Spoedritten ambulance vaak eerstelijnszorg

Auteur Topic: Spoedritten ambulance vaak eerstelijnszorg  (gelezen 22526 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #30 Gepost op: 16 december 2014, 12:01:44
Citaat van: Multihulpverlening link=msg=1314668 date=1418683008
Wel bijzonder te lezen dat je tweemaal in 1 nacht een afgebroken DIA meemaakt. Ongeveer 95% van de DIA ritten gaan gewoon door op een A2 of een A1.....het zal wel een hele drukke nacht geweest zijn. Verder vind ik het schokkend te lezen dat je liever in bed blijft liggen dan dat je klaar staat voor je patiënten ook al gaat de rit soms niet door omdat na volledig uitvragen dit een melding voor de huisarts is. Volgens mij ben je gewoon aan het werk en heb je een job waar zorg zeer hoog moet staan.

Beste Multihulpverlening:

Jammer dat je het zo interpreteer, dat ik liever in bed blijf dan klaar staat voor patiënten. Ik kan je bij deze aangeven dat al moet ik s nacht 3 x mijn bed uit voor serieuze zaken je mij niet zal horen. Jou interpretatie vind ik dan ook onder de gordel, en niet te accepteren. Als hulpverlener sta je altijd klaar voor de patiënt 24 uur per dag 7 dagen per week, echter voor jan joker uit je bed gehaald worden vind niemand prettig. Dan je opmerking van dat ik een job heb waar zorg hoog moet staan, dat ben ik mij na meer dan 10 jaar ervaring meer dan van bewust, geen opmerking die jij moet plaatsen denk ik.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #31 Gepost op: 16 december 2014, 12:27:32
Citaat van: Multihulpverlening link=msg=1314668 date=1418683008
Verder vind ik het schokkend te lezen dat je liever in bed blijft liggen dan dat je klaar staat voor je patiënten ook al gaat de rit soms niet door omdat na volledig uitvragen dit een melding voor de huisarts is. Volgens mij ben je gewoon aan het werk en heb je een job waar zorg zeer hoog moet staan.

Misschien moet je je eens verdiepen in wat een AWD is?


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #32 Gepost op: 16 december 2014, 13:21:22
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1314697 date=1418729252
Misschien moet je je eens verdiepen in wat een AWD is?
Voor de lezers onder ons zonder kennis van zaken (waaronder ik), wat is AWD? Met de zoekfunctie/Google kom ik niet veel verder (behalve all-wheel-drive  0098)


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #33 Gepost op: 16 december 2014, 13:38:50
Citaat
Een aanwezigheidsdienst (AWD) is een dienst van ten hoogste 24 uur gedurende welke een werknemer, soms voorafgaand of aansluitend aan een normale dienst, verplicht is om op de arbeidsplaats aanwezig en beschikbaar te zijn om op oproep zo spoedig mogelijk arbeid te verrichten.
De AWD wijkt af van de consignatie- en van de bereikbaarheidsdienst. De verplichte aanwezigheid op de arbeidsplaats wordt namelijk gerekend als arbeidstijd.
In een beperkt aantal arbeidssituaties is het echter noodzakelijk dat de werknemer direct in staat moet zijn om na de oproep aan het werk te gaan. De werkgever verwacht van de werknemer daarom wel een prestatie in de vorm van de verplichte aanwezigheid op de arbeidsplaats, maar buiten de arbeid uit oproepen geen andere werkzaamheden.
Voorbeelden van sectoren waar AWD worden gebruikt zijn de zorg (gehandicaptenzorg, verpleeg- en verzorgingshuizen, ziekenhuizen, geestelijke gezondheidszorg, ambulancezorg), jeugdhulpverlening, schippersinternaten, welzijn en maatschappelijke dienstverlening, bij de brandweer en bij defensie.
Behalve AWD worden deze diensten in de praktijk ook wel piketdiensten, slaapdiensten, beschikbaarheidsdiensten of wachtdiensten genoemd.
http://werktijden.blogspot.nl/2014/01/wat-regelt-de-arbeidstijdenwet-over.html

