stop instroom politie, wat nu

Auteur Topic: stop instroom politie, wat nu  (gelezen 4658 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Gepost op: 23 november 2014, 16:13:26
Hallo allemaal!

Ik ga binnenkort de gymzalen in voor mijn Havo-examen.

Ik wil niets liever dan daarna beginnen aan de politieacademie, maar ik weet helaas maar al te goed hoe het ervoor staat met de instroom van nieuwe studenten.

Ik ben heel reëel en schat de kans klein dat het me lukt om erbij te komen. Stil zitten is echter voor mij geen optie. Ik vroeg me af of jullie tips hebben, niet alleen voor mij maar ook andere gemotiveerde jongeren zonder geluk. Tips over hoe ik een streepje voor heb op andere sollicitanten wanneer het aan komt op geschiktheid voor het politiewerk.

En anders, als het geen invloed heeft op mijn kansen bij politie, het mij in ieder geval helpt in de toekomt een betere agent te zijn.


(voorbeelden:)

helpt het om te zoeken naar een HBO studie die je kunt bestempelen als "Politie relevant": Rechten? ALO? Verpleegkunde?
Ik zat zelf ook te denken aan vrijwilligerswerk, maar waar? Korps Nationale Reserve? Rode Kruis?
Misschien zelfs het halen van een rijbewijs C of het leren van een tweede vreemde taal?


mijn dank is groot.




Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2014, 16:29:49
Welkom op dit forum,

Je kan er rekening mee houden dat er vanaf 2016 weer vacatures komen voor Niv 4/5. Dat is hoe het er nu voor staat, maar dat kan altijd veranderen.
Met je HAVO diploma zou ik je persoonlijk aanraden om nog een HBO-studie te doen, als je dat kan en leuk lijkt.

Denk dan bijvoorbeeld aan Integrale Veiligheid, deze studie komt volgens mij het dichtst bij als je naar de Politie kijkt.
Je kan er ook voor kiezen om de tweejarige HTV opleiding te doen, echter is dit weer onder je HAVO niveau.

Rijbewijzen hoger dan B of vreemde talen lijkt me niet echt nodig, maar is afhankelijk wat je binnen de Politie zou willen gaan doen.

Een streepje voor hebben is moeilijk, het gaat vooral om je eigen denken en kunnen bij de selectieprocedure...
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2014, 16:33:43
Het lijkt me een verstandig plan om eerst eens na te denken over waarom je bij de politie wilt gaan werken, dat kan als aanknopingspunt dienen voor een andere studiekeuze. Een studie rechten of een studie verpleegkunde zijn compleet verschillende dingen die weinig met elkaar te maken hebben, je zal dus toch goed moeten nadenken over wat voor werk je wilt gaan doen mocht je niet bij de politie aan de slag kunnen.

Hierboven wordt veiligheidskunde als optie genoemd, hou daarbij wel duidelijk voor ogen dat dit een management studie betreft en dit dus weinig te maken heeft met politiewerk op straat. Echter wel een prima optie om je professionele vaardigheden en kennis in het openbare orde en veiligheid domein te ontwikkelen.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2014, 17:08:05
Hartelijk dank voor de snelle reacties, had dit niet verwacht  :)

Ik ben zeker van plan om te beginnen aan een hbo studie als ik niet binnen kom bij de politie. Ik weet echter niet of integrale veiligheid wel zo'n goed idee is aangezien ik gehoord heb dat de studenten niet altijd even tevreden zijn over de studie en het vaak niet leidt tot een baan op niveau.

HTV klinkt als een leuke opleiding maar ik probeer zo veel mogelijk mijn pijlen te richten op HBO-niveau. dit heeft te maken met de moeite die ik heb moeten doen om te komen waar ik nu ben. Daarnaast speelt het feit dat ik uiteindelijk een leidinggevende functie wil vervullen binnen politie, wanneer ik op leeftijd ben en de nodige ervaring heb opgedaan op straat, ook een belangrijke rol.

Verder dacht ik dat in een toeristische stad als bijv Amsterdam de politie misschien meer waarde hecht aan agenten die bijv Duits spreken.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #4 Gepost op: 23 november 2014, 17:44:39
Is het dan misschien een goed idee om, in afwachting van plekken in Apeldoorn, vrijwilliger te worden bij politie naast mijn HBO-studie? Het lijkt mij dat deze mensen bij sollicitatie een streepje voor hebben ook al wordt dit natuurlijk ontkend bij voorlichtingen.


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #5 Gepost op: 23 november 2014, 17:52:13
Citaat van: LSPD link=msg=1310100 date=1416761079
Is het dan misschien een goed idee om, in afwachting van plekken in Apeldoorn, vrijwilliger te worden bij politie naast mijn HBO-studie? Het lijkt mij dat deze mensen bij sollicitatie een streepje voor hebben ook al wordt dit natuurlijk ontkend bij voorlichtingen.

