

Jammer. Dit is precies waar het fout loopt in deze samenleving. Iedereen denkt maar aan ik, en niet aan de patient waar die ambulance naar onderweg is, de brand waar de brandweer op acteert of het slachtoffer waar de politie zich het snot voor de ogen voor rijdt. Of dat verkeersinfarct wat verkeersregelaars proberen op te lossen om iedereen sneller te laten passeren. Als ik maar geen last krijg en er al helemaal geen tijd aan hoeft te besteden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein