Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 69515 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht

En ja ik schrijf, want ben al meerdere malen ernstig gehinderd.
Klinkt meer als het botvieren van de opgedane frustratie omdat ze je hebben gehinderd tijdens een prio1 rit.


sylvester1986

  • Gast
(0:11)
Autootje wil wel, maar voorganger doet niets en gaat over de stoep verder.
Risico's of toch meer irritatie factoren in dit filmpje? ::)

http://www.youtube.com/watch?v=gPoG0DMQwLc


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Het is gewoon wachten op een flinke klapper bij het stoplicht van een HV-voertuig die op een stil blijvend staand voertuig knalt. Daar kun je gewoon op wachten met deze idiote achterlijke regelgeving. Ik hoop alleen niet dat er doden en gewonden bij gaan vallen dan. (dat zou pas zuur zijn)
De wetgever moet eens ophouden om tegenstrijdige regels te maken en nadenken hoe e.e.a. in praktijk uit kan pakken.
Dit is toch gewoon van de zotte!!!   >:( >:( >:(

Ik hoop snel dat er verandering/verbetering komt en vooral duidelijkheid.  >:(
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Ik hoop snel dat er verandering/verbetering komt en vooral duidelijkheid.  >:(
Wat wil je duidelijk hebben? Je mag niet door rood rijden, dat is nog steeds verboden. Hulpdiensten vragen om vrije doorgang bij een prio1 rit. En zullen dus soms even geduld moeten hebben tot die vrije doorgang er is.
Er wordt nog teveel gedacht "ik rij met prio1, dus iedereen moet mij er door laten". Nee, je vraagt dan om vrije doorgang. En blijft een automobilist toevallig staan heb je als hulpverlener pech. ;)


sylvester1986

  • Gast
Net zo doen als bij onze Oosterburen.
Onze oosterburen besteden er veel meer aandacht aan. Hier zie je af en toe een bord waarop staat dat de hulpdiensten midden over de weg komen. De Duitsers hebben ook een hoop van die borden staan maar gebruiken ook filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=l1UbZFYuPEE#ws
Uit de topic: Rijden met Optische en geluidssignalen (OGS) steeds makkelijker?
In bovenstaande topic genoeg mooie/nette voorbeelden.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Wat wil je duidelijk hebben? Je mag niet door rood rijden, dat is nog steeds verboden. Hulpdiensten vragen om vrije doorgang bij een prio1 rit. En zullen dus soms even geduld moeten hebben tot die vrije doorgang er is.
Er wordt nog teveel gedacht "ik rij met prio1, dus iedereen moet mij er door laten". Nee, je vraagt dan om vrije doorgang. En blijft een automobilist toevallig staan heb je als hulpverlener pech. ;)

Oh, maar Peter, het is voor mij duidelijk hoor, ik blijf staan voor het rode stoplicht. Al staan er 100 HV-voertuigen achter me te tetteren. Maar als automobilist heb je evenveel pech als een HV-er denkt dat ik wel aan de kant zou gaan en er met een gangetje achterop knalt.
Ik kan je vertellen dat we dan beiden zuur zijn.

Ik heb het al eens eerder geroepen, waarom geen Europese regelgeving?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Maar als automobilist heb je evenveel pech als een HV-er denkt dat ik wel aan de kant zou gaan en er met een gangetje achterop knalt.
Ik kan je vertellen dat we dan beiden zuur zijn.

In de rijopleiding wordt geleert op dit soort situaties te anticiperen. Zie je als chauffeur dat de auto,s blijven stilstaan, zul je dus moeten afremmen. En als het goed is hoeft dat geen noodstop te worden, de afspraak is dat er stapvoets door rood wordt gereden. Komt het toch tot een aanrijding heeft om te beginnen de chauffeur van een hulpverleningsvoertuig wat uit te leggen. ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
In de rijopleiding wordt geleert op dit soort situaties te anticiperen. Zie je als chauffeur dat de auto,s blijven stilstaan, zul je dus moeten afremmen. En als het goed is hoeft dat geen noodstop te worden, de afspraak is dat er stapvoets door rood wordt gereden. Komt het toch tot een aanrijding heeft om te beginnen de chauffeur van een hulpverleningsvoertuig wat uit te leggen. ;)

