HBT Bevelvoerder ????

Auteur Topic: HBT Bevelvoerder ????  (gelezen 6894 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

snowbully

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Daar is van Lunteren.....
Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2005, 16:00:06
ben ik deels met je eens maar ik ben bang dat je dan krijgt hoe help je vrijwillig brandweer nederland naar de klote.

Ik ben van mening dat deze vrijwillige brandweer zichzelf naar de klote helpt.
Volgens mij zijn de eisen die aan de brandweer gesteld worden redelijk transparant; de zorgnorm is duidelijk omschreven en (zie het stukje vaan OOV) ook de opleidingseisen van brandwachten, bevelvoerders en OvD's (OvD-en?) zijn duidelijk.
Het is een taak voor de commandant dat hij over voldoende opgeleid en geschoold personeel beschikt. Kan hij dit niet dan zal hij dit aan moeten geven aan de burgemeester en passende maatregelen moeten enemen. En dan geen maatregelen zoals uitrukken met onvoldoende geschoold personeel of andere bokkie-wokkie oplossingen om het maar zo budgetneutraal mogelijk op te lossen.

De vrijwillige brandweer wil toch een proffesionele uitstraling hebben? Los het dan ook proffesioneel op?


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2005, 17:14:34
Ben ik het mee eens!

Groet Ronald.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2005, 20:16:39
Ik ben van mening dat deze vrijwillige brandweer zichzelf naar de klote helpt.
Volgens mij zijn de eisen die aan de brandweer gesteld worden redelijk transparant; de zorgnorm is duidelijk omschreven en (zie het stukje vaan OOV) ook de opleidingseisen van brandwachten, bevelvoerders en OvD's (OvD-en?) zijn duidelijk.
Het is een taak voor de commandant dat hij over voldoende opgeleid en geschoold personeel beschikt. Kan hij dit niet dan zal hij dit aan moeten geven aan de burgemeester en passende maatregelen moeten enemen. En dan geen maatregelen zoals uitrukken met onvoldoende geschoold personeel of andere bokkie-wokkie oplossingen om het maar zo budgetneutraal mogelijk op te lossen.

De vrijwillige brandweer wil toch een proffesionele uitstraling hebben? Los het dan ook proffesioneel op?
Dat heb je nu eens mooi verwoord  8) ;D


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #23 Gepost op: 31 augustus 2005, 23:31:46
Het is een taak voor de commandant dat hij over voldoende opgeleid en geschoold personeel beschikt. Kan hij dit niet dan zal hij dit aan moeten geven aan de burgemeester en passende maatregelen moeten nemen. En dan geen maatregelen zoals uitrukken met onvoldoende geschoold personeel of andere bokkie-wokkie oplossingen om het maar zo budgetneutraal mogelijk op te lossen?

Ja ik ben het helemaal met je eens, er worden vaak de meeste kromme regelingen bedacht om zaken op te lossen. Problemen worden met problemen opgelost. Daarmee heb je nog niet de oorzaak te pakken en vaak ook niet het gehele probleem opgelost. Er moet eens verder gekeken worden dan de neus lang is, en niet elke keer maar een ad hoc beslissing genomen worden.

Ik denk dat je pas echt serieus bezig bent als leiding, als je jezelf in de ogen durft te kijken. Het draait hier namelijk niet om de brandweer, maar om het product wat geleverd wordt:
De burger moet zo goed en zo snel mogelijk geholpen worden!!!


Het maakt hem niet uit welke 'rode auto' voor de deur komt te staan, als er maar een komt. En daarmee bedoel ik dat er een volledig inzetbare TS staat!! De veiligheid van de burger en van de hulpverleners moet bij een incident gewaarborgd zijn!

Ik vind dat we meer brandweer nederland moeten worden waar iedereen het zelfde doet.
Tot die tijd zullen wij soms met 5 man en hbt op de bok uitrukken en soms met 10 man in de wagen gepropt terwijl utrecht oost die dus 2 km verderop ligt met 6 man en OB uitrukken.


Dus geen HBT op de Bok en zeker niet met meer als 8(liefst 6) man op een TS uitrukken. Die bevelvoerder moet eigen verantwoordelijkheid nemen en wegsturen. Iedere bevelvoerder heeft maar een beperkte 'Span of Controle'; De hoeveelheid mensen die hij maximaal tegelijk kan aansturen. Wanneer men met zoveel man uitrukt en er komt nog een ondersteunend voertuig bij dat onder zijn leiding valt. Dan kan hij gewoon het overzicht niet meer houden (hoe graag hij het ook wil) met het gevolg dat veiligheid tijdens de inzet in het geding komen.
Brandwacht 1e klas + WVD


brw martijn

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 4 september 2005, 16:36:08
Ik ben het met jullie eens, waarom ik nu opeens zo omkeer? Het is waar dat wij het hier zo doen maar ik kan het niet anders dan hoe het hier gebeurt. Ik heb bij jullie een reactie uitrelokt waar ik het grotendeels mee eens bent! Met jullie reactie's kan ik weer wat meer en dan bedoel ik wat mensen binnen het korps duidelijk maken hoe het ergens anders aan toe gaat, wat wel mag maar zeker niet mag en hoofdzakelijk dat hun ook gaan nadenken en er iets aan gaat gebeuren.

Misschien niet de juiste mannier om dit te doen maar door discusie krijg je het meeste boven water.