Wel of niet opkomen bij alarmering

Auteur Topic: Wel of niet opkomen bij alarmering  (gelezen 13490 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 5 december 2014, 14:02:56
Citaat van: semafoonwinkel link=msg=1312463 date=1417773624
Voor zo'n werkgever moet je eigenlijk niet willen werken, het maakt mij altijd een beetje boos.
Verwacht die werkgever dan wel dat de brandweer komt bij een calamiteit in zijn bedrijf? Vraag hem dat maar eens.
Hoezo? Ik kan me goed voorstellen dat er banen zijn waarbij de combinatie gewoon niet mogelijk is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #21 Gepost op: 5 december 2014, 14:03:18
Citaat van: honderd link=msg=1312497 date=1417783995
Daarom werkt de brandweer met ploegen, en is het gewenst dat als jij wacht hebt je geen alcohol drinkt en dat je in de omgeving van de kazerne/in de eigen gemeente blijft.

Ookal heb je wacht, het kan zijn dat je niet weg mag: vertegenwoordiger, (belangrijke) meeting, productielijn-medewerker, noem het maar op. Hier wordt overdag (van 08:00-18:00) vanwege onderbezetting door mensen die niet weg kunnen/mogen bij hun werk 'dagdienst' meegepiept, wat een vrije instroom is van de vrijwilligers uit de 2 volgende wachtploegen. 's Avonds en 's nachts is er geen onderbezetting en wordt gewoon de eerste wachtploeg gealarmeerd.

De brandweer werkt niet overal met ploegen. Wij hebben alleen een piketploeg buiten kantooruren, en binnen kantooruren vrije instroom.  Heb je piket, kan je er rekening mee houden en dien je gewoon op te komen. (ben je niet beschikbaar, wilt er altijd wel iemand overnemen)



Sowieso vind ik de term 'vrijwillige' al een beetje achterhaald. Inmiddels ontvangen we een uurloon en hebben we hebben bepaalde verplichtingen (volgen van oefeningen, opleidingen en opkomen bij meldingen). Het zou beter volstaan als we 'part-time brandweer' ofzo worden genoemd.

Daarnaast vind ik gewoon, dat als de pieper gaat en je beschikbaar bent, je gewoon moet opkomen. Selecteren op een melding is gewoon uit den boze.. Als je dat doet, vraag ik me af waarom je bij de brandweer zit...


En er zijn inderdaad beroepen die niet/moeilijk te combineren zijn met de vrijwillige brandweer. Overdag als ik (nu op stage, straks weer op school) zit, kan ik ook 99% niet weg. Maar in de uren dat ik vrij ben, en de pieper gaat, kom ik gewoon op. (omdat het zo hoort, en omdat ik het leuk vind)
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #22 Gepost op: 5 december 2014, 14:21:11
Citaat van: semafoonwinkel link=msg=1312463 date=1417773624
Voor zo'n werkgever moet je eigenlijk niet willen werken, het maakt mij altijd een beetje boos.
Verwacht die werkgever dan wel dat de brandweer komt bij een calamiteit in zijn bedrijf? Vraag hem dat maar eens.

Ik kan me wel voorstellen dat hij er moeite mee heeft wanneer je 3x per dag weggaat voor een onnodige OMS of een kat in de boom.

Daarnaast is er het algemene probleem binnen de brandweer dat we 25 man oproepen voor een kat in de boom, terwijl je aan 6 man voldoende hebt.

Maar een werkgever die je niet laat weggaan voor de brandweer, is zeer slecht bezig.
Dat zijn die mensen die het hardste klagen wanneer de brandweer er niet binnen 60 seconden is.

Tsja, ik denk zelf dat je je daar ernstig op verkijkt. Er zijn genoeg werkgevers die geen filantropische instelling hebben en gewoon geld willen verdienen met een werknemer die gewoon beschikbaar is op het werk en niet voor iets anders.

Hoeveel bouwvakkers zitten er nog bij de brandweer? Met die klussen buiten de eigen gemeente zullen dat er al niet veel meer zijn.
Werk je als procesoperator in de industrie, dan zal je werkgever echt niet blij met je zijn als je op de stopknop drukt en de deur uitgaat voor een melding. Laat staan bij vol continu processen. Een bankmedewerker die zomaar de deur uitloopt met tal van afspraken. Zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.