Gewoon via google 98uiye
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #34 Gepost op: 16 december 2014, 15:27:04
Citaat van: Multihulpverlening link=msg=1314668 date=1418683008
Wel bijzonder te lezen dat je tweemaal in 1 nacht een afgebroken DIA meemaakt. Ongeveer 95% van de DIA ritten gaan gewoon door op een A2 of een A1.....het zal wel een hele drukke nacht geweest zijn. Verder vind ik het schokkend te lezen dat je liever in bed blijft liggen dan dat je klaar staat voor je patiënten ook al gaat de rit soms niet door omdat na volledig uitvragen dit een melding voor de huisarts is. Volgens mij ben je gewoon aan het werk en heb je een job waar zorg zeer hoog moet staan.

Handig als je jezelf eerst eens even voorstelt en aangeeft wat je achtergrond is mbt multihulpverlening...

Overigens zijn er ook nog steeds ambulanceposten die en 24 urr dienst kennen, zelfde systeem als de broepsbrandweer heeft. De vergoedingklok gaat dan pas tikken bij een rit die je gaat doen, voor de rest wordt die nacht bijna in eigen tijd geslapen, dus heb je wel wat meer ''rechten'' dan een 8 uurs nachtdienst. De reden van een 24 uur dienst is dat die post 's nachts weinig inzetten kent mar er wel moet zijn qua paraatheid, zonder die 24 uur dienst zou de ambupost onrendabel worden en worden verplaatst naar een gebied dat meer rendement biedt...wel jammer voor de burgers.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #35 Gepost op: 16 december 2014, 15:28:32
Citaat van: Multihulpverlening link=msg=1314675 date=1418684737
In ProQa en GMS kan je precies terugzien hoeveel coderingen waar een verwijzing naar de huisarts uitkomt in een bepaalde periode voor zijn gekomen. Tevens kan je precies zien hoeveel van deze verwijzing overruled zijn door de centralist. Leg dat naast het aantal 112 meldingen en je zal zien dat je over dit soort percentages spreekt.

Het regelmatig loos alarm krijgen valt dus best mee. Daarnaast een aanname doen over de volgende melding met "het zal wel weer......zijn" is de eerste stap richting kokervisie met alle mogelijke gevolgen van dien. De human factor is een grote vijand van het leveren van goede zorg.

Gelukkig weet jij het allemaal veel beter......   weer een hoog IWAB  gehalte :o  ???
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #36 Gepost op: 16 december 2014, 15:58:22
Citaat van: Multihulpverlening link=msg=1314668 date=1418683008
Verder vind ik het schokkend te lezen dat je liever in bed blijft liggen dan dat je klaar staat voor je patiënten ook al gaat de rit soms niet door omdat na volledig uitvragen dit een melding voor de huisarts is. Volgens mij ben je gewoon aan het werk en heb je een job waar zorg zeer hoog moet staan.

Wat ik nog even kwijt wilde (totaal off topic overigens): veel Wanabees hier denken dat "hulpverlener" een roeping en "je leven" is. Laat ik je uit de droom helpen: het is gewoon een baan voor gewone mensen van vlees en bloed, met emoties, een gezin en een privéleven. Bij zo'n baan horen goede arbeidsvoorwaarden en voldoende momenten om te rusten en te herstellen van je werk.

AWD diensten waren in het leven geroepen omdat het te duur was om een ambulance "paraat" te maken. Dat hield dan weer verband met het geringe aantal ritten. Wat er nu langzaam aan het gebeuren is, is dat door die geweldige uitvraagsystemen en "innovaties" zoals DIA, het aantal ritten enorm aan het toenemen is. Daardoor neemt de werkdruk en de belasting van werknemers enorm toe.

Zorg is belangrijk. Maar wie zorgt er voor (oa.) Ambulancezorgverleners?


