ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding

Auteur Topic: ProRail Incidentenregie / Ongevallenbestrijding  (gelezen 273439 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #340 Gepost op: 26 februari 2016, 14:55:27
Het kan natuurlijk ook geldelijke reden hebben. Naar mijn weten waren alle HV voertuigen met Blauw en herrie vrijgesteld van de voertuigbelasting enz.
Nee... dit is gebonden aan regels. Onopvallende politiewagens bijvoorbeeld niet.

Opvallende moeten herkenbaar zijn als politie. Het politielogo moet zelfs bepaalde afmetingen hebben om aan die belastingregeling te voldoen.


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #341 Gepost op: 28 februari 2016, 09:35:42
Citaat van: KJS link=msg=1408882 date=1456429723
Wie weet wat ProRail precies doet en waarvoor?

ProRail heeft een beheersovereenkomst met de overheid. Daarin staat exact omschreven wat de taken van ProRail zijn.
Een van die taken is het optreden bij incidenten en het vrijbaan maken (het bergen van gestrande treinen en herstellen van de infrastructuur).

Voor het bestrijden van incidenten is de afdeling incidentregie verantwoordelijk. Deze organisatie is veel groter dan alleen de voertuigen die op de weg komen. Zo worden alle incidenten (van defecten aan materieel en infra tot aan grote ontsporingen) vanuit het OCCR gecoördineerd. Hiervoor is onder de meldkamer spoor opgericht.

De voertuigen die uitgerust zijn met optische en akoestische signalen, zijn van de afdeling incidentbestrijding. Deze organisatie werkt vanuit Utrecht, Rotterdam Feijenoord, Kijfhoek, 2de Maasvlakte, Eindhoven, Zwolle en Schiphol.
Hun taak is om bij een groot aantal incidenten de hulpdiensten te assisteren en daarna de gestrande treinen te bergen. De reden dat zij met P1 mogen rijden is omdat ProRail over specifiek materiaal en kennis beschikt met betrekking tot het bestrijden van incidenten op het spoor. Denk hierbij aan kennis over het stabiliseren van treinen. Maar het kan ook voorkomen dat een snelle inzet nodig om mensen te evacueren, bij voorbeeld in het geval van de uitval van de stroom op een zomers dag. Ook de airco zal dan uitvallen en mensen raken dan snel onwel.

De keuze of er met P1 gereden wordt, wordt gemaakt door de meldkamerspoor in overleg of verzoek met de meldkamer van de veiligheidsregio waar het incident plaatsgevonden heeft.
Bij een zelfdoding wordt bijna nooit net P1 gereden. Uitzonderingen zijn mogelijk.

De ploegen zijn niet groot. Elk ploeglid heeft een eigen voertuig die hij tijdens zijn dienst gebruikt. De vrachtwagens staan op de standplaatsen.

Het zal niet zo zijn dat de wagen met de hogedrukreiniger bij een zelfdoding met P1 ter plaatse komt. Maar omdat dit voertuig ook bij andere incidenten ingezet kan worden is deze wel uitgerust met een installatie.

De nieuwe railwegvoertuigen zijn voorzien van haakarm containers. Deze voertuigen worden vooral ingezet voor het hersporen en bergen en zullen vooral bij groter incidenten op de weg verschijnen. Bijvoorbeeld een incident als afgelopen week in Dalfsen.

Het is dus niet zo dat ProRail altijd altijd met P1 rijdt. Maar als het nodig is kunnen ze dat wel.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #342 Gepost op: 28 februari 2016, 10:43:55
Kijk dat is een prachtige, duidelijke gerichte onderbouwing. Dank.

Ik zie trouwens liever Prorail met blauw blauw rijden met een nuttig doel, dan persfotografen door rood rijden om als eerste (voordat de andere persfotografen terplaatse zijn) foto's en video's
te maken, om die zo snel mogelijk te verkopen.

