Innovatie bij de Brandweer

Auteur Topic: Innovatie bij de Brandweer  (gelezen 5295 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Gepost op: 25 november 2014, 13:57:25
De laatste jaren hebben we diverse innovaties gepresenteerd gezien. Ik noem er een paar in willekeurige volgorde : het Cobra Systeem in Amsterdam, de blusmotor in Den Haag, SIV's in verschillende regio's, de tankwagens in Drenthe, de Mega blussystemen, het blussysteem met een straalmotor en waarschijnlijk zijn er nog wel meer.  Over sommige projecten lees je eens wat, over andere niets meer.
Kan iemand vertellen hoe het gaat met de diverse projecten ?




StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #1 Gepost op: 25 november 2014, 20:01:50
Rotterdam was toch echt de eerste regio met een Cobra(een aantal jaar voordat Amsterdam er 1 had)

en daar is op deze site zelfs een hele topic over

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=31692.0


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #2 Gepost op: 26 november 2014, 12:02:05
Bedankt voor je reactie en zo te lezen in de link is men over deze innovatie tevreden al wordt het systeem slechts mondjesmaat toegepast.

Wat betreft welke regio nou het eerst is met iets maakt mij niet zoveel uit. Dat ligt natuurlijk anders voor degene die iets nieuws initieert, die zal wel balen dat iemand anders met de eer gaat strijken !  Zo was er gisteravond in het Journaal het bericht dat de VRR Rotterdam-Rijnmond MDT's in hun voertuigen heeft geïnstalleerd. In meerdere regio's is dat al jaren het geval !


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #3 Gepost op: 26 november 2014, 17:39:46
Citaat van: Waterkanon link=msg=1310643 date=1416999725
Zo was er gisteravond in het Journaal het bericht dat de VRR Rotterdam-Rijnmond MDT's in hun voertuigen heeft geïnstalleerd. In meerdere regio's is dat al jaren het geval !

dat is geen MDT, die hebben ze in Rotterdam ook gehad maar dat beviel niet dus hebben ze een eigen systeem ontwikkeld.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2014, 18:49:56
Is daar wat meer over bekend ?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 26 november 2014, 18:58:09
Citaat van: Waterkanon link=msg=1310733 date=1417024196
Is daar wat meer over bekend ?
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87815

Daar is de discussie te vinden rond het MDTverhaal van Rotterdam


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 26 november 2014, 19:00:16
Citaat van: Waterkanon link=msg=1310436 date=1416920245
De laatste jaren hebben we diverse innovaties gepresenteerd gezien. Ik noem er een paar in willekeurige volgorde : het Cobra Systeem in Amsterdam, de blusmotor in Den Haag, SIV's in verschillende regio's, de tankwagens in Drenthe, de Mega blussystemen, het blussysteem met een straalmotor en waarschijnlijk zijn er nog wel meer.  Over sommige projecten lees je eens wat, over andere niets meer.
Kan iemand vertellen hoe het gaat met de diverse projecten ?
Om de SIV een innovatie te noemen is beslist een te grote eer voor de SIV. Soortgelijke projecten bestonden jaren geleden al, alleen is dit nu in een moderner jasje gestoken. Voor zolang als dat nog zal gaan duren. Gelet op de steeds luider wordende geluiden zal het mij niets verbazen als de SIV ook geen blijver zal gaan worden. ::)


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #7 Gepost op: 26 november 2014, 21:05:27
Dacht ik ook al. In Rijswijk is de SIV alweer verdwenen. Maar ergens in Limburg zijn er net een aantal in dienst genomen. Persoonlijk geloof ik er niet zo in.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #8 Gepost op: 27 november 2014, 10:17:16
De tankwagens van Drenthe zijn een blijvertje. In de praktijk blijkt het een waardige vervanger van de gemiddelde brandkraan hier O0
Tuurlijk, wanneer je een brand hebt en je parkeert precies naast de plek waar eerder een brandkraan met een behoorlijke wateropbrengst dan was die brandkraan handiger ;). Maar in alle andere gevallen waar er slechte en weinig water gevende brandkranen zaten (en dat waren er veel 98uiye) is de tankwagen een prima alternatief. Bij dorpjes met veel rieten daken of zwaardere industrie zijn geboorde putten en blusvijvers ook een wezenlijk onderdeel van de watervoorziening. Maar ook dat was in het brandkranen tijdperk al niet anders. In de praktijk blijkt bij een behoorlijke brand het essentieel om ze snel mogelijk TW`s aan te vragen, er komt bij elke TS wel standaard een mee maar bij een beetje serieuze middelbrand kun je er zo 4 nodig hebben waarbij de eerste meestal blijft staan als buffer en de rest gaat pendelen. Ik durf nu na een jaartje gebruik wel te zeggen dat het GWT eerder minder dan vaker wordt ingezet. De verwachting daaromtrent was dat deze meer ingezet zou gaan worden.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #9 Gepost op: 27 november 2014, 11:33:22
Inderdaad geloof ik sterk in de TW's, zeker waar het moeizaam is met de waterwinning. Ik dacht echter dat de TW eerder een overbrugging is voor de tijd dat het GWT  opgebouwd is.