Ja, alles goed en wel hoor, maar wat heb ik of de rechter aan uitleg als ik in de kreukels lig?
Een volle tankwagen staat niet zomaar even stil, en sommigen met OGS aan denken dat alles dan kan want iedereen moet toch aan de kant? (althans zo denken ze)
Nee, ik zie het echt nog een keer grandioos verkeerd gaan en dan zijn pas de rapen gaar. (iets met kalf en put)

Wat je in de rijopleiding leert hoeft nog niet te betekenen dat ook iedereen in de praktijk het geleerde toepast.  :)
In de praktijk zie je vaak iets anders. Of dit indutten heet, of onachtzaamheid, ik weet het niet. Maar het komt vaker voor dan je misschien denkt.
Ik zou wel eens willen weten of zien hoe vaak er gevaarlijke situaties zijn, of bijna ongevallen waarbij niet de gewone automobilist maar de HV-er met OGS aan in de fout ging.
Laten we wel wezen, wie geeft zoiets aan of maakt er melding van? Het zullen er maar weinigen zijn denk ik.
En wat krijg je dan als antwoord? (of wordt het weggemoffeld of krijg je een standaard antwoord wat ik ook kan bedenken)

Let wel, ik heb alle HV-ers heel hoog zitten maar soms zijn er situaties waarvan ik zeg dat het niet zou moeten kunnen of mogen. Over mogen zijn we het dan nu wel eens denk ik.
 ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Gast

  • Gast
Is het niet, een voertuig dat voorrang VRAAGT? In situaties waarin iemand mij bewust voorrang geeft zal ik, als dat even kan en verantwoord is, een handje opsteken als dank. Ik vraag, zij geven, waarvoor dank.

Ook al lijkt de wetgeving niet een duidelijke instructie te bevatten voor de weggebruiker op welke manieren er wel of niet doorgang moet worden verleend, de verschillende interpretaties van blauwlicht-rijders en hoe daarmee wordt omgegaan toont duidelijk aan dat de mens achter de HV-er zonder exact voorgekauwde regelgeving altijd een stukje eigen invulling zal geven aan het rijden met OGS. Als professional wordt van je verwacht dat je weet en handelt conform je vrijstellingen. We mogen echter niet van mede-weggebruikers datzelfde niveau aan verkeersinzicht of bekwaamheid verwachten. Juist dan, als het in het verkeer niet meezit, moet je professioneel genoeg kunnen blijven om niet je (menselijke) irritaties te uiten naar zij die het ongetwijfeld goed willen maar niet weten hoe.
Mijn insteek als ik met OGS rijdt, ik eis geen voorrang, ik vraag erom.

..... Hulpdiensten vragen om vrije doorgang bij een prio1 rit. En zullen dus soms even geduld moeten hebben tot die vrije doorgang er is.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan

Ook al lijkt de wetgeving niet een duidelijke instructie te bevatten voor de weggebruiker op welke manieren er wel of niet doorgang moet worden verleend, de verschillende interpretaties van blauwlicht-rijders en hoe daarmee wordt omgegaan toont duidelijk aan dat de mens achter de HV-er zonder exact voorgekauwde regelgeving altijd een stukje eigen invulling zal geven aan het rijden met OGS. Als professional wordt van je verwacht dat je weet en handelt conform je vrijstellingen. We mogen echter niet van mede-weggebruikers datzelfde niveau aan verkeersinzicht of bekwaamheid verwachten. Juist dan, als het in het verkeer niet meezit, moet je professioneel genoeg kunnen blijven om niet je (menselijke) irritaties te uiten naar zij die het ongetwijfeld goed willen maar niet weten hoe.
Mijn insteek als ik met OGS rijdt, ik eis geen voorrang, ik vraag erom.

Laatst in Emmen hiervan een mooi voorbeeld gezien van een Sanquin wagen die met OGS in Emmen naar het ziekenhuis ging. Deze deed het 100% goed. (was in de avond of eind van de middag)

Hij VROEG duidelijk voorrang en kreeg dat ook.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.