Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 68793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ergens vraag ik me dan ook weer af wat voor capriolen sommige bestuurders uit gaan halen als je ze letterlijk verplicht om alles te doen om voorrangsvoertuigen ongehinderd hun weg te laten vervolgen.

Mag je altijd wel een colonne aan hulpverlening op weg sturen, de eerste voertuigen om te doen waar ze eigenlijk voor uitrukken, en de rest om de troep onderweg op te ruimen....  ;D


En ik blijf het eens met Zijlvaart, zolang de overheid niet duidelijk uitlegt dat het zo moet als dat Pully aangeeft. En er vervolgens wel door (semi)overheden berichten gepubliceerd worden dat het niet mag... Wat moet je dan nog van de burger verwachten?

Nu blijf je erin hangen. We hebben het over de regels. De regels zijn theorie en zeggen hoe het moet. Dat is heel zwart-wit, soms. Klopt en heb je gelijk in. En zoals Zijlvaart met een citaat aangaf ben je verplicht om een voorrangvoertuig ongehinderd voor te laten gaan. Of je het nu wel of niet wilt, het is nu eenmaal zo.

Let wel! Je mag hierbij geen gevaar opleveren. Dus even een stukje door rood rijden en voor de daar wachtende auto's rijden is geen probleem! En uit de theorie blijkt dat je het zelfs moet doen.

Dat er dan een filmpje uitgegeven wordt waar onwaarheden in worden weergegeven, dat is dan maar zo. Maar een ieder die zich in Nederland bevind behoort de wet te kennen. Dus iedere burger moet weten dat ze een voorrangsvoertuig ongehinderd voor moeten laten gaan.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Is het niet, een voertuig dat voorrang VRAAGT?

Zoals het in de citaat van Zijlvaart staat. Dat is de toelichting op artikel 50 RVV 1990. Dan heb je voorrang, want men moet jou ongehinderd voor laten gaan, of doorgang verlenen.

Dit houd natuurlijk niet in dat je als chauffeur met OGS als een blinde kan gaan rijden en artikel 5 WvW 1994 altijd in acht moet nemen.
Ik weet ook uit eigen ervaring dat verschillende instantie's die met OGS mogen rijden, ook verschillende interpretatie's hebben voor wat er wel en niet mag (verschillende uitleg van de brancherichtlijnen). Dat houd dan ook meteen in dat er in meer of mindere mate defensief gereden moet worden.

Maar veiligheid gaat altijd boven alles!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Pully wil heel graag gelijk hebben maar dat heb je niet helemaal.
Ik het aangehaalde topic meldde ik al eens dat ik geflitst was toen ik op de A27 mijn snelheid iets verhoogde om een voorrangsvoertuig de ruimte te geven

Een collega werd door een roodlichtcamera geflitst toen hij de stopstreep over reed om ruimte te maken voor een ambulance met ogs.
Wij hebben alle twee de zaak voor laten komen. En wat denk je Pully? Je verwacht het niet maar we kregen niet ons gelijk.
Ik had mij gewoon aan de maximum snelheid moeten houden en zo vlot mogelijk een rijstrook naar rechts moeten gaan.
Mijn collega kreeg te horen dat het voorrangsvoertuig zelf zijn weg zoekt. Ruimte maken als het kan maar niet door rood rijden.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Pully wil heel graag gelijk hebben maar dat heb je niet helemaal.
Ik het aangehaalde topic meldde ik al eens dat ik geflitst was toen ik op de A27 mijn snelheid iets verhoogde om een voorrangsvoertuig de ruimte te geven

Een collega werd door een roodlichtcamera geflitst toen hij de stopstreep over reed om ruimte te maken voor een ambulance met ogs.
Wij hebben alle twee de zaak voor laten komen. En wat denk je Pully? Je verwacht het niet maar we kregen niet ons gelijk.
Ik had mij gewoon aan de maximum snelheid moeten houden en zo vlot mogelijk een rijstrook naar rechts moeten gaan.
Mijn collega kreeg te horen dat het voorrangsvoertuig zelf zijn weg zoekt. Ruimte maken als het kan maar niet door rood rijden.

Maar dan kom ik weer bij het citaat van zijlvaart, want dan zou de toelichting van de wet dus niet kloppen?
Heel vreemd, maar dan ben je als burger dus ten alle tijde in overtreding. Als je het voertuig niet ongehinderd door laat gaan, dan krijg je een boete en pleeg je daarvoor een overtreding dan krijg je ook een boete. Dus je bent altijd fout.

Dat is de enige conclusie die ik eruit kan halen.

