Dieren uit het lijden verlossen

Auteur Topic: Dieren uit het lijden verlossen  (gelezen 23686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #60 Gepost op: 18 april 2014, 17:05:48
Citaat van: Lawman link=msg=1259659 date=1397833144
De beste stuurlui...

Kritiek na doodschieten koe: "Het was levensgevaarlijk"

https://www.youtube.com/watch?v=TME0KzcjcAo

RTV NH Wij zijn Noord-Holland
Gepubliceerd op 17 apr. 2014
Citaat
Er is ophef ontstaan in Amstelveen. De politie schoot daar gisteren een op hol geslagen koe dood. "Heel onverantwoord en levensgevaarlijk", zeggen buurtbewoners nu.
Samen sterk in de hulpverlening!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #61 Gepost op: 18 april 2014, 23:14:43
@Lawman,

.338 Lapua Magnum.
effectief bereik: 800 meter
1 shot 1 kill.

En gewoon beschikbaar in Nederland.
Waarom kan ik dat wel verzinnen?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #62 Gepost op: 18 april 2014, 23:28:24
Citaat van: cavia link=msg=1259055 date=1397679660
Op de Veluwe heb ik nog nooit mee gemaakt dat het lang wachtten is. Aangezien daar veel aangereden wordt heeft er per gebied altijd 1 iemand dienst waarvan de meldkamer het nummer heeft of zelfs via p2000 opgeroepen wordt.

Ook in Kennemerland werkt het zo. Daar zijn twee mensen in dienst van fauna-beheer. Enige nadeel is dat zij niet in de gehele politieregio mogen optreden, dus daar hadden ze in Amstelveen niets aan gehad.
Zou mooi zijn als er omtrent dit onderwerp eens kamervragen gesteld gaan worden...
Je kunt er 9 x 9mm in schieten maar als je geen vitale delen raakt (of niet weet waar je hem moet raken) loopt zo'n beestje nog wel even door...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vrie1462

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #63 Gepost op: 24 november 2014, 22:18:42
Opm moderator: posts samengevoegd met dit topic

Ik heb een vraag: Mag een politieman gebruik maken van het vuurwapen om een dier uit het lijden te verlossen? voorbeeld: Een ree is aangereden, heeft 4 poten gebroken, jachtopzichter en/ of dierenambu of dierenarts zijn niet in staat hulp te verlenen, op grond waarvan kan/mag een politieman/vrouw zijn/haar vuurwapen gebruiken?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #64 Gepost op: 24 november 2014, 22:35:33
Heb zo'n situatie bij de DA een keer meegemaakt: poes was 's-nachts op de warme motor gaan liggen en 's-ochtends bij het wegrijden met achterlijf in de draaiende delen terecht gekomen.

Brandweer gebeld en die is met HV en TS tp gekomen, maar die wilde de zeer gestresste kat pas bevrijden als deze verdoofd of dood was. Geen dierenarts wilde echter ter plaatse komen.

De politie ging 'm zelf niet doodschieten ivm al het metaal in de auto en al het publiek dat stond te kijken en steeds meer opgewonden raakte naarmate het beestje steeds meer begon te gillen. Er waren zelfs omstanders die het beestje zelf uit haar lijden wilden verlossen maar dat heb ik niet toegestaan. Maar of de politie had geschoten in een andere situatie zou ik eerlijk gezegd niet weten.

Uiteindelijk is er een jachtopziener gekomen en die heeft het karwei geklaard.....met een mes.  :-\ Pas toen kon/wilde de brandweer het beestje bevrijden.

Je voelt je dan heel machteloos als DA-medewerker.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #65 Gepost op: 24 november 2014, 22:38:38
Ik heb op de Veluwe na aanrijdingen wild een aantal keer een afschot van een gewone agent meegemaakt. 1 keer van een ree, maar ook een keer een complete dassenfamilie op een spoorweg. Daar waren ook diverse kogels voor nodig.

Er loopt ergens een topic van hier op het forum. Het mag wel maar is niet specifiek beschreven in de richtlijnen. Hoe het precies zat weet ik niet meer.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


sylvester1986

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 24 november 2014, 23:03:28
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1310350 date=1416865118
Ik heb op de Veluwe na aanrijdingen wild een aantal keer een afschot van een gewone agent meegemaakt. 1 keer van een ree, maar ook een keer een complete dassenfamilie op een spoorweg. Daar waren ook diverse kogels voor nodig.

Er loopt ergens een topic van hier op het forum.
Er was altijd een topic genaamd: Is een action kogel geschikt voor dieren?
Echter is deze topic zo te zien verwijderd.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #67 Gepost op: 24 november 2014, 23:08:10
Nee, beide topics zijn samengevoegd en dat topic heeft nu een nieuwe naam gekregen die de inhoud van het complete topic (namelijk het technische verhaal maar ook het juridische verhaal) beter dekt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #68 Gepost op: 25 november 2014, 09:27:13
Denk dat ik in die 12 jaar bij de baas al 2 patroonhouders heb gebruikt ivm al die aangereden reebokjes in Drenthe. Je moet wat. Die beestjes niet onnodig laten rijden.
En voor iedereen die maar een dierenarts wil laten komen om ze weer te fixen: vergeet het maar. Door de stress van zon aanrijding gaan ze vaak alsnog na een tijdje dood.


vrie1462

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #69 Gepost op: 25 november 2014, 23:06:55
Bedankt voor de reacties,
blijft de vraag op welke grond, de ene OvD-P vindt het prima, de ander wil een juridische back-up.
Van een collega kreeg ik een tip: Art. 1.10 onder D van het Besluit houders van dieren is de basis om het te doen
Dit artikel staat in verband met artikel 2.10 lid 1 van de Wet dieren
Het moet wel gebeuren volgens het geen gesteld is in artikel 1.13 van het besluit, dus geen 10 x schieten,
Dit antwoord komt van een collega die op de POAC werkt, ik heb het gelezen maar ben niet overtuigd,
is er iemand die dit zelf heeft ondervonden? de Wet Dieren is nieuw.