Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 68774 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Het is idd geen vrijbrief om die kruising over te steken, maar door rood rijden om ruimte te maken zoals Red schetst = ook door rood rijden. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, maar iemand die geen ruimte maakt en stug blijft staan zodat ik er niet langs kan krijgt wel een proces-verbaal.

Hoe zou jij het vinden als je voorin de ambulance zat, die met spoed onderweg is naar het ziekenhuis terwijl je geliefde achterin ligt? :-X
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Even los van de discussie of het mag, je ben natuurlijk gewoon een enorme eikel als je stug blijft staan terwijl achter je misschien iemand dood ligt te gaan in een ambulance. Als je daarvoor kiest ipv even wat moeite moeten doen en bezwaar maken tegen een eventuele boete,sorry, voor mij ben je echt een waardeloos mens.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Zo'n flitskast bij het verkeerslicht flitst toch niet als jij net 2 meter door het rode licht gaat? Dan moet jij toch ruim paar meter eroverheen gaan wilt die flitskast in actie komen?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dat weet ik niet, maar als je een uur na de evt flits even met 0900-8844 belt en het verhaal uitlegt kunnen ze je vaak al helpen. Zo niet, even naar de agent vragen (mits politie), dan kan hij je ook wel helpen. Vaak kunnen zulke bonnen er zelfs al 'uitgevist' worden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1333358 date=1424893028
Zo'n flitskast bij het verkeerslicht flitst toch niet als jij net 2 meter door het rode licht gaat? Dan moet jij toch ruim paar meter eroverheen gaan wilt die flitskast in actie komen?
Wat een rare zien. Je ontkent iets
Citaat
flitst toch niet als jij net 2 meter door het rode licht gaat
en daarna bevestig je dat
Citaat
Dan moet jij toch ruim paar meter eroverheen
/
De meeste roodlichtcamera's worden "bediend" door lussen in het wegdek. Deze lussen liggen over het algemeen vrij vlak na de stopstreep.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Bert65 link=msg=1333371 date=1424896567
Wat een rare zien. Je ontkent iets  en daarna bevestig je dat /
De meeste roodlichtcamera's worden "bediend" door lussen in het wegdek. Deze lussen liggen over het algemeen vrij vlak na de stopstreep.

Ik bedoelde dat je niet direct geflitst wordt als je net een meter of 2 over de streep bent, maar royaal een autolengte. Het had inderdaad duidelijker gekund van mij O0

Wist niet dat de lussen zo dicht erachter liggen. Dacht altijd dat daar toch een stuk(je) tussen zat.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Word het geen tijd om een kastje in te voeren waarmee het desbetreffende OGS voertuig, in ieder geval in de buurt van uitruk plek, op groen kan zetten? Is die discussie uit de wereld.

Stil blijven als een vkr een opriteken geeft? Ik neem aan dat in de meeste gevallen een VRI op knipperen of uit staat als er vkr's staan? Zo niet, ben e nog altijd verplicht het oprijteken te volgen (is dat niet 82 RVV).
Mocht je de kans hebben om te stoppen zonder de OGS te hinderen, vraag dan de werkgever of het pasnummer van de vkr. Sta je altijd sterk mocht je post uit Groningen krijgen!


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: batoutofhell link=msg=1335390 date=1425641203
Word het geen tijd om een kastje in te voeren waarmee het desbetreffende OGS voertuig, in ieder geval in de buurt van uitruk plek, op groen kan zetten? Is die discussie uit de wereld.
http://www.wegenwiki.nl/Korteafstandsradio

Citaat van: batoutofhell link=msg=1335390 date=1425641203
Sta je altijd sterk mocht je post uit Groningen krijgen!
Leeuwarden  ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: batoutofhell link=msg=1335390 date=1425641203
Word het geen tijd om een kastje in te voeren waarmee het desbetreffende OGS voertuig, in ieder geval in de buurt van uitruk plek, op groen kan zetten? Is die discussie uit de wereld.

Die opties zijn ook besproken in onder andere het rapport 'Als je niet ter plaatse komt' van het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen.. Deze campagne is vooral gericht op bewustwording van automobilisten over de handelingen die zij wel (of niet) moeten verrichten als er een spoedvoertuig nadert.

http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Documents/Als-je-niet-ter-plaatse-komt-20141208.pdf
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding