Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 69097 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
098uo

Haha, ja, daar lijkt het inderdaad op!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Zo leuk dat iedereen meteen zo reageert. Er wordt gevraagd wat de regels zijn. Die worden dan uitgelegd en iedereen valt mij aan.
De enige die jullie zouden moeten aanvallen dat is de regering, degene die de wetten maken.

En Hoefhaan, hoezo is het niet bewust doorlaten gaan? Je blijft heel bewust staan. Daarnaast staat nergens dat het opzettelijk moet zijn. Maar zoals jij het zegt, mag ik dus ook per ongeluk mijn gordel vergeten, per ongeluk mijn gsm vasthouden tijdens het rijden. Want zolang ik het maar niet bewust doe, dan ben ik niet strafbaar.

Ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat die redenatie niet opgaat. Want niet bewust door rood rijden, kost je gewoon geld hoor.


Ik begrijp dat veel mensen het niet eens zijn met de wetgeving. Dat is heel veel vervelend, maar men moet ook eens leren verder te kijken dan alleen een artikel. Naar jurisprudentie, besprekingen en toelichting van de wet.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Zo leuk dat iedereen meteen zo reageert. Er wordt gevraagd wat de regels zijn. Die worden dan uitgelegd en iedereen valt mij aan.
De enige die jullie zouden moeten aanvallen dat is de regering, degene die de wetten maken.
Staat er ergens binnen welke termijn je voorrang moet verlenen? Of voldoe je ook aan de verplichting als je na een paar tellen plek maakt. (en het toevallig net groen wordt...)  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Maar dan krijg je dezelfde discussie. Als ik van rechts kom heb ik voorrang. Dat staat in het RVV. Maar ik mag niet door rijden. Dat staat ook in het RVV. Hoe kan dat dan? Die zijn dan toch ook gelijk?

Wanneer mag je niet doorrijden?

Mensen het lijkt me nu toch heel duidelijk en juridisch onderbouwd. Ook door mensen die een juridische achtergrond hebben.

Als je het er niet mee eens bent, kom dan niet met losse flodders of ongefundeerde meningen. Want dan komen we nergens. Als je het er niet mee eens bent, kom dan met gefundeerde en onderbouwde meningen. Kom bijvoorbeeld met jurisprudentie waarin staat dat je geen overtreding mag plegen. Ik ben namelijk heel erg benieuwd of er ooit een rechter is geweest die dit zo heeft gevonden.

Tot die tijd ga ik ervan uit dat mijn stelling de juiste is.

Om losse flodders te vermijden zou ik graag eens jouw juridische redenering in deze vernemen want die heb ik nog altijd niet gehoord. Een 'overtreding' mag je trouwens NOOIT plegen. Als je ze wel mag plegen, is het geen overtreding meer  ;)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Zo leuk dat iedereen meteen zo reageert. Er wordt gevraagd wat de regels zijn. Die worden dan uitgelegd en iedereen valt mij aan.

Ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat die redenatie niet opgaat. Want niet bewust door rood rijden, kost je gewoon geld hoor.


Ik begrijp dat veel mensen het niet eens zijn met de wetgeving. Dat is heel veel vervelend, maar men moet ook eens leren verder te kijken dan alleen een artikel. Naar jurisprudentie, besprekingen en toelichting van de wet.
Je legt het uit volgens jou visie en die visie is niet helemaal correct. Ik ben nu niet in de gelegenheid om de uitspraak na te zoeken maar er is jurisprudentie over. Daar komt nog bij dat er voorlichtingfilmpjes voor de hulpverlener EN de gewone bestuurder voorhanden zijn en daar wordt nergens vermeld dat ik door rood moet rijden.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Pully, ik val jou niet aan, maar wel het feit dat je direct zegt dat je een "staan blijver" op de bon slingert, terwijl er toch wel heel wat haken en ogen aan blijken te zitten.

En Hoefhaan, hoezo is het niet bewust doorlaten gaan? Je blijft heel bewust staan. Daarnaast staat nergens dat het opzettelijk moet zijn. Maar zoals jij het zegt, mag ik dus ook per ongeluk mijn gordel vergeten, per ongeluk mijn gsm vasthouden tijdens het rijden. Want zolang ik het maar niet bewust doe, dan ben ik niet strafbaar.

Je kiest er bewust voor om niet de regels te overtreden.
Tegenover het per ongeluk je gordel vergeten staat niet een ander strafbaar feit. Tegenover per ongeluk je GSM vast houden tijdens het rijden staat niet een ander strafbaar feit.
Tegenover het niet voor laten gaan van hulpdiensten voor een rood stoplicht staat WEL een ander strafbar feit, nl door rood rijden.

Ik begrijp dat veel mensen het niet eens zijn met de wetgeving. Dat is heel veel vervelend, maar men moet ook eens leren verder te kijken dan alleen een artikel. Naar jurisprudentie, besprekingen en toelichting van de wet.

