GRIP 2 (uitval gas) Pythagorasstraat e.o. wijk Anklaar - Apeldoorn 07-12-2014

Auteur Topic: GRIP 2 (uitval gas) Pythagorasstraat e.o. wijk Anklaar - Apeldoorn 07-12-2014  (gelezen 14632 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Ik heb me de hele dag vermaakt in Apeldoorn: http://nos.nl/l/731152
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gemeente Apeldoorn @gem_apeldoorn
Het genoemde mobiele nummer is helaas overbelast. Er kan dus niet meer gebeld worden over maaltijden. 1/2 #gasstoring
Heeft u nog een kachel nodig? Meld u dan bij het informatiecentrum 2/2. #gasstoring
7:10pm · 8 Dec 2014

Gemeente Apeldoorn@gem_apeldoorn
Heeft u onverhoopt de bewonersbrief van Liander niet ontvangen? U kunt hem ook lezen op apeldoorn.nl #gasstoring
8:34pm · 8 Dec 2014
http://www.apeldoorn.nl/DATA/TER/docs/nieuws_mededelingen/gasstoring/gasstoring_08122014_v_1_6.pdf


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ginette @Ginette_Bos
@gem_apeldoorn @LianderNLnaar de pers doen alsof er iets gedaan wordt maar ons laten stikken en niets regelen #gasstoring#Apeldoorn#Anklaar
8:20am · 9 Dec 2014


pascal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 371
In ieder geval het woonzorgcentrum heeft weer gas  O0

APELDOORN - Woonzorgcentrum Wilhelmina heeft weer gas en kan de verwarming dus opstoken. Dat heeft netbeheerder Liander laten weten.
De zorginstelling had net als de rest van de wijk Anklaar sinds zondag geen gas en verwarming meer door een leidingbreuk. Door de breuk is zand en water in de gasleiding gekomen.
De gasleidingen rond het zorgcentrum zijn inmiddels schoongemaakt en ontlucht. Liander gaat dinsdagavond proberen om nog zo'n honderd woningen van andere zorgbehoevenden aan te sluiten.

Omroep Gelderland.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: RAdeR link=msg=1313055 date=1418041206
Ik ben benieuwd of grip2 nog steeds van kracht is en Copi en ROT nog steeds bij elkaar komen?

Wie neemt bijv. de beslissing over evacuatie zorgcentrum?
Het CoPI heeft na een tijdje bij zo'n incident weinig meer te doen denk ik. Het ROT zal misschien periodiek nog bij elkaar komen tot het incident beëindigd is.

Er is overigens geen sprake van evacuatie, hooguit ontruiming (een belangrijk verschil, niet alleen taalkundig). Zo'n beslissing ligt in dit geval primair bij de directie van de instelling en is geheel vrijwillig. Zij kunnen wel ondersteuning vragen aan gemeente of veiligheidsregio. Alleen bij acuut gevaar kan de politie of burgemeester een ontruiming bevelen.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Het CoPI stuurt de veldeenheden aan. Dit CoPI beschikt over een Leider CoPI. Deze leider CoPI wordt aangestuurd door het ROT. Deze zitten meestal in het provinciehuis. Deze zijn tijdens de duur van het incident samen en hebben de leiding over de crisisbestrijdingsorganisatie. Het ROT onderhoudt een informatielijn met de burgemeester van de desbetreffende gemeente. Dus zolang er geen afschaling is door de burgemeester (aangezien hij/zij het GRIP-niveau bekrachtigd) komen het ROT en CoPI samen.
De ontruiming!! wordt dus in overleg aangestuurd vanuit het ROT.

Bron: http://www.infopuntveiligheid.nl/video/media/flashanimatie%20GRIP,%20maart%202009.swf


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: p2Elst link=msg=1313505 date=1418234798
Het CoPI stuurt de veldeenheden aan. Dit CoPI beschikt over een Leider CoPI. Deze leider CoPI wordt aangestuurd door het ROT. Deze zitten meestal in het provinciehuis. Deze zijn tijdens de duur van het incident samen en hebben de leiding over de crisisbestrijdingsorganisatie. Het ROT onderhoudt een informatielijn met de burgemeester van de desbetreffende gemeente. Dus zolang er geen afschaling is door de burgemeester (aangezien hij/zij het GRIP-niveau bekrachtigd) komen het ROT en CoPI samen.
De ontruiming!! wordt dus in overleg aangestuurd vanuit het ROT.

Bron: http://www.infopuntveiligheid.nl/video/media/flashanimatie%20GRIP,%20maart%202009.swf
Er staat een aantal fouten in:
- ROT zit volgens mij nergens in het provinciehuis
- De burgemeester heeft niets te bekrachtigen tenzij het grip 3 of hoger wordt, en dan nog hoeft er geen sprake te zijn van een formele bekrachtiging (is wel wenselijk maar niet verplicht)
- CoPI en ROT hoeven niet beide actief te zijn. Bij een GRIP1 heb je alleen een CoPI en bij GRIP 2 kan het CoPI opgedoekt worden terwijl het ROT nog actief is. Dat is vooral het geval als er geen inzet van mensen in het veld nodig is.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Nog eentje voor de Darwin Award:
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2077498/ik-zei-dat-is-gevaarlijk.-hij-zei-zeik-niet-ik-heb-het-koud.htm#.VIqZKHuaSao
Samenvatting: Man steekt BBQ in huis aan, vrouw zegt dat het gevaarlijk is want CO, man zegt "zeik niet ik heb het koud", mevrouw mag met ambu mee, bijna dood. leermomentje


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: GLZ link=msg=1313804 date=1418369688
Er staat een aantal fouten in:
- ROT zit volgens mij nergens in het provinciehuis
- De burgemeester heeft niets te bekrachtigen tenzij het grip 3 of hoger wordt, en dan nog hoeft er geen sprake te zijn van een formele bekrachtiging (is wel wenselijk maar niet verplicht)
- CoPI en ROT hoeven niet beide actief te zijn. Bij een GRIP1 heb je alleen een CoPI en bij GRIP 2 kan het CoPI opgedoekt worden terwijl het ROT nog actief is. Dat is vooral het geval als er geen inzet van mensen in het veld nodig is.

Vergeet vooral het gemeentelijk beleidsteam niet. Na afschaling van GRIP 2, 's avonds 7-12 is het GBT opgezet. Onder leiding van de burgemeester. Hulpdiensten (GHOR, Brandweer, wijkagent) schoven in de dagen erna af en toe aan.

Overleglocatie was op 8-12 in een buitenschoolse opvang in de buurt.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1313847 date=1418388017
Vergeet vooral het gemeentelijk beleidsteam niet. Na afschaling van GRIP 2, 's avonds 7-12 is het GBT opgezet. Onder leiding van de burgemeester. Hulpdiensten (GHOR, Brandweer, wijkagent) schoven in de dagen erna af en toe aan.

Overleglocatie was op 8-12 in een buitenschoolse opvang in de buurt.
Dat is dan alleen niet een GBT zoals bedoeld in de GRIP, maar wel een goede zaak.