Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 68779 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: DiNozzo link=msg=1333179 date=1424848900
Ik doe het niet, ik neem het risico niet, ik heb het druk, ik heb geen tijd, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik.
Misschien moet de overheid die er voor zorgt dat als wij een hv-voertuig met OGS voorrang geven op kruisingen met flitspalen ons direct van een witte envelop met paarse rand voorziet, daar eens over na gaan denken. Want het is geen ik, ik, ik, ik, ik, het is mij geld waar ik achteraan moet gaan. Waar ik ook nog eens dik belasting voor heb betaald.

En tot die tijd is het niet mijn probleem, want ik blijf écht staan bij die flitspaal. Geen meter over die lijn.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Volgens mij heeft een voorrangsvoertuig ontheffing om een aantal regels te overtreden. Niet van art. 5, niet om iemand van de weg te drukken en niet om brokken te maken...
Dat betekent dat je als medeweggebruiker een voorrangsvoertuig voor laat gaan, maar niet dat je er zelf ongelukken voor moet veroorzaken.
CN NRK


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: Haageneesch link=msg=1333184 date=1424852436
Misschien moet de overheid die er voor zorgt dat als wij een hv-voertuig met OGS voorrang geven op kruisingen met flitspalen ons direct van een witte envelop met paarse rand voorziet, daar eens over na gaan denken. Want het is geen ik, ik, ik, ik, ik, het is mij geld waar ik achteraan moet gaan. Waar ik ook nog eens dik belasting voor heb betaald.

En tot die tijd is het niet mijn probleem, want ik blijf écht staan bij die flitspaal. Geen meter over die lijn.
Precies, daarnaast wordt ook vaak gezegd dat je geen regels mag overtreden als er een voertuig met OGS aankomt.


De Prins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Is het in Nederland ook niet zo dat er niet geflitst wordt als je trager dan 30km/u door het rood gaat?
Dat is hier in België namelijk wel het geval.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Precies, daarnaast wordt ook vaak gezegd dat je geen regels mag overtreden als er een voertuig met OGS aankomt.
Je "overtreed" altijd wel een regel in het rvv als je ruimte maakt voor een voorrangsvoertuig.
Of het nou een doorgetrokken streep is of een verdrijvingsvlak of stopstreep. Dit is vaak echter niet strafbaar omdat jij niet anders kon. Noodzaak was immers daar.

Je ziet hier dat mensen alleen maar aan zichzelf denken en niet het idee hebben van Goh... die mensen achter mij moeten ook ruimte krijgen om ruimte te maken. Beide rijstroken hoeven maar een stukje naar voren en een meter op zij. Maar men rijdt in een Opel corsa alsof ze een jumbojet moeten manoevreren.

Het heeft ook met het algehele verkeersgedrag van mensen te maken.
Ik weet, veel mensen kijken maar 1 meter over hun motorkap maar ook zij hebben een rijbewijs en gezond verstand. Toch?
Men nadert een verkeerslicht en gaat allemaal als schapen 50 cm op de andere staan.
Aan iedereen: hou gewoon even een paar meter afstand tot je voorligger zodat je altijd ruimte hebt om uit te wijken.
Die weg is 6 meter breed. Een gemiddelde auto is 1.5 meter. Er kan dus een ambulance van 3 meter breed doorheen.

Nee laten we gewoon even het doodbloedende kind in de ambulance laten wachten... zucht.
Die paal is niet boeiend. Ook al flitst die wel of niet. Op beeld is prima te zien dat de autos een manoevre maken naar links/rechts om de ambu vrij baan te geven.
Die worden er dus gewoon uitgehaald en komt helemaal niet bij het CJIB binnen. Het is echt niet zwart/wit.

Er wordt niet door rood gereden maar ruimte gemaakt voor een OGS auto.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: CopVR3 link=msg=1333218 date=1424863743

Men nadert een verkeerslicht en gaat allemaal als schapen 50 cm op de andere staan.
Aan iedereen: hou gewoon even een paar meter afstand tot je voorligger zodat je altijd ruimte hebt om uit te wijken.
Dit is een goed punt. Toen ik rijles had, werd mij dit al aangeleerd en ook toen ik zelf les gaf, leerde ik dat aan bij mijn leerlingen en ik snap nog steeds niet waarom men zo graag in de kofferruimte van zijn voorganger wil kruipen.
Citaat van: CopVR3 link=msg=1333218 date=1424863743

Die paal is niet boeiend. Ook al flitst die wel of niet. Op beeld is prima te zien dat de autos een manoevre maken naar links/rechts om de ambu vrij baan te geven.
Die worden er dus gewoon uitgehaald en komt helemaal niet bij het CJIB binnen. Het is echt niet zwart/wit.

