Spoedritten ambulance vaak eerstelijnszorg

Auteur Topic: Spoedritten ambulance vaak eerstelijnszorg  (gelezen 22400 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #10 Gepost op: 11 december 2014, 18:56:36
Interessant rapport vanwege het gebrek aan benoemen van de meest essentiele schakel in de (alarmerings)keten.
Namelijk de melder, zijnde wel of geen EHBO-er of BHV-er.
Je kan de 1e en 2e lijns zorg nog zo goed organiseren, de melder kan ondanks alle meldkamer protocollen wellicht meegezogen worden in meldkamer vragen welke de melder niet direct kan beantwoorden, eerst moet (laten) controleren en/of domweg niet weet hoe te handelen om dit te weten te komen. Bij het niet kunnen vaststellen of er wel of geen sprake is van levensbedreigende situaties wordt er dus volop ingezet. Ten onrechte of niet ten onrechte, het percentage van onnodige spoedritten is gewoon te hoog.

Zou het niet zo kunnen zijn dat door gebrek aan inzicht, kennis en vaardigheid in de EHBO dat 1-1-2 melders uitgaan van een worst case scenario en als gevolg de melding hoger wordt ingeschaald.
Als de basis (kennis en vaardigheden) van de melder al niet goed is dan is het te begrijpen dat een situatie van onnodige spoedritten is ontstaan.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 11 december 2014, 19:08:25
1. Beetje dom dat je de 112-melder überhaupt vergelijkt met een EHBO-er of EHV-er. We hebben het hier gewoon over een melder. Iemand die 112 moet bellen.

2. Meegezogen worden in ''meldkamervragen''?
De vragen zijn zodanig simpel en direct dat een ieder ze kan beantwoorden, zelfs een kind van 5.

Dat je termen als kennis, vaardigheid, EHBO, WCS aanhaalt bij 112-meldingen geeft mij sowieso te denken. En dan nog beginnen over opschalingen ook.

Tot slot begin je zelfs nog eens over de kennis van de melder. Ongelofelijk. Lees nu eens terug wat je typt. Je hebt het over de kennis en vaardigheden van de melder. Een willekeurige burger in nood. Man man man...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #12 Gepost op: 11 december 2014, 19:12:38
Komt dit niet ook door het nieuwe DIA principe? Zodra het adres bekend is, gaat de ambulance rijden? Of vallen die cijfers hier niet onder. Men heeft er dan toch zelf voor "gekozen" om meer onnodige ritten te gaan rijden om eerder ter plaatse te kunnen zijn als het echt noodzakelijk is?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 11 december 2014, 19:21:08
Onnodige ritten? Nee, hetzelfde aantal ritten met het verschil dat men eerder op pad wordt gestuurd....


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #14 Gepost op: 11 december 2014, 19:28:25
Citaat van: Dinges link=msg=1313735 date=1418321305
Tot slot begin je zelfs nog eens over de kennis van de melder. Ongelofelijk. Lees nu eens terug wat je typt. Je hebt het over de kennis en vaardigheden van de melder. Een willekeurige burger in nood. Man man man...
Die willekeurige burger in nood kan wel eens een chirurg zijn, of wat dan ook. Het raport lezende kan ik eigenlijk ook het punt van Willem wel zien.

Ik denk zelfs Dinges als jij kijkt door de ogen van een niet hulpverlener dat ook jij moet beamen dat het valt en staat met wie of wat de melder is. Is het een melder in paniek, kalm, makkelijk pratend, makkelijk concluderend... enz. Oh en die vijf vragen.... niet zo simpel als jij het zegt bij elke situatie.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #15 Gepost op: 13 december 2014, 09:10:58
Citaat van: Dinges link=msg=1313740 date=1418322068
Onnodige ritten? Nee, hetzelfde aantal ritten met het verschil dat men eerder op pad wordt gestuurd....

Toevallig weet ik dat ook een DIA rit nog wel eens gecanceld wordt.. dus is het mogelijk dat het wel meer ritten oplevert als die meetellen.

Ik kan me wel ten dele vinden in wat HIT zegt. Een in paniek zijnde melder doet toch iets anders met je dan wanneer iemand rustig belt. Het is dan natuurlijk de kunst van de meldkamercentralist(e) om daar doorheen te prikken en een adequate triage uit te voeren en de urgentie correct in te schatten. En daarom moeten we de rol van de melder ook niet overschatten.
We hebben nou een maal voor een tamelijk defensief triage systeem gekozen waarbij we liever 10x teveel rijden dan 1x te weinig.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #16 Gepost op: 13 december 2014, 09:45:38
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1314083 date=1418460217
Gelukkig is de heer De Nooij zelf een objectieve en betrouwbare bron........volgens mij zit hij 'tot over zijn oren' verweven met de firma die ProQ&A in de markt zet. Ben benieuwd of zijn bestuur van zijn nevenfunctie op de hoogte is......

 :-\ :D 0098
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #17 Gepost op: 13 december 2014, 09:49:23
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1314080 date=1418458258
Toevallig weet ik dat ook een DIA rit nog wel eens gecanceld wordt.. dus is het mogelijk dat het wel meer ritten oplevert als die meetellen.


Heeft de invoer van ProQ&A ook gevolgen voor de toename van het aantal ritten? Als ik de geluiden zo hoor wordt er vaker een ambulance ingezet door het ProQ&A protocol dan voor de invoer. Helaas heb ik daar nog geen onderzoek over gezien.

Mijn eigen ervaringen zijn in ieder geval wel zo. Voorheen kon ik overleggen en dan werd op basis van het overleg een auto gestuurd of niet (uiteraard niet bij extreem spoedeisende gevallen). Nu krijg ik voor alles een auto en het liefst onder A1.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 14 december 2014, 20:39:12
quote uit het stuk van Jan de Nooij;  ''.. en onderwerp voor toekomstig onderzoek zou zijn om na te gaan hoe vaak achteraf de door huisartsen en andere zorgverleners aangevraagde ambulancezorg als niet noodzakelijk kan worden geklassificeerd zodat de overtriage bij hulpvragen van leken in perpectief kan worden gezet ten opzichte van de professionele aanvrager van ambulancezorg.''

Naar dit antwoord ben ik razend nieuwsgierig! Ben benieuwd wanneer de huisartssonderzoekers de resultaten daarvan gaan presenteren...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 14 december 2014, 20:41:09
Citaat van: RAdeR link=msg=1313273 date=1418109199
Het AD heeft het onderzoek inmiddels ook opgemerkt.  ::)

AD.nl @ADnl
Ruim 40 procent van de ambulanceritten na een 112-melding is onnodig, blijkt uit onderzoek http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3806925/2014/12/09/Bijna-de-helft-van-spoedritten-ambulance-is-onnodig.dhtml
6:00am · 9 Dec 2014

AD citeert dom en domweg een niet adequate quote uit een klein onderzoek.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod