Het heffen van een auto waar een slachtoffer onder ligt

Auteur Topic: Het heffen van een auto waar een slachtoffer onder ligt  (gelezen 5565 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Gepost op: 23 november 2014, 22:46:06
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1310119 date=1416767034

Fietster slechts lichtgewond na aanrijding met beknelling op Veluweweg Kootwijkerbroek 25 09 2014
Fietster bekneld onder personenauto. Hefkussens en veel blokken waren nodig om het meisje te bevrijden, uiteindelijk met licht letsel naar het ziekenhuis vervoerd.


www.youtube.com/watch?v=6qOXaYbv1_c#ws

Best link toch om zoveel blokken te gebruiken? Wat zouden volgens jullie andere opties kunnen zijn om meisje te bevrijden, bijvoorbeeld door een kraan of takelwagen? En wat dan als er spoed achter zou zitten, dan is blokjesmanier toch tijdrovend.




Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2014, 23:00:28
Citaat van: Fletwed link=msg=1310148 date=1416779166
Best link toch om zoveel blokken te gebruiken? Wat zouden volgens jullie andere opties kunnen zijn om meisje te bevrijden, bijvoorbeeld door een kraan of takelwagen? En wat dan als er spoed achter zou zitten, dan is blokjesmanier toch tijdrovend.

Het Hulpverleningsvoertuig (HV) terplaatse heeft een autolaadkraan. Nadeel hiervan is dat je de auto nooit recht omhoog kunt bewegen maar dat hij altijd zal gaan schudden of bewegen. Dat kan weer extra letsel veroorzaken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2014, 16:36:17
Citaat van: Fletwed link=msg=1310148 date=1416779166
Best link toch om zoveel blokken te gebruiken? Wat zouden volgens jullie andere opties kunnen zijn om meisje te bevrijden, bijvoorbeeld door een kraan of takelwagen? En wat dan als er spoed achter zou zitten, dan is blokjesmanier toch tijdrovend.
Spoedbevrijding is zo'n auto met z'n zessen oppakken aan de voorkant en terug zetten op blokken. Achterkant gewoon op de wielen laten rusten (uiteraard wel op de handrem) Auto weegt +/- 900 kg, dus pak m beet 500 kg op de vooras. Is 80 kg de man. Het lukt de meeste personen echt wel om de auto dan even 20 cm te lichten en er trapblokken onder te schuiven. Evt. auto op z'n kant leggen is ook een (minder mooie) oplossing, maar wel uit te voeren als spoedbevrijding.
(''oefenen'' we regelmatig om de stabfasten te beoefenen 998765)

Nette manier is idd met hefkussens, echter zijn de LD hefkussens lastig om stabiel te heffen en zie je al snel stapels stophout ontstaan. Als de handrem goed vastgezet is, en de wielen evt. extra geblokkerd zijn met een keg, dan kan al het stophout aan de achterzijde vervallen. De auto scharniert dan netjes over de achterwielen omhoog en hoef je alleen voor te onderstoppen. (en geloof me, 2 paar wielen hebben een betere wrijvingscoefficient dan wat houten balkjes ;))
Maar ik kan de situatie daar tp niet goed inschatten om te zeggen dat het geen juiste manier is. Moct je twijffels aan een handrem hebben, dan wordt het blokken stapelen.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2014, 17:05:39
2 kleine en 2 grote hydraulische potkrikken op de HV plaatsen. Neemt minimaal (werk)ruimte in en kun je snel een voertuig mee optillen. Ook kun je snel 1 of 2 assen van een vrachtwagen een stukje optillen om een slachtoffer te bevrijden. Met een potkrik kun je zeer nauwkeurig en synchroon werken. Ze zijn er in diverse hefhoogte's en capaciteiten.  

Hefkussens nemen vaak te veel werkruimte in. Werken met een spreider is vaak niet stabiel genoeg.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2014, 17:32:26
Helemaal met je eens Alexander.
Als potkrikken niet voor handen zijn kan dit ok met een tweetal kelderwinces.
Bij instappen begint de inzet.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2014, 17:43:58
Citaat van: Gijs link=msg=1310262 date=1416846746
Helemaal met je eens Alexander.
Als potkrikken niet voor handen zijn kan dit ok met een tweetal kelderwinces.

Zeker ook een oplossing Gijs. Mogelijk nadeel van de zogenaamde dommekracht is het plaatsen bij een personenauto. Deuren lopen soms bol waardoor je te weinig oppervlakte hebt bij de dorpels om de klauw goed te plaatsen. Bij de bumpers kan je last hebben van de kunststof cover om de stalen balk die indeukt. Plaatsing in de wielkasten geeft meestal te weinig draagkracht doordat het plaatmateriaal snel deukt.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2014, 19:15:24
Ja is bekend, daarom hebben we in eigenbeheer, met behulp van plaatselijke constructie bedrijf, een I-profielbalk met aan de beide einden  een gat, alwaar de haken in passen of met een stalen strop. Reden van het ontstaan is regelmatige problemen op akkers met landbouwmachines en tractoren.

Balk past exact op de bodem van een kast,  dwars door de t.s.
Bij instappen begint de inzet.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2014, 21:18:57
Citaat van: Gijs link=msg=1310312 date=1416852924
Ja is bekend, daarom hebben we in eigenbeheer, met behulp van plaatselijke constructie bedrijf, een I-profielbalk met aan de beide einden  een gat, alwaar de haken in passen of met een stalen strop. Reden van het ontstaan is regelmatige problemen op akkers met landbouwmachines en tractoren.

Balk past exact op de bodem van een kast,  dwars door de t.s.

O0 O0

Jan van der Heyden 2015?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2014, 22:06:54
Citaat van: Gijs link=msg=1310312 date=1416852924
Ja is bekend, daarom hebben we in eigenbeheer, met behulp van plaatselijke constructie bedrijf, een I-profielbalk met aan de beide einden  een gat, alwaar de haken in passen of met een stalen strop. Reden van het ontstaan is regelmatige problemen op akkers met landbouwmachines en tractoren.

Balk past exact op de bodem van een kast,  dwars door de t.s.

Top Gijs! Ik heb ook weleens een grondplaat gezien met spanband of ketting zodat je de dommekracht schuin in een velg van een vrachtwagen kon zetten. Zo kon je ook snel een band/as liften. Persoonlijk gaat mijn voorkeur in die situatie uit naar een grote potkrik maar het is goed te zien dat met aanpassingen gereedschap breed inzetbaar is. Die innovatie's/ervaringen zouden we eigenlijk meer moeten delen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 24 november 2014, 22:27:43
In het filmpje is te zien dat het heffen met lage druk hefkussen gebeurd. Die liggen enkel op een HV. Vroeger had je op de TS nog hoge druk hefkussen liggen, ook die zijn er of gaan van de TS af. Waardoor je bij dit soort klussen je eigenlijk direct aangewezen bent op een HV. Heb je echt te maken met een spoedbevrijding ga ik met Pyroloog mee. Met z,n allen de auto aan 1 zijde omhoog tillen, en de vrije handjes die je over hebt aan politie en ambulancepersoneel halen het slachtoffer er onderuit.
Heb je meer tijd, tja dan zul je moeten gaan afwegen wat je plan+ gaat worden. En dan is het gebruik van lage of hoge druk hefkussen het meest veilige en stabiele in combi met stophout.