En dan kun je wel stellen dat je daar als werknemer niet zou moeten willen werken, maar dat is helemaal van de ratten besnuffeld. De vrijwillige brandweer betaalt namelijk je rekeningen nog steeds niet, dat doe je met het salaris van je werkgever. En effe ergens anders dan maar een salaris gaan vinden met een werkgever die wel accoord is met deze (let op! ik ga hem er in gooien terwijl ik het eigenlijk een beetje een zeer zwakke term vind als we het hebben over de vrijwillige brandweer) hobby? Het is nog steeds crisis, succes!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 5 december 2014, 15:47:23
Ben ik blij met mijn werkgever. Die doet eigenlijk niet moeilijk, ook omdat hij juist brandweermensen in dienst wil hebben. En dan weet je dat die nog wel eens een uitruk hebben die zich niet laat plannen.
Citaat van: semafoonwinkel link=msg=1312463 date=1417773624
Voor zo'n werkgever moet je eigenlijk niet willen werken, het maakt mij altijd een beetje boos.
Verwacht die werkgever dan wel dat de brandweer komt bij een calamiteit in zijn bedrijf? Vraag hem dat maar eens.

Ik kan me wel voorstellen dat hij er moeite mee heeft wanneer je 3x per dag weggaat voor een onnodige OMS of een kat in de boom.

Daarnaast is er het algemene probleem binnen de brandweer dat we 25 man oproepen voor een kat in de boom, terwijl je aan 6 man voldoende hebt.

Maar een werkgever die je niet laat weggaan voor de brandweer, is zeer slecht bezig.
Dat zijn die mensen die het hardste klagen wanneer de brandweer er niet binnen 60 seconden is.
Wat zou jij er van vinden als werkgever als je personeel meerdere malen per week weg moet voor de brandweer. En dan een half uurtje later weer terug zijn omdat het loos was, of omdat er genoeg op kwamen om die kat uit de boom te halen. Heb je 3 personeelsleden die dan weg zijn voor de brandweer a een half uur mis je als werkgever toch weer anderhalf uur productie, tel dat op als dat meerdere malen gebeurt per week of zelfs langer weg zijn. Dat gaat voor hem aardig in de papieren lopen. En let wel, kan ik mijn brandweerwerk niet meer combineren met mijn werk is het jammer voor de brandweer. Maar mijn werk gaat ten alle tijden voor.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #24 Gepost op: 5 december 2014, 16:22:54
Dat het lastig is voor een baas is duidelijk maar de discussie gaat over het feit dat er blijkbaar HV vrijwilligers zijn die zelf zonder overleg gaan bepalen of ze wel of niet komen bij een alarmering.
Hiermee creëer je dus een onbetrouwbare HV eenheid wat naar mijn mening nooit de bedoeling kan zijn binnen de HV. Vrijwillig is niet vrijblijvend.


toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Reactie #25 Gepost op: 5 december 2014, 21:50:23
als wij niet kunnen melden wij ons af via www.wiib.nl
als te veel af melden word er eerst ge belt  lukt het nog niet word het door alarmeren
ik kan ook niet 24 uur en7 dagen per week


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #26 Gepost op: 5 december 2014, 23:57:31
Maar gebeurt het dan vaak dat HV eenheden niet uitrukken wegens een tekort aan vrijwilligers? ::)


toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Reactie #27 Gepost op: 6 december 2014, 05:18:25
nee
een enkele keer lichen we er uit
meestal is het maar voor een uurtje
dan moet er ook nog een uitruk zijn


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #28 Gepost op: 6 december 2014, 17:00:39
Wat ik mis zijn de cijfers, ik lees hier wel eens 3 keer per week een (OMS) alarmering. Nederland kent voor het grootste deel kazernes gevestigd in (kleine) dorpen, daar vind < 1 keer per week / 2 weken een melding plaats lijkt me?


toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Reactie #29 Gepost op: 6 december 2014, 23:50:22
@fletwet je hebt helemaal gelijk
wij heben laatste weken 1uitruk per week (zeer groot)
maar maanden met 1 uitruk zijn er ook genoeg (meestal zeer klein)