Grote brand (winkelcentrum) Meidoornplein - Wezep 12-12-2014

Auteur Topic: Grote brand (winkelcentrum) Meidoornplein - Wezep 12-12-2014  (gelezen 15476 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 12 december 2014, 16:43:20
Er wordt veel te lang door gemodderd met hoge druk. Zeker de 2e keer had al meteen ingezet moeten worden met lage druk. Je ziet direct aan de rook dat je met een hele andere brand te maken hebt. De tweede brand heeft de tijd gehad om in verborgen ruimtes op te bouwen, mede door de rijkelijke zuurstofvoorziening door de niet dicht getimmerde ramen. Dus alles is aanwezig om die tweede brand te laten gebeuren. Ik denk dat het een mazzeltje is dat het gehele winkelblok niet nog eens geheel plat was gebrand. ::)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #21 Gepost op: 12 december 2014, 17:48:41
We zijn niet meer gewend snel lage druk in te zetten en zijn te veel verteld dat hoge druk en dan met name rookgaskoeling het ultieme op het gebied van blussen was. Wat mij betreft moeten we weer terug naar de basis en snel(ler) overschakelen op lagedruk. Sterker nog bij dit soort branden moet je direct beginnen met LD en HD lekker op de haspels laten zitten.

Maar de brandweer is een starre en eigenwijze organisatie waarin veranderingen langzaam gaan. Hier ligt een goede taak voor het NIFV, Brandweer Nederland of hoe ze zich tegenwoordig ook noemen. Ook de grote korpsen moet de rest van NL meenemen. Gelukkig hoor en daar steeds meer iniatieven op het gebied van lage druk. Haaglanden gaat zelfs DLS (OneSeven) van de voertuigen afhalen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #22 Gepost op: 12 december 2014, 18:08:38
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1313924 date=1418402921
We zijn niet meer gewend snel lage druk in te zetten en zijn te veel verteld dat hoge druk en dan met name rookgaskoeling het ultieme op het gebied van blussen was. Wat mij betreft moeten we weer terug naar de basis en snel(ler) overschakelen op lagedruk. Sterker nog bij dit soort branden moet je direct beginnen met LD en HD lekker op de haspels laten zitten.

Maar de brandweer is een starre en eigenwijze organisatie waarin veranderingen langzaam gaan. Hier ligt een goede taak voor het NIFV, Brandweer Nederland of hoe ze zich tegenwoordig ook noemen. Ook de grote korpsen moet de rest van NL meenemen. Gelukkig hoor en daar steeds meer iniatieven op het gebied van lage druk. Haaglanden gaat zelfs DLS (OneSeven) van de voertuigen afhalen.

De brandweer leeft toch niet onder een steen? Ja, men traint 9 vd 10 keer met hoge druk en lage druk wordt misschien te weinig geoefend. Daar staat tegenover dat men binnenaanvallen bijna altijd met HD doet. Een inzet als deze heeft natuurlijk minder oefening nodig als een binnenaanval. Ik snap dat je als manschap bij brand geneigd bent direct naar de HD te grijpen, maar dan is de Bevelvoerder aanwezig om direct lage druk door te geven.

In mijn, niet brandweerman zijnde, ogen had deze brand bij aankomst van de eerste TS al de potentie om grote brand te worden en direct (zonder tussenkomst van HD) in te gaan zetten met LD. De tijdverlies in de eerste minuten wordt ruim gecompenseerd door het verschil in de debiet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #25 Gepost op: 12 december 2014, 20:07:13
"Tweede brand veroorzaakt door vlammen die verborgen zaten tussen de daklagen en door de harde wind werden aangewakkerd"
volgens het TV item.
Ik denk dat de tweede brand is ontstaan doordat de brandweer na de eerste brand die boel niet voldoende gecontroleerd heeft en en onvoldoende sloopwerk heeft verricht. Ik zou me rot schamen als brandweer.....
Citaat
Haaglanden gaat zelfs DLS (OneSeven) van de voertuigen afhalen.
Bijna goed, nieuwe voertuigen krijgen geen DLS meer en bij een nieuw binnenkort te bewonderen test voertuig gaan we af van HD.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #26 Gepost op: 12 december 2014, 20:13:32
Er zijn collega's van mij in het pand geweest nadat de brandweer vertrokken was. Geen rook, geen brand te zien.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #27 Gepost op: 12 december 2014, 20:21:07
Citaat
Er zijn collega's van mij in het pand geweest nadat de brandweer vertrokken was. Geen rook, geen brand te zien.
Opmerkelijk dus de oorzaak wordt onderzocht  ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #28 Gepost op: 12 december 2014, 21:28:22
Citaat van: tower-ladder link=msg=1313966 date=1418411233
"Tweede brand veroorzaakt door vlammen die verborgen zaten tussen de daklagen en door de harde wind werden aangewakkerd"
volgens het TV item.
Ik denk dat de tweede brand is ontstaan doordat de brandweer na de eerste brand die boel niet voldoende gecontroleerd heeft en en onvoldoende sloopwerk heeft verricht. Ik zou me rot schamen als brandweer..... Bijna goed, nieuwe voertuigen krijgen geen DLS meer en bij een nieuw binnenkort te bewonderen test voertuig gaan we af van HD.
Begrijp ik hieruit dat de TS'n alleen nog LD aan boord hebben? Kan me voorstellen dat 1 1/2 duims als "bundles"ook goed werkt. Maar geef eens meer info?


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #29 Gepost op: 12 december 2014, 21:58:08
Citaat van: tower-ladder link=msg=1313966 date=1418411233
Citaat
"Tweede brand veroorzaakt door vlammen die verborgen zaten tussen de daklagen en door de harde wind werden aangewakkerd"
volgens het TV item.
Ik denk dat de tweede brand is ontstaan doordat de brandweer na de eerste brand die boel niet voldoende gecontroleerd heeft en en onvoldoende sloopwerk heeft verricht. Ik zou me rot schamen als brandweer...
Voortaan toch maar standaard een rondje met de warmtebeeld/infraroodcamera maken voor je naar huis gaat  ;)
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...