Wel of niet opkomen bij alarmering

Auteur Topic: Wel of niet opkomen bij alarmering  (gelezen 13475 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 4 december 2014, 11:50:38
Citaat van: joostvankempen link=msg=1312254 date=1417639796
Daardoor kwamen onze vrijwilligers niet meer opdagen, omdat we iedere keer halverwege konden omdraaien terwijl zij wel van hun werk of studie moesten.

Dat dit niet leuk is begrijp ik maar niet op komen dagen? :o
Je bent vrijwilliger of niet, ook als het niet uitkomt.
Of gebeurt het vaker dat vrijwilligers niet op komen dagen omdat ze geen zin hebben?
Uiteraard moeten onmogelijke alarmeringsopdrachten aangekaart worden maar bij simpelweg niet op komen dagen graaf je naar mijn mening je eigen organisatie graf...(" die komen toch niet")




mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #1 Gepost op: 4 december 2014, 14:58:47
Citaat van: Doruz link=msg=1312314 date=1417690238
Dat dit niet leuk is begrijp ik maar niet op komen dagen? :o
Je bent vrijwilliger of niet, ook als het niet uitkomt.
Of gebeurt het vaker dat vrijwilligers niet op komen dagen omdat ze geen zin hebben?
Uiteraard moeten onmogelijke alarmeringsopdrachten aangekaart worden maar bij simpelweg niet op komen dagen graaf je naar mijn mening je eigen organisatie graf...(" die komen toch niet")
Dit hangt af van de frequentie waarin dit voorkomt. Als je drie keer per week opgeroepen wordt en als je net de kazerne inloopt wordt het alarm ingetrokken, dan kan ik me heel goed voorstellen dat een werkgever gaat klagen. Een vrijwilliger kan wel heel veel willen, maar uiteindelijk bepaalt ook zijn omgeving zijn beschikbaarheid. Een werkgever of gezin is uiteindelijk een stuk belangrijker dan een vrijwillige betrekking.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 4 december 2014, 15:51:11
Citaat van: mallemiering link=msg=1312330 date=1417701527
Dit hangt af van de frequentie waarin dit voorkomt. Als je drie keer per week opgeroepen wordt en als je net de kazerne inloopt wordt het alarm ingetrokken, dan kan ik me heel goed voorstellen dat een werkgever gaat klagen. Een vrijwilliger kan wel heel veel willen, maar uiteindelijk bepaalt ook zijn omgeving zijn beschikbaarheid. Een werkgever of gezin is uiteindelijk een stuk belangrijker dan een vrijwillige betrekking.

Waar maar het kan niet zo zijn dat een eenheid niet uitrukt omdat ze er geen zin in hebben.
Onderling afstemmen wie er wel of niet gaan maar niet uitrukken of uitvaren als eenheid kan natuurlijk niet. Vrijwillig is niet vrijblijvend. En anders moet je je afvragen of je wel vrijwilliger wilt zijn en of de eenheid überhaupt wel in het alarmeringsprotocol  moet zitten. ( en dan klagen er eenheden waarom ze niet gealarmeerd worden en anderen wel)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 4 december 2014, 17:17:34
Vrijwillig is niet vrijblijvend.

Het klinkt zo mooi, maar hoeveel vrijwilligers krijgen er eigenlijk toestemming om onder werktijd het werk neer te leggen en uit te rukken?
Zonder dat dit gevolgen heeft voor bijv. vrije uren?
Hoe je het ook wendt of keert: de vrijwillige brandweer betaalt de huur en je eten niet. Ik ken ondertussen meer oud-vrijwilligers die ook om deze reden niet meer beschikbaar zijn voor de brandweer omdat de werkgever duidelijk heeft gemaakt dat het werk en het brandweerwerk niet samengaan.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #4 Gepost op: 4 december 2014, 17:46:56
Vrijwilliger zijn betekend niet dat het vrijblijvend is.

Een organisatie steekt veel geld in jou om jouw hobby (je wilt graag mensen helpen/redden) zo leuk mogelijk te maken.

