landelijke DNA-database

Auteur Topic: landelijke DNA-database  (gelezen 12619 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 7 april 2011, 18:15:18
Tja, ik persoonlijk vind dat dit in sommige situaties een mogelijkheid zou moeten kunnen zijn. In het verleden zijn al dergelijke acties gedaan maar was het altijd op vrijwillige basis. Het gaat mij dan alleen om de ergste misdrijven, levensdelicten en zedenzaken, en alleen als er echt geen andere oplossing meer mogelijk is. Er zou dan van te voren ook een selectie gemaakt moeten worden van de mogelijke betrokkenen. Er zitten echter wel ontzettend veel haken en ogen aan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #21 Gepost op: 7 april 2011, 20:24:59
Ik heb NIETS te verbergen, dus dat is geen argument, maar,
 
DNA afstaan, 3D camera's (ZIE RTL4 nieuws) cameratoezicht, Overal preventief kunnen fouilleren, ANPR cams waarbij je van de weg wordt geplukt als je te laat bent met je wegenbelasting. (Ooit bedoeld voor criminelen, drugsrunners etc????
 
Het geef mij geen prettig gevoel dat ze alles van me weten. het total control, big brother gevoel wordt steeds erger. Ik als nederlands staatsburger begin me behoorlijk in mijn privacy aangetast te voelen, en dat voelt niet goed.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 7 april 2011, 20:27:35
En vooral niet in opstand komen ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #23 Gepost op: 7 april 2011, 20:44:07
DNA afstaan, 3D camera's (ZIE RTL4 nieuws) cameratoezicht, Overal preventief kunnen fouilleren, ANPR cams waarbij je van de weg wordt geplukt als je te laat bent met je wegenbelasting. (Ooit bedoeld voor criminelen, drugsrunners etc????

Als jij je wegenbelasting niet betaald wordt je terecht van de weg gehaald. Wat geeft jou het recht om de belasting later / niet te betalen terwijl iedere andere hard werkende Nederlander wel netjes op tijd zijn rekeningen betaald....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 7 april 2011, 20:48:11
Bij mij wordt het automatisch gedaan, dus nooit ergens last van 998765


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #25 Gepost op: 7 april 2011, 20:55:24
Bij mij wordt het automatisch gedaan, dus nooit ergens last van 998765

Daarom, en bovendien wordt je niet zomaar als je twee dagen te laat bent van de weg geplukt. Als je niet reageert op allerlei herinneringen, aanmaningen en dergelijke, dan wordt je voor het blok gezet. Of betalen, of je auto inleveren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #26 Gepost op: 8 april 2011, 06:58:59
Ik ben tegen.
Als de gelegenheid zich voordoet zal ik de laatste zijn die DNA afstaat, ECHTER niet als deze daarna wordt opgeslagen in een landelijke database.

Het risico zit hem hier in, Wat als de overheid laten besluit de kosten in de gezondheidszorg te gaan drukken door de zorgverzekeraars inzicht te geven in jouw DNA, en ze dan toestaan om mensen met BV een BRCA gen (borstkanker) niet meer te verzekeren voor die soorten kanker/ andere ziekten.

Ons politiek klimaat is dusdanig onstabiel dat ik liever niet heb dat ik geregistreerd sta. Het is ook dat ik een paspoort nodig had, anders had ik er geen gehaald, waarom moeten de vingerafdrukken buiten in het paspoort ook nog worden opgeslagen?

In sommige situaties zijn data van een persoon best te gebruiken, echter opslag hiervan is gewoon onwenselijk.

Een grote STEL, we verzeilen weer in een grote oorlog, en worden bezet. Wat weerhoudt de bezetter er dan van al die opgeslagen gegevens te gebruiken tegen de bevolking?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #27 Gepost op: 8 april 2011, 07:37:56
Als voorbeeld neem ik even de EPD (electronisch patienten dosier).
Is trouwens ook een flop gebleken.
Ik heb destijds toegestemming gegeven om mijn gegevens hiervoor te gebruiken.
Jaren later gaat men er toch maar niet mee door.
Wat gebeurd er nu met mijn gegevens?
En kijk ook eens hoe dit tot stand is gekomen. De gegevens werden ingeklopt door werklozen!

Privacy, aan me hoela!

Ik pleeg geen misdrijven, nooit gedaan en ook niet van plan dus vindt ik het niet nodig om mijn DNA ook nog eens in een landelijke databank te zetten. Als er naar gevraagd wordt om mee te werken aan een onderzoek zal ik eraan meewerken maar zonder opslag van gegevens. Wie garandeerd mij dat ze niet in verkeerde handen komen.

Als over 4 jaar gezegd wordt dat het toch niet gaat lukken dan liggen mijn gegevens op straat?
Ik heb niet gestemd omdat ik in de poll geen passend antwoord vindt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #28 Gepost op: 8 april 2011, 08:10:47
Daarom, en bovendien wordt je niet zomaar als je twee dagen te laat bent van de weg geplukt. Als je niet reageert op allerlei herinneringen, aanmaningen en dergelijke, dan wordt je voor het blok gezet. Of betalen, of je auto inleveren.

Dat is prima en terecht, maar geen politietaak mijn inziens. Je bent toch geen mobiel incassobureau? Anderzijds kan en wil ik niet oordelen over mensen die de wegenbelasting niet kunnen/willen betalen. Kort door de bocht om deze groep af te schilderen met de opmerking 'wat geeft jou het recht'  Met deze opmerking blijk je schijnbaar niet neutraal te kunnen zijn binnen je functie? Overerigens maak ik wel gebruik van het recht om mijn wegenbelasting automatich te laten incasseren  098uo
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #29 Gepost op: 8 april 2011, 10:12:05

Dat is prima en terecht, maar geen politietaak mijn inziens.
Klopt, derhalve doen wij ook niets met deze hits. Alleen met grote verkeerscontroles waar de belastingdienst bij aansluit worden deze auto's aan de kant gezet. Als ik zelf in de ANPR rijd vink ik de optie belastingen uit. Anders blijf je maar hits krijgen. (Ja het is echt zo erg)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.