Dat is toch iets commercieels en niet toegestaan ?

Of is dit nu een andere discussie ?

Delta00


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #343 Gepost op: 28 februari 2016, 15:23:27
Duidelijk verhaal.


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #344 Gepost op: 20 maart 2016, 07:45:45
Twee links naar meer foto's en informatie over de nieuwe railwegvoertuigen van ProRail.
http://www.prorail.nl/nieuws/big-toys-for-big-boys

en

https://www.facebook.com/ProRail/posts/1094053813978447

Pieter


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #345 Gepost op: 22 maart 2016, 01:59:10
Pieter,
de info maakt weer wat meer duidelijk. Hoeveel Volvo's zijn er nu (ik heb al drie kentekens gespot) en wat zijn de standplaatsen? Hebben ze allemaal dezelfde taak en zijn ze derhalve allemaal op dezelfde manier en met dezelfde materialen uitgerust? Hilton (Kommunal) is de opbouwer, maar er staat ook Magirus op de container. Wie heeft wat gedaan?
Paulg


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #346 Gepost op: 28 maart 2016, 09:00:53
Er zijn 4 voertuigen en 5 containers. Elke container heeft een eigen functie, hersporen, asbreukwagen, hijsmateriaal, van de overige 2 ken ik de functie nog niet. Maar mogelijk zijn er containers me een dubbele functie. De standplaats is voor alle wagens Utrecht.
De voertuigen zijn geleverd door Hilton in Maastricht. Zij zijn dealer van Magirus in Nederland dus ik kan mijn voorstellen dat de containers door Magirus gebouwd zijn.

Hoe het exact zit kan ik nog niet helemaal zeggen. Ik zit niet meer zo dichtbij deze organisatie


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #347 Gepost op: 3 april 2016, 17:18:35
Is er toevallig ergens een kaart te vinden met soort van KVT van Prorail?

Was eigenlijk benieuwd welke steunpunt bijvoorbeeld in Amsterdam komt etc..


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #348 Gepost op: 16 april 2016, 17:25:30
Het spoorwegsysteem van de voertuigen stamt van Hilton (kommunal). Het haakarmsysteem van VDL. De containers zijn ruwbouw gerealiseerd door (het inmiddels failliete) Plastisol en afgebouwd en ingericht door Hilton in Maastricht.

De treeplanken onder de containers zijn ingekocht bij Magirus in Ulm. Die hebben deze units normaal onder een tankautospuit zitten. Hilton is importeur van Magirus en dit was een makkelijke manier om met standaard componenten uitschuifbare treeplanken te realiseren. Dit was goedkoper dan zelf een eigen systeem ontwikkelen.


DMC

  • HV Geïnteresseerd
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #349 Gepost op: 16 augustus 2019, 18:31:53
Nieuwe uitrukpost ProRail Incidentenregie Zwolle
Nieuwe uitrukpost ProRail Incidentenregie Zwolle
ProRail
Gepubliceerd op 19 aug. 2014


ProRail opent nieuwe uitrukpost in oude brandweerkazerne

https://indebuurt.nl/zwolle/wonen/brandweerkazerne-zwolle-is-foetsie-dit-komt-er-nu~81337/

Dit gebouw is recent gesloopt, waar gaat ProRail nu heen?

Daarnaast ben ik bezig met een lijstje met ProRail Incidentenbestrijding locaties. Dit heb ik tot nu toe; iemand die mij kan helpen met aanvullingen?


PRORAIL

Utrecht - Nijverhijdsweg 16C
Kijfhoek ?
Rotterdam Feijenoord - Berkenwoudestraat 18
Rotterdam -nog een standplaats??
2de Maasvlakte - Don berghuijskazerne Butaanweg
Eindhoven - Professor Doctor Dorgelolaan
Zwolle - Lijnbaan // gesloopt, waar nu?
Schiphol - Uiverweg bij logistiek
Mvg, DMC