Zoals mijn oud commandant zei toen hij mij aannam: "het enige wat je vrijwillig mag doen is je aanmelden. Opleidingen, oefenavonden en opkomen bij alarmering is verplicht".
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #5 Gepost op: 4 december 2014, 18:15:33
Citaat van: Diamondback link=msg=1312365 date=1417709854
Vrijwillig is niet vrijblijvend.

Het klinkt zo mooi, maar hoeveel vrijwilligers krijgen er eigenlijk toestemming om onder werktijd het werk neer te leggen en uit te rukken?
Zonder dat dit gevolgen heeft voor bijv. vrije uren?
Hoe je het ook wendt of keert: de vrijwillige brandweer betaalt de huur en je eten niet. Ik ken ondertussen meer oud-vrijwilligers die ook om deze reden niet meer beschikbaar zijn voor de brandweer omdat de werkgever duidelijk heeft gemaakt dat het werk en het brandweerwerk niet samengaan.

Inderdaad zullen niet alle bazen toestemming geven en daarom is het bijvoorbeeld handig om mensen in de ploegendienst te hebben die overdag juist weer wel kunnnen.
Daarom moet je ook bij het selecteren van vrijwilligers rekeninghouden dat de eenheid ten alle tijden inzetbaar is. Een ploeg van 30 personen die alleen in het weekend kunnen is dus misschien niet zo'n goed idee. (En al helemaal geen personen die zonder overleg niet op komen dagen na alarmering)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #6 Gepost op: 4 december 2014, 18:49:00
Citaat van: Doruz link=msg=1312375 date=1417713333
Inderdaad zullen niet alle bazen toestemming geven en daarom is het bijvoorbeeld handig om mensen in de ploegendienst te hebben die overdag juist weer wel kunnnen.
Daarom moet je ook bij het selecteren van vrijwilligers rekeninghouden dat de eenheid ten alle tijden inzetbaar is. Een ploeg van 30 personen die alleen in het weekend kunnen is dus misschien niet zo'n goed idee. (En al helemaal geen personen die zonder overleg niet op komen dagen na alarmering)

Dat gaat denk ik steeds meer een probleem worden, gelukkig is het bij ons nog op basis 50/50 en das tegenwoordig denk ik al heel wat. Voor andere vrijwilligers in de HV sport gelden andere regels bij ons alleen na een aed alert ben je doorbetaald een dag thuis.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #7 Gepost op: 4 december 2014, 20:22:06
Waarom een dag thuis na een AED alert? ::)


guest12562

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 4 december 2014, 20:45:06

Inderdaad zullen niet alle bazen toestemming geven en daarom is het bijvoorbeeld handig om mensen in de ploegendienst te hebben die overdag juist weer wel kunnnen.
Daarom moet je ook bij het selecteren van vrijwilligers rekeninghouden dat de eenheid ten alle tijden inzetbaar is. Een ploeg van 30 personen die alleen in het weekend kunnen is dus misschien niet zo'n goed idee. (En al helemaal geen personen die zonder overleg niet op komen dagen na alarmering)

Dat idee klinkt heel aardig maar die samenstelling is eigenlijk alleen op dat moment van toepassing. Het is dynamisch, mensen veranderen bijv van baan. Of op hun werk veranderen bepaalde afspraken. Hierdoor wordt het moeilijker om die samenstelling te waarborgen. Als er dan ook nog eens mensen stoppen begin je weer van voor af aan, helaas kost opleiden tegenwoordig ook zo n twee jaar.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #9 Gepost op: 4 december 2014, 21:17:10
Je kan je ook afvragen of de werkwijze van de betreffende Veiligheids Regio niet nagekeken moet worden.
Er zijn regio's die piepen eerst voertuigen en dan gaan ze pas informeren bij incidentadres (OMS)
Moet je eens voorstellen dat je van de 50x dat je gepiept wordt er maar daadwerkelijk 5x uitrukt en de overige wordt je voortijdig afgemeld.
Tijdens de daguren dat een vrijwilliger weg mag bij zijn werkgever is schaars aan het worden, daarom moet je dit soort situatie's zo veel mogelijk voorkomen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B