Mag ik vragen in welke regio(s) die heeft plaats gevonden?
Want ik ga zeker weten contact opnemen met justitie in mijn regio om hier duidelijkheid over te krijgen. Daarnaast heb ik contact gegevens van het landelijk team verkeer van justitie. Ik zal hun ook even dit probleem voorleggen. Ben nu namelijk wel heel nieuwsgierig van de richtlijnen vanuit justitie zijn.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Maar dan kom ik weer bij het citaat van zijlvaart, want dan zou de toelichting van de wet dus niet kloppen?
Heel vreemd, maar dan ben je als burger dus ten alle tijde in overtreding. Als je het voertuig niet ongehinderd door laat gaan, dan krijg je een boete en pleeg je daarvoor een overtreding dan krijg je ook een boete. Dus je bent altijd fout.

Dat is de enige conclusie die ik eruit kan halen.

Mag ik vragen in welke regio(s) die heeft plaats gevonden?
Want ik ga zeker weten contact opnemen met justitie in mijn regio om hier duidelijkheid over te krijgen. Daarnaast heb ik contact gegevens van het landelijk team verkeer van justitie. Ik zal hun ook even dit probleem voorleggen. Ben nu namelijk wel heel nieuwsgierig van de richtlijnen vanuit justitie zijn.

Gaan we het dan toch nog eens worden Pully?  ;)  98uiye

Ik ben erg benieuwt wat er uit jouw rondvragen komt Pully. Of door rood rijden nu wel of niet mag, wanneer het veilig kan (bij voorkeur ook voor mijn portemonnee  e050 ) zal ik het wel doen. Maar het zou mooi zijn om hier ook juridisch duidelijkheid over te hebben. Bij voorbaat dank.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Mijn collega kreeg te horen dat het voorrangsvoertuig zelf zijn weg zoekt. Ruimte maken als het kan maar niet door rood rijden.

En hier ben ik dus altijd zo verschrikkelijk bang voor.. Goedwillende burgers worden ff 'kort gezet'.. De 'toeters en bellen' vinden hun eigen weg wel en je hoeft ze als weggebruiker niet te helpen, alleen maar 'voor te laten gaan'..

Ik weet niet of dit de normale trend is in de rechtspraak, maar dan heb je 't, zeker bij die bestuurder en verder voor iedereen die op 't verjaardagsfeestje aanwezig is, voor eeuwig verpest..

Dit maak je niet meer ongedaan.. Helaas.. Alle regels sneuvelen bij de mening van de rechter..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Gaan we het dan toch nog eens worden Pully?  ;)  98uiye

Ik ben erg benieuwt wat er uit jouw rondvragen komt Pully. Of door rood rijden nu wel of niet mag, wanneer het veilig kan (bij voorkeur ook voor mijn portemonnee  e050 ) zal ik het wel doen. Maar het zou mooi zijn om hier ook juridisch duidelijkheid over te hebben. Bij voorbaat dank.

Het was ook nooit mijn bedoeling om jou persoonlijk aan te vallen. Ik hoop dat we bij deze voldoende op 1 lijn zitten. Haha.

Ik wil juist ook meer duidelijkheid, daarom vroeg ik naar de juridische achtergronden vanaf de andere kant.

Ik ga zeker het een en ander rondvragen, want zoals het nu lijkt ben je als burger altijd de sjaak en kost het je altijd geld.
Volgens mij is dat niet de bedoeling.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Vergeet niet dat je als professional rijdt, en daarmee dus wel voorrang kunt vragen maar niet kunt eisen in de zin van hard opeisen. Hoeveel regels er ook zijn over het voorrang moeten geven, je gaat toch aan een kort eind trekken als hulpverlener wanneer je iemand aanrijdt die puur verkeerstechnisch gezien in de normale situatie voorrang zou hebben, want jij bent de professional. Ik heb hierover geen jurisprudentie op papier maar ik weet uit zeer betrouwbare bron dat de hulpverleners die dit overkwam toch echt moesten boeten voor hun rijgedrag...

En wanneer is het ECHT nodig dat iemand door rood rijdt bij een stoplicht om jou ruimte te geven? als goede professioneel bestuurder heb je genoeg aan een klein gaatje en als iedereen die op de linkerbaan staat maximaal links gaat en iedereen die op de rechterbaan staat naar maximaal rechts gaat is door rood rijden in het geheel niet nodig.

Ik wil in ieder geval niet de automobilist zijn die een ongeval veroorzaakt doordat ik voor een voorrangsvoertuig uit door rood rijdt.

En de boete die ik van Pully zou krijgen zou ik lachend aannemen en doodleuk met veel enthousiasme aanvechten. Want dit kun je niet rekenen onder het bewust hinderen van hulpdiensten!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Dat lijkt er wel op, dat de gewone burger de klos is. Als je de voorlichtingfilmpjes bekijkt en de filmpjes van bijvoorbeeld BOCAS, lijkt het er op dat de automobilist en de hulpverleners de zelfde soort stof te leren krijgen.

Overigens, als het veilig kan, krijgen de voorrangsvoertuigen gewoon de ruimte.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Dus: blijven staan is strafbaar en door rood is strafbaar.  Dus met OGS rijden is aanzetten tot het plegen van een strafbaar feit, wat ook weer strafbaar is.... 98uiye
CN NRK