ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding

Auteur Topic: ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding  (gelezen 273445 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #320 Gepost op: 24 februari 2016, 21:52:52
Citaat van: Haageneesch link=msg=1408492 date=1456309507
Okay; maar dan moet de gemeente reinigingsdienst ook maar blauw. Ik ben totaal niet jaloers en ik heb ook 0 behoefte om met blauw te rijden naar afhijsingen, bijvoorbeeld. Maar ik mag er wel wat van vinden als een commerciele toko een busje uitrust met een hogedruk-installatie en blauwe lampen.

Enig idee wat het de economie kost als er veel treinen stil komen te staan of om moeten rijden, zelfde geldt voor afsluitingen van snelwegen door incidenten?
Kost vele tonnen zo niet miljoenen, zaak is dus om snel en railwegen zo gauw als mogelijk vrij te krijgen.

Vandaar:

Citaat van: RemRoof link=msg=1408496 date=1456310480
Daarnaast  is Prorail primair verantwoordelijk voor de veiligheid op het spoor en het snel weer beschikbaar stellen van dat spoor bij stremmingen. Als dit te lang duurt, bijvoorbeeld in de spits, kan dit vele andere problemen opleveren.Het is niet voor niets dat de treinen uitgerust worden met frontcamera's.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #321 Gepost op: 24 februari 2016, 22:03:40
Citaat van: Breathe link=msg=1408650 date=1456347172
Enig idee wat het de economie kost als er veel treinen stil komen te staan of om moeten rijden, zelfde geldt voor afsluitingen van snelwegen door incidenten?
Kost vele tonnen zo niet miljoenen, zaak is dus om snel en railwegen zo gauw als mogelijk vrij te krijgen.

Vandaar:

Ik denk dat de rechter daar weinig om geeft als je een ongeval krijgt. De regeling is er duidelijk in.
    
a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;
b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;
c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.

Misschien dat je onder punt C nog wat weg kan schrijven mocht je een ernstig ongeval krijgen. Wat natuurlijk ook goed mogelijk is dat de personen in dit busje gewoon snel ter plaatse moeten komen bij een ongeval omdat ze onderdeel zijn van het hulpverleningsteam van ProRail. Dat maakt het dan toch weer even anders.


guest12562

  • Gast
Reactie #322 Gepost op: 24 februari 2016, 22:07:28
Mss heb je daar een punt, maar ik weet ook dat economische krachten ook een rol spelen, maak dit ook mee in onze organisatie mbt incidenten op bijv. snelwegen. Zou me niet verbazen als dit ook geldt voor railwegen.


Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
Reactie #323 Gepost op: 24 februari 2016, 22:10:07
Citaat van: Defender link=msg=1408651 date=1456347820
Wat natuurlijk ook goed mogelijk is dat de personen in dit busje gewoon snel ter plaatse moeten komen bij een ongeval omdat ze onderdeel zijn van het hulpverleningsteam van ProRail. Dat maakt het dan toch weer even anders.
Klopt, deze bussen rijden straks standaard mee bij een inzet van ProRail. Zo gaat in Zwolle de ploegleider ermee rijden. Vandaar dus ook waarschijnlijk het blauw en herrie  ;)


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #324 Gepost op: 24 februari 2016, 22:19:56
Citaat van: Bollie link=msg=1408570 date=1456329212
Misschien een vreemde vraag maar die truck die op het spoor kan rijden.
Wat heb je er aan als er een overleg container er op zit.
..
Kijk eerst eens even terug dan zie je dat het geen overlegcontainer is maar een materiaalcontainer met een zogenaamde stuurstand van waar uit de truck wordt bestuurd bij achteruit over het spoor rijden.


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #325 Gepost op: 24 februari 2016, 23:18:09
Citaat van: Defender link=msg=1408651 date=1456347820
Ik denk dat de rechter daar weinig om geeft als je een ongeval krijgt. De regeling is er duidelijk in.
    
a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;
b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;
c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.

Misschien dat je onder punt C nog wat weg kan schrijven mocht je een ernstig ongeval krijgen. Wat natuurlijk ook goed mogelijk is dat de personen in dit busje gewoon snel ter plaatse moeten komen bij een ongeval omdat ze onderdeel zijn van het hulpverleningsteam van ProRail. Dat maakt het dan toch weer even anders.

Lijkt mij dat het doel is om (iets) sneller dan gemiddeld, dan zonder OGS, ter plaatsen te kunnen zijn. Net zoals de VOA na een ongeval. Zij hoeven ook niet, zoals een ambulance of brandweer wel moet, met "bloedspoed"/"spoed spoed" ter plaatsen te komen. Doel is meer om sneller dan gewoonlijk, maar vooral veilig door het verkeer heen te komen.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


JBV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #326 Gepost op: 24 februari 2016, 23:40:03
Kan het niet gewoon zijn dat de persoon in het voertuig ook andere taken uitvoert bij spoorwegongevallen van welke aard dan ook en daarbij gebruik makend van matriaal wat mee gevoerd wordt in een ander voertuig. Vervolgens bij afronding van die taak heeft hij of zij dan een voertuig bij waarmee je de boel even kan afspuiten?


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #327 Gepost op: 25 februari 2016, 01:45:05
Is het niet beter om de discussie over de noodzaak van blauw-blauw voor de hogedruk-spuiten van ProRail ergens anders te voeren? Hier gaat het toch over voertuigen of vergis ik mij? Ik wil nog steeds informatie hebben over de Volvo: wie heeft wat geleverd, wat zit er in de container/haakarmbak, etc.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #328 Gepost op: 25 februari 2016, 06:25:22
Citaat van: Wouwie link=msg=1408655 date=1456348207
Klopt, deze bussen rijden straks standaard mee bij een inzet van ProRail. Zo gaat in Zwolle de ploegleider ermee rijden. Vandaar dus ook waarschijnlijk het blauw en herrie  ;)

Citaat van: JBV link=msg=1408669 date=1456353603
Kan het niet gewoon zijn dat de persoon in het voertuig ook andere taken uitvoert bij spoorwegongevallen van welke aard dan ook en daarbij gebruik makend van matriaal wat mee gevoerd wordt in een ander voertuig. Vervolgens bij afronding van die taak heeft hij of zij dan een voertuig bij waarmee je de boel even kan afspuiten?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #329 Gepost op: 25 februari 2016, 08:21:00
Citaat van: Defender link=msg=1408651 date=1456347820
Ik denk dat de rechter daar weinig om geeft als je een ongeval krijgt. De regeling is er duidelijk in.
    
a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;
b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;
c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.

Misschien dat je onder punt C nog wat weg kan schrijven mocht je een ernstig ongeval krijgen. Wat natuurlijk ook goed mogelijk is dat de personen in dit busje gewoon snel ter plaatse moeten komen bij een ongeval omdat ze onderdeel zijn van het hulpverleningsteam van ProRail. Dat maakt het dan toch weer even anders.

Een rechter kijkt niet alleen naar de wet- en regelgeving. Als er in een land een vierde hulpverleningsdienst in het leven is geroepen met groene auto's voorzien van blauwe zwaailichten kan de rechter het meenemen in zijn afweging. De ambtenaar van de burgerlijke stand met spoed door Harderwijk laten rijden valt niet onder A, B en C toch?