Spoedritten ambulance vaak eerstelijnszorg

Auteur Topic: Spoedritten ambulance vaak eerstelijnszorg  (gelezen 22401 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 14 december 2014, 20:42:43
Citaat van: RemRoof link=msg=1313301 date=1418124826
En ook welk percentage er alsnog door de huisarts per ambulance wordt ingestuurd.

RemRoof

En welk percentage door HA per ambu wordt ingestuurd omdat de patient geen taxi kan betalen?!

En welk percentage door ambulance naar huisarts wordt gestuurd?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #21 Gepost op: 14 december 2014, 20:44:22
Citaat van: Dinges link=msg=1313740 date=1418322068
Onnodige ritten? Nee, hetzelfde aantal ritten met het verschil dat men eerder op pad wordt gestuurd....
Hmm, misschien heb ik het DIA principe dan verkeerd begrepen. Maar gaat de ambulance nu niet standaard rijden als het adres bekend is? Waar er voorheen eerst werd uitgevraagd en de centralist vervolgens besliste om wel of geen ambulance te sturen? Als dat het geval is dan neemt het aantal ritten toch gewoon toe?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #22 Gepost op: 14 december 2014, 21:07:27
DIA, ProQA..Dit zijn 112-meldingen. De ambu wordt alvast op pad gestuurd...blijkt later in het uitvraagfeestje dat het een HA-ritje is, wordt het een HA-ritje. En zo kan het alle kanten opgaan. Zo moppert de HA op ambu ritjes en mopperen wij op HA-ritjes. En zo houden we elkaar lekker bezig.


Maar ontopic; nee, het syteem / uitvraagprotocol bepaald of er een auto naartoe gaat. Dat er direct een ambu gaat rijden klopt. Maar of het achteraf een HA-rit is of wat anders, tja...de ambu rijdt toch al..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #23 Gepost op: 14 december 2014, 21:22:03
E.e.a. nalezende zou ik je gelijk kunnen geven. En dat doe ik ook.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #24 Gepost op: 15 december 2014, 22:10:59
Diverse berichten n.a.v. een bericht wat niet paste binnen de kaders van forumreglement zijn verwijderd.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #25 Gepost op: 15 december 2014, 22:38:51
Toch is mijn ervaring wel zoals in het onderzoek wordt weergegeven. Als je nu kijkt op wat voor meldingen we tegenwoordig rijden.............. Ik heb voornamelijk s avonds en snachts het idee dat de HAP makkelijker een ambu stuurt dan zelf gaat kijken. Persoonlijk vind ik dat je goed kan zien dat er een verschuiving is in de hulpverlening, ambu doet veel meer hap ritten, wat eigenlijk voor de huisarts is.
Of dit te maken heeft met het systeem op de meldkamer, zal deels waar zijn.
Dan heb je ook nog die DIA ritten, voor de nacht geen prettige uitvinding. Kan je wel vertellen dat als je s nachts 2 x voor jan joker uit je bed wordt gehaald in de AWD, ik niet vrolijk kan blijven als ik in het scherm zie "geannuleerde dia". 2 x voor niets je bed uit en je nacht is naar de knoppen, helaas wordt daar weinig aandacht aan gegeven( aanrij tijden zijn dan nog steeds belangrijker dan de gezondheid van de ambu medewerkers, helaas).
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Multihulpverlening

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #26 Gepost op: 15 december 2014, 23:36:48
Wel bijzonder te lezen dat je tweemaal in 1 nacht een afgebroken DIA meemaakt. Ongeveer 95% van de DIA ritten gaan gewoon door op een A2 of een A1.....het zal wel een hele drukke nacht geweest zijn. Verder vind ik het schokkend te lezen dat je liever in bed blijft liggen dan dat je klaar staat voor je patiënten ook al gaat de rit soms niet door omdat na volledig uitvragen dit een melding voor de huisarts is. Volgens mij ben je gewoon aan het werk en heb je een job waar zorg zeer hoog moet staan.


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #27 Gepost op: 15 december 2014, 23:40:55
Citaat van: ambukampen link=msg=1314653 date=1418679531
Ik heb voornamelijk s avonds en snachts het idee dat de HAP makkelijker een ambu stuurt dan zelf gaat kijken.

