ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding

Auteur Topic: ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding  (gelezen 273441 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Gepost op: 25 juli 2005, 10:47:03
Update per 14-07-2010:
Topic is hernoemd naar ProRail Incidentregie.

In het recente verleden behoorde de ongevallenbestrijding voor het spoor tot NedTrain, een dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen. Voor de privatisering van de NS was de ongevallenbestrijding ondergebracht bij de NS zelf, net zoals bijvoorbeeld de spoorwegpolitie.

NedTrain besloot de taak van ongevallenbestrijding af te stoten omdat dit niet paste bij de core business van de onderneming. De ongevallenbestrijding is daarop overgenomen door spoorbeheerder ProRail. De voertuigen in dit topic beslaan echter meer dan alleen het onderdeel ongevallenbestrijding.

De organogram van ProRail kun je hier vinden. Daarin zie je onder andere het organisatieonderdeel 'verkeersleiding'. ProRail Incidentregie valt onder de verkeersleiding en bevat op haar beurt de onderdelen:
- Landelijke Coördinatie Rail (in het Operationeel Controlecentrum Rail te Utrecht)
- Calamiteitenorganisatie, waar o.a. de OvD-Rail deel van uitmaakt
- Ongevallenbestijding, t.b.v. redding & bestrijding en 'vrijbaan' maken (zoals hersporen)

Dat even over de achtergrond van deze toch wel bijzondere organisatie.
Calamiteitendiensten van vervoersmaatschappijen kunnen in het topic Calamiteiten- en Controlediensten OV-bedrijven geplaatst worden.

Update per 07-07-2014:
ProRail Ongevallenbestrijding is (m.i.v. 2013?) hernoemd naar Incidentenbestrijding. Zo ook dit topic.









EIGEN FOTO'S
Genomen bij Amsterdam CS




mario m

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2005, 13:04:05
Een grote foto om alles te kunnen zien.


Bron vanassche.

Mvg,


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2005, 13:10:20
:o :o :o :o dat alles in een voertuig  :o :o :o :o


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2005, 20:12:55
Je zou het er weer in terug moeten stoppen :o
 ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2005, 20:51:14
:o :o :o :o dat alles in een voertuig :o :o :o :o
Niet Helemaal de vier zilveren lorry's die gelijk naast het voertuig staan worden op een achter de scania meegevoerde aanhanger vervoerd.
Deze staat op de foto voor de scania met de andere twee karretjes erop. Twee van deze karretjes hebben aandrijving.
En de spullen die op de grond liggen horen in de kisten die er omheen staan.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2005, 23:09:49
ik heb die lui een keer in aktie gezien bij een ongeval met 2 treinen in amersfoort die lui hebben echt goed spul


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2009, 17:08:13
De OvD-Rail (Algemeen Leider) van ProRail heeft tegenwoordig ook eindelijk een eigen piketvoertuig:







gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2009, 17:38:31
dan is dat toch in andere rayons.in het rayon zuid word de algemeen leider vervoerd per taxi.de firma waar ik centralist ben vervoerd de algemeen leider naar allerlei calamiteiten vanaf hun kantoor in eindhoven of piketadressen.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2009, 18:22:42
dan is dat toch in andere rayons.in het rayon zuid word de algemeen leider vervoerd per taxi.de firma waar ik centralist ben vervoerd de algemeen leider naar allerlei calamiteiten vanaf hun kantoor in eindhoven of piketadressen.

Dat was in noordwest ook zo. Ik begreep van de betreffende OvD-Rail's dat dit in heel NL doorgevoerd zal worden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2009, 19:00:35
Ik hoorde vandaag dat de Ongevallenbestrijding tegenwoordig ook onderdeel van ProRail is en niet meer van NedTrain ???

Volgens mij klopt dat niet, ProRail is immers beheerder, geen monteur/garage.
Wel wordt de ongevallenbestrijding door ProRail geallarmeerd en ingezet.

Weet iemand hier het fijne van?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s