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #37 Gepost op: 17 december 2014, 11:18:40
Er heeft zeker een verschuiving  plaatsgevonden in de ambulance wereld  w.b.t. de rit aanbod. We doen meer ritten die eigenlijk voor de h.a zijn en  er worden meer ritten vanaf de h.a.p meteen doorgeschoven naar de ambu. Soms terecht vaak ook niet zoals dit onderzoek laat zien. Dit merken we toch allemaal wel in het rit aanbod?

Ik vraag mij wel af zijn wij als ambu bemanning competent genoeg om het werk van de huisarts over te nemen? Zijn we daar genoeg voor opgeleid t.o.v. de huisarts?  
De ambulance hulpverlening is erg veranderd de laatste jaren. Nu hebben we Nurse Practitioners , Rapid Responders, MICU’s enz.  Ook in opleidingen is veel veranderd, van de pleeg en chauff. wordt tegenwoordig veel meer gevraagd.

Toch vinden wij het maar  “normaal”dat wij worden ingezet voor ritten die eigenlijk voor een huisarts zijn.  De pleeg gaat 2 dagen naar Harderwijk, volgt de AMLS cursus, en wordt dan op pad gestuurd. Wij vinden dit normaal, en het “hoort bij ons werk”.  Echter huisartsen werk is een specialisme, waar een gedegen opleiding aan vast zit.  Nu is het binnen de ambu wereld zo geregeld, wij doen een cursus van 2 dagen en  wij kunnen dat ook wel.  Voor alle duidelijkheid wil ik de kennis en kunde van de ambu pleeg niet onderschatten, maar huisartsen werk is een vaak apart.

Wij staan al op onze achterste poten als er mensen zijn die pleeg willen worden op de ambu en daarvoor een ander traject volgen (BMH)  dan vroeger de gewoonte was. Dit kan volgens de meeste mensen niet want de klinische ervaring …………….  Is het echter niet zo dat wij nu hetzelfde doen met de ritten die eigenlijk voor de h.a. bestemd zijn? Wij hebben tenslotte toch een 2 daagse opleiding gevolgd, dus ………….!! Is dit wel acceptabel????? Ik vraag het mij  af.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #38 Gepost op: 17 december 2014, 11:44:42
Er valt genoeg winst te behalen, zoals in iedere tak van sport. Laten we beginnen met het gelijk trekken van de urgentie; A1, A2, B1, B2 (B). Ipv U1, U2, prio 1 t/m 5, noem het allemaal maar. 1 urgentie.
Stap 2 is allen het NATO-alfabet beheersen, zoals bij pol, brw en defensie al normaal is; de alpha-bravo-charlie etc...Voorkomt ook misverstanden.
Dat is de basis.
Zo blijft de communicatie i.i.g. helder. (en zo weten artsen en centralisten welke urgentie aan welke melding moet worden gekoppeld, want hier gaat het nogal eens mis)

Als we deze basisregels op orde hebben kunnen we eens verder gaan kijken. Of zeg ik nu wat raars?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #39 Gepost op: 17 december 2014, 11:56:07
Citaat van: Dinges link=msg=1314996 date=1418813082
Er valt genoeg winst te behalen, zoals in iedere tak van sport. Laten we beginnen met het gelijk trekken van de urgentie; A1, A2, B1, B2 (B). Ipv U1, U2, prio 1 t/m 5, noem het allemaal maar. 1 urgentie.
Stap 2 is allen het NATO-alfabet beheersen, zoals bij pol, brw en defensie al normaal is; de alpha-bravo-charlie etc...Voorkomt ook misverstanden.
Dat is de basis.
Zo blijft de communicatie i.i.g. helder. (en zo weten artsen en centralisten welke urgentie aan welke melding moet worden gekoppeld, want hier gaat het nogal eens mis)

Als we deze basisregels op orde hebben kunnen we eens verder gaan kijken. Of zeg ik nu wat raars?
Het Nederlandse telefoonalfabet geldt nog steeds in het Nederlandse taalgebied ;-)   Het NATO spelalfabet associeer ik toch iets te veel met het leger en amerikaanse series  ::) Maar voor internationaal optreden in grensgebieden kan NATO spelalfabet wel erg handig zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod