landelijke DNA-database

Auteur Topic: landelijke DNA-database  (gelezen 12617 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Gepost op: 29 juli 2005, 13:03:16
Je hoort het zo nu en dan in de media dat er bij het oplossen van een moord DNA nodig is van bepaalde mensen. Soms zelf een hele woonwijk.

Nou rommelt er al een tijdje de vraag of DNA verplicht af moet worden gestaan en opgeslagen, of dat dit vrijwillig moet bijven, m.u.v. bepaling door Justitie.

Dus, als er bijv. in jou Woonplaats een moord wordt gepleegd en ze zoeken de dader(s) d.m.v. DNA zou je op zo een moment willen dat de hele woonwijk(als dat nodig is) Verplicht haar DNA afstaat en laat opslaan of moet dit vrijwillig blijven, m.u.v. bepalingen door Justitie, graag jou mening!

Zelf blijf ik bij de eerste optie, ik heb niks te verbergen ;) en ze mogen van mij mijn DNA afnemen en opslaan ;D

Groetjes Jeroen!...




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2011, 11:06:20
Haarkleur onbekende dader niet langer een geheim
Steeds meer uiterlijke kenmerken uit DNA te halen
De haarkleur van een onbekende dader die een misdrijf heeft gepleegd, is binnenkort niet langer een geheim voor forensisch onderzoekers. Wetenschappers van het Erasmus MC ontdekten in samenwerking met Poolse collega’s hoe je met behulp van DNA kunt voorspellen welke haarkleur een persoon waarschijnlijk heeft. Ze publiceren hun bevindingen vandaag in het wetenschappelijk tijdschrift Human Genetics.

Op basis van de onderzoeksresultaten zal met meer dan 90 procent nauwkeurigheid uit DNA kunnen worden vastgesteld of een persoon rood haar heeft. Met even grote nauwkeurigheid kan worden bepaald of de persoon zwart haar heeft. Voor blond haar en bruin haar geldt dat de kleur daarvan met meer dan 80 procent nauwkeurigheid kan worden vastgesteld. Met de gevonden onderzoeksmethode kan ook onderscheid worden gemaakt tussen haarkleuren die sterk op elkaar lijken, zoals tussen rood en roodblond haar, of tussen blond en donkerblond haar. Het benodigde DNA kan worden gehaald uit bloed, sperma,  speeksel en andere biologische materialen die voor forensisch onderzoek belangrijk kunnen zijn.

Prof. dr. Manfred Kayser, hoogleraar Forensische Moleculaire Biologie van het Erasmus MC: “Dat wij het nu mogelijk maken om op basis van DNA verschillende haarkleuren te voorspellen is een belangrijke doorbraak, omdat tot nu toe alleen de zeldzame rode haarkleur te voorspellen was. Voor ons onderzoek maakten we gebruik van het genetisch materiaal en de informatie over de haarkleur van honderden Europeanen. Daarbij onderzochten we twaalf genen waarvan bekend was dat ze van invloed zijn op de verschillen in haarkleur. Binnen elf genen vonden we nu 13 zogenoemde ‘DNA markers’ die voorspellend zijn voor de haarkleur.“

Prof. dr. Ate Kloosterman, van de afdeling Humane Biologische Sporen van het Nederlands Forensisch Instituut: “Met dit onderzoek is de wetenschappelijke basis gelegd voor de ontwikkeling van een DNA test die de haarkleur kan voorspellen. Een gevalideerd testsysteem voor de haarkleur zal op niet al te lange termijn voor het forensisch onderzoek beschikbaar komen. De onderzoekers publiceerden al eerder over het voorspellen van de oogkleur en het inschatten van de leeftijd op basis van DNA-materiaal. Dergelijke objectieve informatie kan worden gebruikt om het signalement van de gezochte persoon te verfijnen. Deze nieuwe vondst leidt tot een belangrijke uitbreiding van de toekomstige DNA-toolkit van forensisch onderzoekers om onbekende daders te vinden.”

