Opzettelijke aanvaringen door Spaanse Marine met Rhibs bij Greenpeace

Auteur Topic: Opzettelijke aanvaringen door Spaanse Marine met Rhibs bij Greenpeace  (gelezen 10880 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #20 Gepost op: 19 november 2014, 21:34:37
Wat mij verbaast dat je met deze werkwijze zelf dit risico neemt als marine. Het is niet de verwachting dat met de actie van greenpeace er gewonden of doden vallen. het is goed om tegen overtredingen op te treden maar we worden ook op de snelweg niet klem gereden omdat we te hard rijden. Je kan je niet aan de regels houden als politie maar je neemt zelf ook een risico.

9910001
9910001


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #21 Gepost op: 19 november 2014, 22:07:51
Tsja, dat hoort er nu eenmaal bij. Ook dat is bij de politie niet anders; bij een inbraak vallen ook geen doden of gewonden, en bij een illegale demonstratie wellicht ook niet. Toch grijp je daar in, je escaleert in feite. Maarja, iemand moet toch die rechtsorde bewaren.. 98uiye
Bijdragen op persoonlijke titel.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #22 Gepost op: 21 november 2014, 11:30:55
Waarom wordt er zo hard ingegrepen door marine in het voordeel van een bedrijf? Kortom spanje wordt zelf ook wijzer van deze boringen naar Olie. Dat mensen die er om heen wonen er last van hebben, milieu gevaar loopt enzv daar wordt weinig naar gekeken.

Dit aanvechten in de rechtzaal is al gebeurd reken daar maar op maar geld gaat voor de mensen dat is al lang bekend. Kijk naar de gaswinning in Groningen. Al lang aangegeven dat dit problemen gaat veroorzaken maar toch gaswinnen want dat is geld. Hee wat gek er komen aardbevingen hoe kan dat nou  98uiye

Risico's van olieboringen worden nog steeds zwaar onderschat in zeeën, het geen wat greenpeace wil is dit onder de aandacht brengen en dat lukt niet meer met gewoon een krantenartikel en een rechtzaak omdat er gewoon voor alle bedrijven en overheden er teveel geld in speelt.

Dat Greenpeace dan actie's tegen zich kan verwachten ook helemaal terecht maar dit dan wel op een nette wijze en niet dat mensen levensbedreigende risco's lopen! Ook de marine heeft andere manieren van ingrijpen tegen piraten volgens mij.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #23 Gepost op: 21 november 2014, 11:43:38
Citaat van: Markvniel link=msg=1309674 date=1416565855
Waarom wordt er zo hard ingegrepen door marine in het voordeel van een bedrijf? Kortom spanje wordt zelf ook wijzer van deze boringen naar Olie. Dat mensen die er om heen wonen er last van hebben, milieu gevaar loopt enzv daar wordt weinig naar gekeken.

Dit aanvechten in de rechtzaal is al gebeurd reken daar maar op maar geld gaat voor de mensen dat is al lang bekend. Kijk naar de gaswinning in Groningen. Al lang aangegeven dat dit problemen gaat veroorzaken maar toch gaswinnen want dat is geld. Hee wat gek er komen aardbevingen hoe kan dat nou  98uiye
Zoiets heet geloof ik maatschappelijk belang, wanneer meer mensen voordeel hebben van een werk dan een kleine groep mensen.

Citaat van: Markvniel link=msg=1309674 date=1416565855
Risico's van olieboringen worden nog steeds zwaar onderschat in zeeën, het geen wat greenpeace wil is dit onder de aandacht brengen en dat lukt niet meer met gewoon een krantenartikel en een rechtzaak omdat er gewoon voor alle bedrijven en overheden er teveel geld in speelt.
Geld is wel een groot hekel punt bij jou heb ik het idee, wat bij mij een groot hekel punt is dat mijn kachel het blijft doen en ik denk bij meer mensen. Dan zul je op onorthodoxe plaatsen moeten zoeken naar nieuwe bronnen zolang de grote milieuleugen ( windmolens en zonnenenergie bijv. ) nog geen adequate oplossing bied.

Citaat van: Markvniel link=msg=1309674 date=1416565855
Dat Greenpeace dan actie's tegen zich kan verwachten ook helemaal terecht maar dit dan wel op een nette wijze en niet dat mensen levensbedreigende risco's lopen!
Demonstreren is ook niet verboden en niet tegen ingegrepen, er is ingegrepen tegen het overtreden van een rechterlijke uitspraak en beperkingen. En dat men dan risico's loopt daar kiest men dan voor.

Citaat van: Markvniel link=msg=1309674 date=1416565855
Ook de marine heeft andere manieren van ingrijpen tegen piraten volgens mij.
Daar mag men van mij ook gehoor aan geven aan deze maatregelen. Maar dat houdt in: Mensen arresteren, boot vernietigen. In dat geval zal men ook 2 keer nadenken voor men over gaat tot deze actie's.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 21 november 2014, 12:32:25
@hit,

Ja dat heet idd maatschappelijkbelang, of dit altijd het goede is vind jij duidelijk wel en ik niet.