Maar aangezien je erg goed weet hoe de regels zijn en dus waarschijnlijk ook de jurisprudentie (dat leidt ik af uit het feit dat je handhaaft en dus weet op basis van wat je handhaaft) kom dan hier zelf eens met jurisprudentie of de toelichting op de wet.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Je had dan zoiets in gedachte?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=d5eG-FxdiZk
De professional in dit filmpje stelt zich verre van professioneel op.
Ten eerste nadert hij het voor hem staande voertuig veel te dicht, en ten tweede blijft hij heel opdringerig achter de auto staan terwijl hij al lang de ruimte heeft. Maar ja, hij was er iets te dicht op gaan staan en kon dus alleen nog maar achteruit...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Wat ik probeer aan te geven is dat OGS er is om duidelijk te maken dat je aan een dringende taak bezig bent. Je kunt met je OGS niet automatisch maar van alles opeisen, en wat je ZEKER niet wilt is door je OGS anderen in gevaar brengen.

Want nogmaals: ik wil niet degene zijn die dan maar even door rood rijdt en vervolgens zelf een aanrijding veroorzaakt.
Wat hebben we aan twee incidenten ipv één? alleen een hoop ellende.

Kijk, ik blijf wel van mening dat er voor een stoplicht vaak sneller ruimte gemaakt kan worden, door simpel naar links of rechts weg te sturen, maar dan moet het OGS voerende voertuig zich wel duidelijk opstellen, en niet een beetje heen en weer switchen om te kijken welk gat het breedste is. En dat zie je helaas nogal eens gebeuren.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Om losse flodders te vermijden zou ik graag eens jouw juridische redenering in deze vernemen want die heb ik nog altijd niet gehoord. Een 'overtreding' mag je trouwens NOOIT plegen. Als je ze wel mag plegen, is het geen overtreding meer  ;)

Als je het topic goed had doorgelezen had je deze opmerking niet hoeven maken. Er staat duidelijk waarom je een overtreding mag maken. Artikel 42 SR! Op grond daarvan. Daarnaast heeft Zijlvaart uitleg gegeven met de toelichting die bij art. 50 RVV hoort.

Staat er ergens binnen welke termijn je voorrang moet verlenen? Of voldoe je ook aan de verplichting als je na een paar tellen plek maakt. (en het toevallig net groen wordt...)  998765

Zie de toelichting van Stapel en De Koning. Ongehinderd doorgang. Dus niet een paar seconden blijven staan. Want dan heb je al geen ongehinderde doorgang meer.

Pully, ik val jou niet aan, maar wel het feit dat je direct zegt dat je een "staan blijver" op de bon slingert, terwijl er toch wel heel wat haken en ogen aan blijken te zitten.
 
Maar aangezien je erg goed weet hoe de regels zijn en dus waarschijnlijk ook de jurisprudentie (dat leidt ik af uit het feit dat je handhaaft en dus weet op basis van wat je handhaaft) kom dan hier zelf eens met jurisprudentie of de toelichting op de wet.

Staat hier al een aantal keer omschreven in dit topic.

Dus nogmaals de toelichting bij artikel 50 RVV 1990:

Citaat
De term ‘voor laten gaan’ is door de wetgever bewust gekozen om aan te geven dat de ene weggebruiker in zijn voortgang prioriteit heeft boven de andere weggebruiker. Deze benadering is identiek aan die waarbij bestuurders elkaar op een kruispunt naderen. Voor deze situatie heeft de wetgever de term ‘voorrang’ gereserveerd. In beide gevallen omvat de regeling dat de ene weggebruiker de andere weggebruiker in staat stelt om ongehinderd zijn weg te vervolgen.

Hoe duidelijk wil je het hebben?

En ja als je dan een overtreding moet begaan, dan kan je je beroepen op artikel 42 SR:

Artikel 42 Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.

Het wettelijk voorschrift in deze is artikel 50 RVV 1990.

Ik hoop dat ik voldoende juridische onderbouwing heb gegeven en toelichting van de wet?

Voor de tegenstanders kom nu maar met wettelijke voorschriften, toelichtingen, jurisprudentie en dergelijke.
Gaarne geen filmpjes en dergelijke ook niet die door de overheid zijn uitgegeven. Daar kan ik niet zoveel mee. Dat is hetzelfde dat een fotograaf geen foto mag maken van een agent omdat deze zegt dat het niet mag. Is nergens juridisch geregeld. Net als het feit dat je geen overtreding mag maken om een voorrangsvoertuig voor te laten gaan.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Zie de toelichting van Stapel en De Koning. Ongehinderd doorgang. Dus niet een paar seconden blijven staan. Want dan heb je al geen ongehinderde doorgang meer.
Ja, ongehinderd doorgang, ook zoiets lekker vaags.  Iedere keer als ik mijn rem moet aanraken kan ik dus een bon schrijven? Dan schrijf ik per spoedrit een bonnenboekje vol....

Het is dus allemaal een vreselijk grijs gebied waar je helemaal niets mee kan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.