Het huidige onderzoek heeft zich alleen gericht op de voorspelbaarheid van de kleur van het hoofdhaar. Om de kleur van lichaamsharen te kunnen voorspellen zou nader onderzoek nodig zijn.
Het onderzoek van Erasmus MC is mogelijk gemaakt door subsidies van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en van het Netherlands Genomics Initiative (NGI)/NWO in het kader van het Forensic Genomic Consortium Netherlands (FGCN).
www.medicalfacts.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2011, 23:32:15
Korpschef Paauw: discussie veiligheid versus privacy

http://www.politie-rotterdam-rijnmond.nl/over-ons/actueel/korpschef-paauw-discussie-veiligheid-versus-privacy.aspx

In de landelijke media is een flinke discussie losgebarsten naar aanleiding van een quote die de Rotterdamse korpschef Frank Paauw gaf in een interview voor de partijkrant van Leefbaar Rotterdam. Hij gaf daarin aan dat hij voor een landelijke DNA-database is, waarin DNA van alle burgers wordt verzameld, in plaats van alleen van veroordeelde verdachten.
 
Met het interview wilde de korpschef de discussie op gang brengen over de grenzen van het toelaatbare als het gaat om DNA-afgifte in het kader van de pakkans van criminelen.

Een verruiming van de mogelijkheden tot DNA-afgifte, waarbij natuurlijk oog is voor de gevolgen voor de privacy, moet zorgen voor een doelmatiger en effectievere politie en justitie zijn. "Moordzaken van vijftien jaar oud, worden nu vooral dán opgelost als de dader toch weer de fout in is gegaan en gepakt wordt. Doet hij dat niet, dan is de kans dat hij gepakt wordt zeer klein".

Paauw is zich er terdege van bewust dat DNA in een opsporingsonderzoek niet op zichzelf staat en dat er altijd aanvullend bewijs nodig is. De verruiming van de mogelijkheden als het gaat om afname van DNA kan echter een wezenlijke bijdrage leveren om de pakkans van ernstige criminelen te vergroten.

"Nu wordt de politie nog geconfronteerd met een bureaucratische en arbeidsintensieve wijze van afname van DNA bij verdachten van ernstige misdrijven. Bovendien zit er ruime tijd tussen de veroordeling en het moment van DNA-afname".

Volgens Paauw heeft de politie in een bredere context behoefte aan verruiming van de mogelijkheden als het gaat om het opsporen en pakken van criminelen. "Het gaat niet alleen om DNA-afgifte, ook een verruiming van de mogelijkheden met ANPR is daar een voorbeeld van. Veiligheid heeft een prijs  en zal voor een gedeelte ten koste gaan van de privacy."
Samen sterk in de hulpverlening!


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2011, 21:46:01
Ja geen probleem, waarom niet?  O0


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2011, 21:53:37
Net als mijn vingerafdruk, krijgen ze mijn DNA ook niet, ook niet als ik vervolgd kan worden.


Gast

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2011, 21:59:51
Same here. Het moet niet gekker worden......
Dit landje begint een veel te hoog George Orwell gehalte te krijgen bah!!


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2011, 22:04:59
Ook van mij krijgen ze niets, alleen me een bevel van de OvJ.

Ik ben niet zo bang voor de eventuele vervolging, maar meer voor de beveiliging hiervan..

Volgend jaar verloopt mijn ID kaart en ben benieuwd hoe het gaat lopen......

Word wel steeds gekker in Nederland, geef eerste de politie maar is meer mogelijkheden om Waakzaam en Dienstbaar te ZIJN. (Ik bedoel hiermee niet de individuele agent maar de organisatie structuur) en ga daarna is hier na kijken en/of overnadenken..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2011, 22:09:52
Net als mijn vingerafdruk, krijgen ze mijn DNA ook niet, ook niet als ik vervolgd kan worden.


Nou in de huidige situatie gewoon zorgen dat je niet veroordeeld word voor een misdrijf(waar meer dan 6 jaar gevangenis straf op staat). En dan krijgt de overheid(lees justitie) je DNA ook niet........


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2011, 22:16:09
Net als mijn vingerafdruk, krijgen ze mijn DNA ook niet, ook niet als ik vervolgd kan worden.


Als jij een nw pp of ID gaat aanvragen ben je ook verplicht om je vingerafdruk achter te laten. Deze wordt verwerkt in je nwe document, werk je hier niet aan mee krijg je ook geen nw document.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2011, 22:16:59
Nou in de huidige situatie gewoon zorgen dat je niet veroordeeld word voor een misdrijf(waar meer dan 6 jaar gevangenis straf op staat). En dan krijgt de overheid(lees justitie) je DNA ook niet........
Was ik ook niet van plan :P

@ KJS/dielangemotormuis,
mijn paspoort is al verlopen en vernieuw ik dus ook niet en als mijn ID verloopt, dan die ook niet, dan maar boetes.
Gelukkig is de meerderheid van de 2e kamer er tegen en hopelijk is het gauw zo ver dat het ook niet meer hoeft.