Er wordt niet door rood gereden maar ruimte gemaakt voor een OGS auto.

Ik vind een paal ook niet zo boeiend maar eigenlijk hadden ze de tekst nooit moeten veranderen. In "mijn jeugd" moest je een voertuig met OGS een ongehinderde (of was het nou onbelemmerde) doorgang verlenen. Een mooi en ruim begrip. Heden ten dagen moet je een voorrangssvoertuig voor laten gaan...


Er kijkt geen mens meer naar die foto's, die krijg je gewoon thuis. Een belletje is vaak al voldoende om dit te regelen maar dat lukt niet altijd.


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: CopVR3 link=msg=1333218 date=1424863743
Men nadert een verkeerslicht en gaat allemaal als schapen 50 cm op de andere staan.
Ik ben juist eens aangesproken door mijn vriendin waarom ik 'zoveel' ruimte overlaat als ik bij een verkeerslicht sta.
Toen uitgelegd dat het wel handig is voor een voertuig met OGS.
Nu staat er een flitspaal en dan zou ik ook meer op mijn hoede zijn, maar zou er geen flitspaal staan, dan zou het een ander verhaal worden.
Waarom? Puur financieel.
Citaat van: Haageneesch link=msg=1333184 date=1424852436
Misschien moet de overheid die er voor zorgt dat als wij een hv-voertuig met OGS voorrang geven op kruisingen met flitspalen ons direct van een witte envelop met paarse rand voorziet, daar eens over na gaan denken. Want het is geen ik, ik, ik, ik, ik, het is mij geld waar ik achteraan moet gaan. Waar ik ook nog eens dik belasting voor heb betaald.

En tot die tijd is het niet mijn probleem, want ik blijf écht staan bij die flitspaal. Geen meter over die lijn.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Heeft er niks mee te maken. Als iedereen meer afstand houdt en blijft nadenken, hoef je niet door rood. Dan kan iedereen een stukje naar rechts en links in dit geval. En de ambulance middendoor.
Maar doordat mensen allemaal zo ik ik ik ik ik ik onderweg zijn moet men hier nu daadwerkelijk onder het rode verkeerslicht door. Dus ga niet direct wijzen naar de overheid maar naar die schapen op de weg.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Ik ben het geheel eens met DiNozzo. Altijd die ik, ik, ik, ik mentaliteit. Dat voorrangsvoertuig rijdt niet voor jan met de korte achternaam met de kermisverlichting aan.
Dan vind ik het ronduit asociaal om te blijven staan, uit angst voor een bezwaarschriftje dat geschreven moet worden. Als men daar te lui voor is wil ik best een template in elkaar zetten die je simpelweg kan aanpassen en opsturen, of is zelfs een postzegel al meer waard dan een mensenleven?

Zoals CopVR3 ook al aangeeft wordt de flitsfoto zonder bezwaar al vernietigd omdat vaak duidelijk het voorrangsvoertuig zelf ook te zien is. Mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, is een simpel bezwaarschrift genoeg voor een sepot. Er is namelijk sprake van een rechtvaardigingsgrond, nl. een wettelijk voorschrift (art. 42 Sr). Verhalen die anders beweren, zoals de bekende filmpjes "Je mag niet door rood", zijn leuk op verjaardagen, maar totaal ongenuanceerd en onwaar.
Dit gedrag is puur en alleen een gebrek aan verkeersinzicht, inlevingsvermogen en een duidelijke aanwijzing voor kortzichtigheid.

Want ik moet daar heen, want ik kom anders te laat, want ik moet anders weer in bezwaar...  98uiye


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: Dion link=msg=1333234 date=1424869529
Verhalen die anders beweren, zoals de bekende filmpjes "Je mag niet door rood", zijn leuk op verjaardagen, maar totaal ongenuanceerd en onwaar.
En toch wordt dit in de media verteld.
Als ik aan de kant kan, dan ga ik aan de kant. Lukt dit echter niet, dan is het even niet anders.