landelijke DNA-database

Auteur Topic: landelijke DNA-database  (gelezen 12614 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2011, 23:18:02
Nou in de huidige situatie gewoon zorgen dat je niet veroordeeld word voor een misdrijf(waar meer dan 6 jaar gevangenis straf op staat). En dan krijgt de overheid(lees justitie) je DNA ook niet........

Volgens mij is het waar meer dan 4 jaar gevangenis straf op staat. Zie:
Citaat
Ben ik na een veroordeling voor een misdrijf verplicht mijn DNA af te staan?

U bent verplicht DNA af te staan wanneer u bent veroordeeld voor een misdrijf waarvoor de rechter u in voorlopige hechtenis stelt. Dit is meestal een misdrijf waarop een gevangenisstraf van 4 jaar of meer staat. Het geldt ook voor een aantal misdrijven met een lagere maximale gevangenisstraf.
bron
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2011, 23:19:01
Ja je heb gelijk, het was volgens mij 6 jaar.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2011, 11:38:53
Same here. Het moet niet gekker worden......
Dit landje begint een veel te hoog George Orwell gehalte te krijgen bah!!

wat is er mis mee als jou DNA bekend is? zolang je niks uitspookt is er toch niks aan de hand? kan je wat argumenten geven waarom het zo erg is als de politie over jou DNA beschikt?

ik mijn ogen mogen ze dat wel hebben, ook zonder justitie. niemand zal het gebruiken als het niet nodig is, en misdadigers kunnen efficient worden gepakt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2011, 11:50:54
Ook ik zie inderdaad het probleem niet. Wat kan men met je DNA? Verkopen?  ::)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2011, 11:55:03
Ook ik zie inderdaad het probleem niet. Wat kan men met je DNA? Verkopen?  ::)

je haarkleur achterhalen  :D
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


sylvester1986

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 17 maart 2011, 12:22:31
wat is er mis mee als jou DNA bekend is? zolang je niks uitspookt is er toch niks aan de hand? kan je wat argumenten geven waarom het zo erg is als de politie over jou DNA beschikt?

ik mijn ogen mogen ze dat wel hebben, ook zonder justitie. niemand zal het gebruiken als het niet nodig is, en misdadigers kunnen efficient worden gepakt.

Bij criminelen worden vingerafdrukken en DNA afgenomen, dus als iedere Nederlander al bij voorbaat zijn vingerafdrukken en DNA moet afstaan, dan komt het in mijn ogen er op neer dat iedere Nederlander dus gelijk is aan de crimineel, verder ben ik er sowieso geen voorstander van als de overheid bijna alles weet.
Net als de vingerafdrukken, zal ook het DNA beveiligd moeten worden en laat nu net de overheid nogal eens dingen laten slingeren. (computers, UBS sticks, dossiers)
Nee, ik heb geen zin in big brother praktijken.

Btw, de poll vind ik ook niet helemaal kloppen.
Er staat: Nee, niet verplicht afstaan, m.u.v. bepaling door Justitie....dus is het toch verplicht als justitie het wil.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #16 Gepost op: 17 maart 2011, 19:20:24
Btw, de poll vind ik ook niet helemaal kloppen.
Er staat: Nee, niet verplicht afstaan, m.u.v. bepaling door Justitie....dus is het toch verplicht als justitie het wil.

En wanneer komt justitie om de hoek kijken? Wanneer het om een boef gaat.

Oftewel dit geeft de huidige situatie aan en ja, dan is het verplicht.


Gast

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 17 maart 2011, 19:28:09
wat is er mis mee als jou DNA bekend is? zolang je niks uitspookt is er toch niks aan de hand? kan je wat argumenten geven waarom het zo erg is als de politie over jou DNA beschikt?
ik mijn ogen mogen ze dat wel hebben, ook zonder justitie. niemand zal het gebruiken als het niet nodig is, en misdadigers kunnen efficient worden gepakt.

"Zolang je niks uitspookt is er niks aan de hand" is voor mij de omgekeerde wereld. Ik ben een individu, ik wil, en heb recht op, mijn privacy. Niemand hoeft IETS van mij te weten tenzij ik dat goedkeur. DNA is daarin wel het meest persoonlijke wat ik mij kan voorstellen.
En natuurlijk worden we nu allemaal al overal in de gaten gehouden door de alziende overheid, Big Brother inderdaad. Dat vind ik maar niks. Dit kleine kikkerlandje is druk op weg om naar voorbeeld van een na-oorlogs Rusland een totalitaire controle-staat te worden, vind ik. Niemand heeft recht op mijn DNA behalve ik zelf. Ik beschouw mijn lichaam, en dus mijn DNA, als mijn uiterste persoonlijke bezit. Opzouten met een overheid die wil dat iedereen het afgeeft, zijn ze knettergek geworden.....


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #18 Gepost op: 3 april 2011, 16:55:32
Tja, ik persoonlijk heb er weinig op tegen zolang de systemen niet misbruikt worden en alles goed geregeld is. Maar dat is vaak het probleem, en je weet nooit wat ze er in de toekomst mee gaan doen etc.

Bovendien zie ik het nut er niet van in. We lossen misschien wat extra misdrijven op maar veel zullen dat er niet zijn.
Het is nu al zo dat als je bent veroordeeld voor een delict waar vier jaar of meer op staat je automatisch je dna moet afstaan. Dat lijkt mij meer als voldoende.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 7 april 2011, 17:55:16
Citaat
Teeven bekijkt verplicht DNA-onderzoek

DEN HAAG -  Staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) laat onderzoeken of mensen die in de buurt van een misdrijf zijn geweest kunnen worden verplicht om mee te werken aan grootschalig DNA-onderzoek. Het CDA had daar om gevraagd in een debat over nieuwe methoden van DNA-onderzoek.

Volgens Teeven betekent een plicht om mee te werken aan DNA-onderzoek geen breuk met het uitgangspunt dat een verdachte niet aan zijn eigen veroordeling hoeft mee te werken. Hij wees erop dat ook op andere terreinen mensen moeten meewerken, bijvoorbeeld in de sociale zekerheid en bij belastingzaken. Bovendien zijn de mensen die moeten meewerken geen verdachten.
Het CDA pleit al langer voor verplicht DNA-onderzoek onder bijvoorbeeld buurtbewoners, omdat verdachten door niet mee te werken te lang buiten beeld kunnen blijven. Maar dan moet het wel gaan om de zwaarste delicten, zoals zedenmisdrijven. Het celmateriaal dat wordt afgenomen mag alleen voor een bepaald onderzoek worden gebruikt. Het moet na afloop meteen worden vernietigd.
Oppositiepartijen keerden zich tegen het idee van het CDA. Het voorstel zou een inbreuk op grondrechten zijn. Bovendien zou verplichte deelname aan grootschalig DNA-onderzoek een te ongerichte en omslachtige manier van onderzoeken zijn.
Bron:Telegraaf

Ze verzinnen elke keer weer wat nieuws om maar het DNA van de Nederlanders te krijgen.
Straks ben je schuldig tot onschuld bewezen is  ::)