Gijzeling van getuigen

Auteur Topic: Gijzeling van getuigen  (gelezen 4744 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #10 Gepost op: 25 december 2014, 22:38:05
Als griffier heb ik het regelmatig meegemaakt dat een medeverdachte als getuige werd gehoord door een rechter in de zaak van een verdachte. Daarbij is het nog nooit gegaan over het zwijgrecht van die medeverdachte maar altijd over zijn verschoningsrecht als getuige. Daarmee heb je twee situaties (ervan uitgaande dat er geen sprake is van familiebanden)
- is de zaak tegen de medeverdachte voor het feit waarover hij wordt gehoord nog niet onherroepelijk afgedaan, dan wordt hij gewezen op zijn verschoningsrecht en hoeft hij niet te verklaren;
- is de zaak tegen de medeverdachte voor het feit waarover hij wordt gehoord onherroepelijk afgedaan, dan komt hem geen verschoningsrecht toe en moet hij verklaren.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 25 december 2014, 22:46:11
Citaat van: voske83 link=msg=1317103 date=1419543485
Als griffier heb ik het regelmatig meegemaakt dat een medeverdachte als getuige werd gehoord door een rechter in de zaak van een verdachte. Daarbij is het nog nooit gegaan over het zwijgrecht van die medeverdachte maar altijd over zijn verschoningsrecht als getuige. Daarmee heb je twee situaties (ervan uitgaande dat er geen sprake is van familiebanden)
- is de zaak tegen de medeverdachte voor het feit waarover hij wordt gehoord nog niet onherroepelijk afgedaan, dan wordt hij gewezen op zijn verschoningsrecht en hoeft hij niet te verklaren;
Ja, ik begrijp nu inderdaad wat je bedoeld.  O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.