Ik kan je uit eigen ervaring melden dat het echt niet alleen avonds en nachts is, maar ook in de weekenden overdag. Langzaam gaan alle HAPs in alle regio's over op het NTS triage systeem; dat in opzet veel defensiever is dan de NHG triage klapper die hiervoor op veel posten werd gebruikt.
In het NTS wordt vanuit het systeem geen rekening gehouden met wat de patiënt buiten de antwoorden op triage vragen aangeeft. mede door het defensieve karakter komt er snel een hoge urgentie uitrollen (U1 of U2). Bij een U1 triage geeft het systeem aan dat er of een ambu onder A1 moet rijden of de HAP onder U1. Natuurlijk is het aan de assistente/triagiste om het verhaal van de patiënt mee te nemen in de urgentie die hij/zij er uiteindelijk aan geeft. Maar er zijn meerdere redenen te bedenken waardoor een triagiste dit soms niet doet:

1: Een urgentie downgraden is altijd lastiger dan upgraden ( als je van een volgens NTS U1 urgentie een U3 maakt en iemand overlijdt dan komt dat op jou bord)
2: Niet altijd een huisarts direct in de buurt om te overleggen
3: Onbekendheid met een bepaalde klacht / gebrek aan ervaring waardoor een visite minder snel wordt afgeschaald.

Helaas komt het hierdoor voor dat er heel snel ambulances onder A1 worden gestuurd naar naar mensen die de HAP hebben gebeld.
Begrijp me niet verkeerd: bij een klassieke POB, CVA etc denk ik dat het goed is dat er direct een ambu gaat rijden (onder het mom: schoenmaker blijf bij je leest). Maar juist in de patientencategorie: op leeftijd, multimorbiditeit, polyfarmacie, "Moet deze patiënt nog wel ingestuurd" heeft de HAP in spoedsituaties denk ik een meerwaarde. En hetzelfde geldt voor een "simpele" hypo.

Ik denk dat dit in de lijn van de uitkomsten van deze " een-richting" georiënteerde studie een beetje de nieuwe tendens wordt. De mensen worden steeds mondiger, er is meer informatie beschikbaar, er worden hogere eisen aan kwaliteit gesteld, en daardoor is er minder ruimte voor eigen interpretatie en zal het steeds meer  " safe than sorry " en " liever 10x teveel dan 1x te weinig" worden, ondanks dat dit in de toekomst misschien gaat leiden tot kwaliteitsverlies.

urgenties HAP:
U0 (rood): uitval vitale functies / reanimatie : direct ambulance/ evt + HAP
U1 (oranje): levensbedreigend: binnen 15min of AMBU of HAP tp
U2 (geel): spoed: binnen 1 uur HAP tp
U3 (groen): dringend: geringe kans op permanente schade, ip HAP binnen enkele uren TP
U4 (lila): routine: verwaarloosbare kans op permanente schade, ip dezelfde dag HAP tp
U5 (grijs): advies: ip zelfzorg advies, contact eigen HA bij aanhouden klachten / volgende dag.


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #28 Gepost op: 15 december 2014, 23:45:45
Citaat van: Multihulpverlening link=msg=1314668 date=1418683008
Ongeveer 95% van de DIA ritten gaan gewoon door op een A2 of een A1.....

hebben we daar bronnen voor die dat ondersteunen? Kan me bijna niet voorstellen namelijk

Citaat van: Multihulpverlening link=msg=1314668 date=1418683008
Verder vind ik het schokkend te lezen dat je liever in bed blijft liggen dan dat je klaar staat voor je patiënten ook al gaat de rit soms niet door omdat na volledig uitvragen dit een melding voor de huisarts is.

Wanneer je tijdens een fulltime functie regelmatig "loos alarm" krijgt verminderd dit bij heel veel mensen denk ik de concentratie en de alertheid omdat je bij de volgende oproep denkt: zou het weer een geannuleerde DIA zijn?. Daarnaast geef ik je gelijk dat je aan het werk bent, en juist daarom wekt het annuleren van ritten frustratie op, omdat je liever echt op pad gaat dan voor jan met de korte achternaam uit bed sprint en er 3 min later weer in ligt.


Multihulpverlening

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #29 Gepost op: 16 december 2014, 00:05:37
In ProQa en GMS kan je precies terugzien hoeveel coderingen waar een verwijzing naar de huisarts uitkomt in een bepaalde periode voor zijn gekomen. Tevens kan je precies zien hoeveel van deze verwijzing overruled zijn door de centralist. Leg dat naast het aantal 112 meldingen en je zal zien dat je over dit soort percentages spreekt.

Het regelmatig loos alarm krijgen valt dus best mee. Daarnaast een aanname doen over de volgende melding met "het zal wel weer......zijn" is de eerste stap richting kokervisie met alle mogelijke gevolgen van dien. De human factor is een grote vijand van het leveren van goede zorg.