Dat zou je kunnen doen. Een streepje voor heb je alleen omdat je jezelf ontwikkeld. Dat wil zeggen: je ontwikkeld de competenties die worden getoetst tijdens de selectieprocedure.
Als vrijwilliger moet je die ook weer volledig doorlopen, je krijgt geen ontheffing o.i.d.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #6 Gepost op: 23 november 2014, 18:02:09
Citaat van: Bas94 link=msg=1310103 date=1416761533
Dat zou je kunnen doen. Een streepje voor heb je alleen omdat je jezelf ontwikkeld. Dat wil zeggen: je ontwikkeld de competenties die worden getoetst tijdens de selectieprocedure.
Als vrijwilliger moet je die ook weer volledig doorlopen, je krijgt geen ontheffing o.i.d.

Dat laatste zie ik alleen maar als een voordeel!  O0 Betekent dat ik dan bekend ben ben met de procedure en dit wellicht leidt tot minder spanning wanneer ik ga voor de opleiding tot politiekundige.

er was iets misgegaan bij het plaatsen van mijn vorige reactie:

 Hartelijk dank voor de snelle reacties, had dit niet verwacht  :)

Ik ben zeker van plan om te beginnen aan een hbo studie als ik niet binnen kom bij de politie. Ik weet echter niet of integrale veiligheid wel zo'n goed idee is aangezien ik gehoord heb dat de studenten niet altijd even tevreden zijn over de studie en het vaak niet leidt tot een baan op niveau.

HTV klinkt als een leuke opleiding maar ik probeer zo veel mogelijk mijn pijlen te richten op HBO-niveau. dit heeft te maken met de moeite die ik heb moeten doen om te komen waar ik nu ben. Daarnaast speelt het feit dat ik uiteindelijk een leidinggevende functie wil vervullen binnen politie, wanneer ik op leeftijd ben en de nodige ervaring heb opgedaan op straat, ook een belangrijke rol.

Verder dacht ik dat in een toeristische stad als bijv Amsterdam de politie misschien meer waarde hecht aan agenten die bijv Duits spreken.


KevinK

  • Aspirant hoofdagent Amsterdam 1441
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
  • Assumption is the mother of all fuckups
Reactie #7 Gepost op: 23 november 2014, 18:47:16
Op welk niveau wil je solliciteren als ik vragen mag?
Solliciatie Hoofdagent vanuit HTV-P - Amsterdam


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #8 Gepost op: 23 november 2014, 19:53:57
Beste,

Ik volg sinds september dit jaar de studie Integrale Veiligheidskunde en ik kan je vertellen dat het érg interessant is! Ik ben tot nu toe zeer enthousiast over de studie, de theorie wordt bij mij afgewisseld met praktijk. Zo gaan we aan het einde van dit lesblok (ergens begin volgend jaar) samen met medewerkers van de gemeente Tilburg op stap. Ze zullen ons laten zien welke problemen hun stad kent en hoe ze deze problemen aanpakken. Daarnaast mogen wij als studenten meedenken aan oplossingen!

Ook krijgen we regelmatig gastcolleges. Zo hebben we in het eerste lesblok gastcolleges gehad van:
 - Hoofd Officier van Dienst Brandweer Noord-Brabant
 - Beleidsmedewerker GHOR Noord-Brabant
 - Veiligheidsadviseur Gemeente Drimmelen
 - Veiligheidsadviseur Samsung (verantwoordelijk voor interne controle en fysieke veiligheid binnen HEEL Europa)
 - Veiligheidsadviseur LOC7000 (zij organiseren o.a. Lowlands)

Ondanks dat je je bezig houdt met vakken zoals Oriëntatie op Veiligheid, Partners in Veiligheid, Recht, Sociologie, Criminologie, Statistiek, Onderzoek, Management etc. etc. is het belangrijk om te weten dat het geen politieopleiding is. Het is dus niet zo dat je na het voltooien van deze opleiding de opleiding tot agent/hoofdagent/politiekundige met twee vingers in je neus doorloopt.

Ik heb zelf voor deze opleiding gekozen omdat ik graag de opleiding Recherchekundige wil gaan doen. En dan komen de bovenstaande vakken zeker van pas. Ik heb gehoord dat de studie Integrale Veiligheid op Avans Hogeschool in Den Bosch mogelijk een lotingstudie wordt volgend jaar, maar dit is nog niet bevestigd.

Misschien helpt het om de volgende links even te bekijken:
 - Informatie over de opleiding bij Avans Hogeschool
 - Een topic op dit forum over de opleiding

Voor vragen kun je misschien terecht bij LuukPol. Hij heeft de studie ook gevolgd en is inmiddels werkzaam bij de politie ;)


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #9 Gepost op: 23 november 2014, 19:58:30
Citaat van: KevinK link=msg=1310112 date=1416764836
Op welk niveau wil je solliciteren als ik vragen mag?

niveau 5, bachelor politiekundige