Ja dat al deze kwestie's om geld draait dat intrigeert mij ja. Dat daar bij niet aan het milieu wordt gedacht dat ergert mij. Dat onze kachel moet blijven branden is zonder meer ook waar. Maar dat dit ook op andere manieren kan ben ik van overtuigd. En jij vindt zonne en windenergie een leugen, ik weer niet. Dat ze er nu niet het optimale uit halen ben ik met je eens.

Greenpeace doet niet alles goed, daar ga ik ze zeker niet in verdedigen. Maar er is nog niet zo lang geleden een probleem geweest met een afsluiter in een zee bodem waar door gigantische milieu schade was. De kans dat dit bij boringen in Antartica gaat gebeuren is gigantische maar ja dat maakt niet uit want het is in maatschapelijkbelang.

We verschillen van mening dat is mij duidelijk ;-) Wat ik raar vind is dat er op zo'n gevaarlijke manier door marine wordt ingegrepen terwijl dit ook anders/netter kan. Vaar langs zij en steek een mes in de rib. Bootje lek en snelheid weg. Paar mariniers overstappen en arresteren die lui. Zelfde is ook in Rusland gebeurd, heeft Gazz prom weinig last vande actie's gehad, greenpeace zijn punt gemaakt en geen mensen in gevaar geweest. Dat is netjes handellen.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #25 Gepost op: 21 november 2014, 13:56:10
De GPzers hadden ook aan boord van het boorschip aangehouden kunnen worden. En als ze zich aan de reling vastknopen met een spandoek dan laat je ze gewoon hangen. Eventueel een paar handboeien erbij om te voorkomen dat ze gaan wandelen. Ze krijgen van zelf honger of worden het zat en willen dan weer weg.

De regering en het volk van de Canarische Eilanden worden door de regering in Madrid monddood gemaakt. Een referendum door de lokale regering naar de mening van de lokale bevolking wordt verboden. De Spaanse regering wil dus niks weten van protest via democratische weg. En ja de Spaanse overheid kan dan ook even geen tegenstand gebruiken van GP en grijpt hard in.

Ben geen fan van GP trouwens, ik vind ze veels te slap met hun acties tegen de illegale walvisvangst door Japan.


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #26 Gepost op: 21 november 2014, 18:56:25
Citaat van: HIT link=msg=1309675 date=1416566618
Daar mag men van mij ook gehoor aan geven aan deze maatregelen. Maar dat houdt in: Mensen arresteren, boot vernietigen. In dat geval zal men ook 2 keer nadenken voor men over gaat tot deze actie's.

Als we de kant van poging tot doodslag en moedwillig vernielen opgaan, dan denk ik dat het zinvol is dat GREENPEACE een andere tak gaat oprichten die zich aanpast aan de repressie. Ofwel: ramschepen en andere aanvalsmethoden.

Als we die kant opgaan in de geweldspiraal, wordt het nog oorlog op zee en begint het op de methodes van Israël te lijken.
Is dat wat je bedoelt en wilt?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #27 Gepost op: 21 november 2014, 20:39:17
Ik zie nog steeds veel reacties die deze actie een politieactie benaderen..dit is een militaire operatie en daar horen andere regels bij. Daar kan je iets van vinden, maar er is hier niemand buiten z'n boekje gegaan.
Bijdragen op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #28 Gepost op: 21 november 2014, 23:48:28
Citaat van: Highfield link=msg=1309816 date=1416598757
Ik zie nog steeds veel reacties die deze actie een politieactie benaderen..dit is een militaire operatie en daar horen andere regels bij. Daar kan je iets van vinden, maar er is hier niemand buiten z'n boekje gegaan.

Zonder een waardeoordeel uit te willen spreken, als leek zie ik het "overvaren" vooral als ongewenst gevolg van de gekozen actie door de Spaanse Marine.
Daarmee bedoel ik dat ik er van overtuigd ben dat het geen opzet was om de Rhib te overvaren, maar een wel overwogen risico. Zij nemen een risico waarbij dit kan gebeuren, 99 keer gaat het goed, deze keer niet. Juridisch gezien hadden er ook zwaardere geweldsmiddelen ingezet kunnen worden......

Je kan vraagtekens zetten bij de beslissing om een marineschip in te zetten, maar dat is een heel andere discussie.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #29 Gepost op: 22 november 2014, 07:30:36
Citaat van: Highfield link=msg=1309816 date=1416598757
Ik zie nog steeds veel reacties die deze actie een politieactie benaderen..dit is een militaire operatie en daar horen andere regels bij. Daar kan je iets van vinden, maar er is hier niemand buiten z'n boekje gegaan.
Mag je een militaire actie uitvoeren tegen burgers die actievoeren?