Dieren uit het lijden verlossen

Auteur Topic: Dieren uit het lijden verlossen  (gelezen 23602 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #20 Gepost op: 11 februari 2011, 18:15:52
Als je er 3 in de kop jaagt, moet dat toch afdoende zijn? Lijkt me. Adrenaline of niet. 98uiye


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2011, 18:26:03
Bij runderen in slachterijen gaat er ook een kogel o.i.d. door de kop toch? (via het voorhoofd).
Een kogel in de hersenen lijkt mij minder lijden opleveren dan meerdere kogels door het hart.

Misschien is het ook iets voor de toekomstige animal cops, om dieren uit hun leiden te verlossen. Niet overal zijn immers (regelingen met) jachtopzieners e.d.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2011, 18:36:04
Bij runderen in slachterijen gaat er ook een kogel o.i.d. door de kop toch? (via het voorhoofd).


Een spijker inderdaad, als ik mij niet vergis.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2011, 18:45:45
De patroon op zich is daar prima geschikt voor. Het gaat er om hoe je hem gebruikt en waar. Je moet denk ik gewoon je gezonde verstand gebruiken. Als het even kan zorg ik dat er geen omstanders zijn. Die zien dat toch vaak als zielig terwijl het uit zijn lijden verlossen van een gewond beest soms echt het enige is wat je kunt doen. En dan bedoel ik een ree o.d. Die plaats ik één of twee schoten plat op de kop. Soms zijn ze direct om en soms wankelt het nog wat maar het is niet zo als in films dat ze 3 meter achterover slaan en altijd direct weg zijn.

Het uit zijn lijden verlossen moet je als noodhulper gewoon doen, zeker in een landelijk gebied gebeurt dit regelmatig. Maar het schieten op bewegende dieren, niet gewonde dus, daar zou ik nog even iets langer over na denken. Hoewel ik me van dat geval op de A7 Drachten-Groningen nog kan herinneren dat de veiligheid van het razende verkeer over de A7 zwaar meetelde. En dan nog zou ik het niet met plezier doen.

Er is m.i. verschil tussen veiligheid en uit zijn lijden verlossen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2011, 22:13:02
Maar ga je daar op wachten en een beest tientallen minuten onnodig laten lijden....?

Helaas zul je daar wel op moeten wachten. Ten eerste beschikt een ''gewone'' diender niet over de kennis waar je zo'n beest precies moet raken, ten tweede is er wettelijk niets geregeld ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2011, 22:15:08
Er is een dienstvoorschrift voor dit soort zaken wat ik wel eens gelezen heb. Dat was vorig jaar in ieder geval nog van kracht.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #26 Gepost op: 12 februari 2011, 13:07:37
Er is een dienstvoorschrift voor dit soort zaken wat ik wel eens gelezen heb. Dat was vorig jaar in ieder geval nog van kracht.


Dat zou best kunnen hoor. Bij ons gebeurt het alleen altijd zo. Onlangs hebben we allemaal zelfs nog een interne mail gehad met uitleg over hoe een ree in elkaar zit en waar je het beste kunt raken.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #27 Gepost op: 12 februari 2011, 15:30:34
Zat daar toevallig ook een uitleg bij hoe je Knorretje humaan naar de andere wereld helpt met een 9mm Action NP?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #28 Gepost op: 12 februari 2011, 15:45:28
Nou is het goed mogelijk dat de Chinezen een iets kleiner kaliber hebben dan 9 mm, maar met dit soort acties maak je zo'n beest eerder flink pissig dan onschadelijk.

http://www.ad.nl/ad/nl/2835/planet-watch/photoalbum/detail/564665/78795/0/Politie-schiet-wild-zwijn-neer.dhtml


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #29 Gepost op: 12 februari 2011, 18:35:02
Zat daar toevallig ook een uitleg bij hoe je Knorretje humaan naar de andere wereld helpt met een 9mm Action NP?

Dat klopt, over. Zal eens kijken wat we er hier mee kunnen.